Spørgsmål til terminal is OS X
Fra : Ukendt

Dato : 20-01-04 20:22

Halløjsa mac-hajer :)

Jeg købte for nylig min første MAC, da den nye 15" powerbook kom.
Lækker bærbar, og en "niftig" gui på en unix kerne,

Alt i alt har jeg hurtigt vænnet mig til de ting der er lidt "anderledes".
Men der er et par småting jeg ikke kan lure - og det er her I forhåbentlig
kommer ind i billedet :)

I Terminal kan jeg død og pine ikke skrive æøåÆØÅ - det er således ud:
tmm-powerbook $ \346\370\345\306\330\305
-bash: æøåÆØÅ: command not found

Det er altså kun i selve "indtastnings-fasen" tegnene ikke vises.
I "windows settings" for terminal har jeg sat
Escape non-ASCII characters
Character set encoding er "Western (ISO Latin 1)
Fonten er "Andale Mono Regular 12.0"

De internationale indstillinger er, så vidt jeg kan se, sat korrekt.

Hvad går der galt? Jeg har prøvet at "google" ihærdigt efter en løsning,
men har ikke fundet noget der hjalp.

Et andet Terminal problem:
Jeg vil gerne kunne skrive @ i en terminal, og samtidig kunne bruge f.eks.
CTRL+A - men jeg er tilsyneladende nødt til at vælge enten eller - via
"Use option key as meta key" - når den er slået til kan jeg godt bruge
CTRL+a, men ikke lave @ - og omvendt.

Håber nogen af jer har et bud - og at jeg ikke har udeladt for mange
relevante oplysninger - det kan jo være lidt svært at vide
hvad der er relevant, når man kun har haft MAC siden December :)

--
Med venlig hilsen / Best regards
Theis M. Mønsted

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 20-01-04 21:04

Theis M. Mønsted wrote:

> Håber nogen af jer har et bud - og at jeg ikke har udeladt for mange
> relevante oplysninger - det kan jo være lidt svært at vide
> hvad der er relevant, når man kun har haft MAC siden December :)

skift shell til zsh, jeg har ikke oplevet problemer med den.

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-04 21:25

On 2004-01-20, Ole Guldberg Jensen <olegb@opendarwin.org> wrote:

> skift shell til zsh, jeg har ikke oplevet problemer med den.

Tak for forslaget, men jeg vil helst bruge bash.
Jeg prøvede dog lige zsh, og det ser ud somom
den dels kløjs i PS1, så prompten ser mærkelig ud.
I zsh kan jeg godt skriv æøå, men her bliver de ikke
tolket korrekt:

tmm-powerbook $ zsh
\h:\w $ æøåÆØÅ
zsh: command not found: \M-f\M-x\M-e\M-F\M-X\M-E

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 20-01-04 23:27

Theis M. Mønsted <=?iso-8859-1?Q?Theis_M=2E_M=F8nsted?=@tmm.dk> wrote:

> [...]
> CTRL+A - men jeg er tilsyneladende nødt til at vælge enten eller - via
> "Use option key as meta key" - når den er slået til kan jeg godt bruge

Når du har afkrydset "Use option key as meta key" kan du naturligvis
ikke skrive @, men dette skulle ingen betydning have for ctrl tastens
funktion.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-04 09:04

On 2004-01-20, Michael Tysk-Andersen <mta@mac.com> wrote:
> Når du har afkrydset "Use option key as meta key" kan du naturligvis
> ikke skrive @, men dette skulle ingen betydning have for ctrl tastens
> funktion.

Nej selvfølgelig, og jeg mente også alt+3 f.eks. (ved ikke lige hvorfor
jeg fik skrevet det andet).

Pointen er, at jeg gerne vil køre mine ting i en screen.
Hvis jeg skal kunne skrive @, så kan jeg ikke vælge
hvilket vindue jeg vil bruge i irssi og omvendt.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-01-04 10:34

Theis M. Mønsted wrote:

> I Terminal kan jeg død og pine ikke skrive æøåÆØÅ - det er således ud:
> tmm-powerbook $ \346\370\345\306\330\305
> -bash: æøåÆØÅ: command not found

Du skal fortælle Bash at du gerne vil kunne taste fuldt 8-bit
ISO-tegnsæt. Jeg kan ikke huske hvordan, men Per Rønne havde samme
problem på et tidspunkt. Kig i groups.google.com.

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-04 10:50

On 2004-01-21, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:
> Du skal fortælle Bash at du gerne vil kunne taste fuldt 8-bit
> ISO-tegnsæt. Jeg kan ikke huske hvordan, men Per Rønne havde samme
> problem på et tidspunkt. Kig i groups.google.com.

Stort! :)
Fandt <1f7oxtu.1nurheee7yx5zN%serse@diku.dk> og nu kan jeg skrive æøåÆØÅ
korrekt i terminal.

Takker for det!

Så mangler jeg bare at finde ud af hvordan jeg både kan bruge alt+et tal og
skrive @ uden at skulle lave for meget lusk hver gang

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 21-01-04 11:36

Theis M. Mønsted <=?iso-8859-1?Q?Theis_M=2E_M=F8nsted?=@tmm.dk> wrote:

> Så mangler jeg bare at finde ud af hvordan jeg både kan bruge alt+et tal og
> skrive @ uden at skulle lave for meget lusk hver gang

Er det vigtigt at bruge alt som metatast i stedet for esc?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-04 12:21

On 2004-01-21, Michael Tysk-Andersen <mta@mac.com> wrote:
> Er det vigtigt at bruge alt som metatast i stedet for esc?

You tell me :)
Jeg har kun lige for fem øre clue når det kommer til mac.
Hvad ville du gøre da?

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 21-01-04 15:40

Theis M. Mønsted <=?iso-8859-1?Q?Theis_M=2E_M=F8nsted?=@tmm.dk> wrote:

> You tell me :)
> Jeg har kun lige for fem øre clue når det kommer til mac.

ESC er normalt metatast.

> Hvad ville du gøre da?

Hvad sker der når du taster ESC og dernæst vinduenummeret?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-04 16:43

On 2004-01-21, Michael Tysk-Andersen <mta@mac.com> wrote:

> Hvad sker der når du taster ESC og dernæst vinduenummeret?

Jammen der sker det, at den gør lige præcis det jeg gerne vil
ha den til...

NU er jeg glad
Tusind tak for hjælpen :)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-01-04 11:43

Theis M. Mønsted wrote:

> Takker for det!

Velbekomme.

> Så mangler jeg bare at finde ud af hvordan jeg både kan bruge alt+et tal og
> skrive @ uden at skulle lave for meget lusk hver gang

Hvad præcis er det du gerne vil? Jeg kan ikke helt forstå din forklaring.

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-04 12:28

On 2004-01-21, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:
> Hvad præcis er det du gerne vil? Jeg kan ikke helt forstå din forklaring.

Okay, jeg prøver igen :)
Hvis jeg kører uden "use option key as meta key", så kan jeg fint lave et @
via ALT+snabelaftasten lige til venstre for enter.
Men når det ikke er slået til, så kan jeg ikke skifte vinduer i
irssi, som et der irc-chat program jeg bruger - hvis jeg f.eks.
skal skifte fra en offentlig chat, og hen til en privat samtale i et
andet vindue, så gør man det ved at trykke ALT+vindues-nummer.

Det virker som om OSX bestemmer hvad ALT+et tal skal gøre,
istedet for irssi.

Kan du følge mig? Kan godt være det ikke giver så meget
mening for en der ikke har oplevet det selv.

Fra : Tom

Dato : 21-01-04 13:02

On 21/01/04 12:27, in article slrnc0sod2.ufb.TheisM.Mnsted@homer.tmm.dk,
"Theis M. Mønsted" <Theis M. M?nsted@tmm.dk> wrote:

> [...]
> istedet for irssi.
>
> Kan du følge mig? Kan godt være det ikke giver så meget
> mening for en der ikke har oplevet det selv.

Måske er jeg helt forkert på den, men jeg tror faktisk at I er alt for
avencerede..
Jeg mener at det er muligt I system preferencer ( tastatur\mus\Keyboard
shortcuts ) at bestemme om tastaturet skal kunne en "helt masse" heriblandt
alt-F et eller andet, etc.
Prøv lige at tjekke om du har slået "hele tastaturet" til. Er det tilfældet
tror jeg nemlig at OSX "bestemmer" også over F taster I kombination med tal
og shift.. Etc.
Tom

Ved dog ikke om OSX også går ind og "bestemmer" over Terminal !?
Selv bruger jeg Ctl F7 hele tiden for at komme længere ind I vinduerne !

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-04 13:07

On 2004-01-21, Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:
> On 21/01/04 12:27, in article slrnc0sod2.ufb.TheisM.Mnsted@homer.tmm.dk,

> Måske er jeg helt forkert på den, men jeg tror faktisk at I er alt for
> avencerede..

Det er helt sikkert en mulighed.

> [...]
> tror jeg nemlig at OSX "bestemmer" også over F taster I kombination med tal

Det er ikke slået til - men jeg havde slet ikke set den option tidligere :)