Hvor vejer et kilo et kilo??
Fra : jabbe\(4000\)

Dato : 20-01-04 20:04

Vi kender alle til at jorden har tyngdekraft....
Vi kender vel også alle at jo længere væk vi kommer fra jorden jo mindre er
tyngdekraften..

Så derfor er der jo også foreskel på hvor (hvilken højde) men vejer et
kilo...

Så mit spørgsmål er hvor vejer et kilo et kilo???
Og vil det have indvirkning på vejningen hvis jorden ikke roterede og derfor
centrifugalkraften forsvandet, ville det så veje mere??

Er tiltrækningskraften en linær kurve eller bøjer den??

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (er stadig i gang med opbygningen, men har nogle
fisk i)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth, Prism E2, Symphony 3.3(drager)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm

Fra : jabbe\(4000\)

Dato : 20-01-04 20:05

Pis forkert tråd... sorry

Fra : Søren

Dato : 20-01-04 22:14

I Frankrig ligge der en klods der vejer præcist 1 kg ! Kan ikke helst huske
proceduren for hvordan det er man kalibrerer med andre klodser - ved at der
på DTU i Lyngby ligger en klods der bestemmer "hvor meget" et dansk kilo
vejer.....sikkert ikke lige så godt forklaret :)

--
Søren Steffensen
ICQ: 102169245

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-01-04 18:40

"Søren" <sorensteffensen(remove)@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> - ved at der på DTU i Lyngby ligger en klods der bestemmer "hvor
> meget" et dansk kilo vejer.....sikkert ikke lige så godt forklaret :)

Klodsen i Paris har en masse på 1 kg. Og det har den uanset hvor man er. Men
i Paris vejer den også 1 kg. Syd for Paris vejer den lidt mindre og nord for
lidt mere.
I øvrigt er den oprindeligt defineret ud fra massen af 1 l. vand v. 20
grader ved 1 atm. tryk.
Senere blev der produceret et lod af irridium-platin, der blev brugt som
definition på 1massen 1 kg. Dette lod angiver i dag standardmassen 1 kg.

vh
den gamle fysiklærer