Hvilken type tørretumbler
Fra : Heidi

Dato : 20-01-04 19:43

Hvad er fordelene og ulemperne ved henholdsvis kondens og med
udluftning?
Hvis det bliver aktuelt at købe en skal den nok stå i et bryggers hvor
også naturgas anlægget er placeret, og kæresten mener at en med kondens
udvikler for meget varme til at det er en god ting.

Men bortset fra det - har en med kondens så væsentligt større ulemper i
forhold til udluftningsmodellen? (Der er ikke lavet aftræk i forvejen,
og jeg ved ikke hvor meget besvær der er med sådan noget....)

--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 20-01-04 20:26

Heidi wrote:

> [...]
> forhold til udluftningsmodellen? (Der er ikke lavet aftræk i forvejen,
> og jeg ved ikke hvor meget besvær der er med sådan noget....)

Vi har en kondenstørretumbler vi er meget glade for. Vi bruger den dog stort
set kun til "katastrofetørring" og tørring af klude. Varmen er god, og
fugtproblemer har vi ikke (der er under 40% fugt i boligen i øvrigt).

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
The University of North Carolina has finally found a network server that,

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-01-04 21:25

Mange forskelle. Fx:
- Prisen
- energiforbruget (fint hvis man kan bruge varmen i huset, men i
sommerhalvåret totalt spild)
- Om vinteren skal man huske at lukke lågen på en alm., det problem har man
ikke på en "kondens"

/Bjarke

Fra : Heidi

Dato : 23-01-04 19:28

Bjarke Christensen wrote:
> [...]
> sommerhalvåret totalt spild)
> - Om vinteren skal man huske at lukke lågen på en alm., det problem

Hvorfor skal man lukke lågen på en almindelig? (Jeg går ud fra du mener
når den ikke er i brug )

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 23-01-04 19:52

Ellers blæser det ind af den når det blæser uden for. Jeg har været udsat
for at hele stueetagen var "freezing cold" når jeg kom ned om morgenen efter
en nat med blæst. Svarer principielt til et åbent vindue.

Fra : Heidi

Dato : 23-01-04 20:24

Bjarke Christensen wrote:
> [...]
> udsat for at hele stueetagen var "freezing cold" når jeg kom ned om
> morgenen efter en nat med blæst. Svarer principielt til et åbent

Så blev jeg dét klogere - tak

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-04 21:41

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse
> Hvad er fordelene og ulemperne ved henholdsvis kondens og med
> udluftning?

Hvis i vælger en kondens skal i nok op i de lidt dyrere modeller. Vi havde
en kondens fra elgiganten til ca. 3000 kr. Den gik i stykker efter kun et
års brug. Skal dog lige sige, at den blev brugt næsten hver dag, da vi er 2
voksne og 3 børn.
Vores første aftrækstumbler holdt i ca. 10 år. Den næste fulgte med som
løsøre, da vi solgte hus og kører sikkert stadig
Vi har nu en brugt aftrækstumbler. Ifølge hvidevaremanden holder de længere,
da der ikke er så meget mekanik i dem.

Hvis tumbleren skal stå i et bryggers, uden mulighed for aftræk, vil jeg da
anbefale en kondens. Den afgiver selvfølgelig noget varme ( men det gør en
aftræksmodel jo også ), men jeg synes ikke, at rummet bliver mere fugtigt af
det...
Hvis i har mulighed for, at lave et aftræk / udluftning, så vil jeg vælge en
aftrækstumbler. De er billigere og holder længere imo.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Steen Madsen

Dato : 22-01-04 09:10

Kort og godt er det en mindre simpelt regnstykke Heidi-

Hvis man nu ønsker noget tørt tøj på en hurtigt måde-- så tager man en
tumbler og tilfører den noget energi= kW/h

Det medfører så noget tørt tøj-- ved aftræksmodel er omkostning så =kW/h ca.
8 kr. for 5-6 kg. tøj-- for det beløb for man noget tørt tøj--

Ved Kondensmodel får man oveni den samme udgift tilført bygning/rum en
mængde varme ved maskine afgiver den tilførte energi i form at varme til
rum. Den mængde varme der kommer derfra skal gasfyr ikke tilføre bygning og
dermed opnås der en besparelse derpå-

Samlet set er regnstykke så at de 8 kr. fra før bliver til ca. 3 kr når
merpris tages med- en kondens koster typisk 1500-2000 mere-

Fra : Heidi

Dato : 23-01-04 06:58

Steen Madsen wrote:
> [...]
> til rum. Den mængde varme der kommer derfra skal gasfyr ikke tilføre
> bygning og dermed opnås der en besparelse derpå-

Jeg siger tak for kommentarerne til alle.
Nu er prisen ikke det altafgørende i første omgang, eftersom jeg er så
heldig at arbejde et sted, hvor jeg kan købe hvidevarer til firmaets
kostpris.
Jeg vil også forhøre mig hos firmaets hvidevarefolk hvad de mener er det
bedste, men ville gerne have et par kommentarer fra "menige" forbrugere.

Hvis vi skal have en, så skal den i øvrigt stå i bryggerset, sammen med
naturgasanlægget - og eftersom jeg ikke tror der skal ret meget varme på
derude, så bliver det nok også begrænset hvor meget vi kan spare på
varmeregningen i lige netop det rum.
Men min "bekymring" mht. kondenstumblere gik også mere på, om min
kæreste har ret i, at det ikke er godt at have en maskine der afgiver så
meget varme, i samme rum som fyret?

Fra : Hans Paulin

Dato : 23-01-04 10:12

Heidi skrev:

> Men min "bekymring" mht. kondenstumblere gik også mere på, om min
> kæreste har ret i, at det ikke er godt at have en maskine der afgiver
> så meget varme, i samme rum som fyret?

....vel snarere omvendt: en tumbler skal helst ha kølig luft...
Hans

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 23-01-04 18:55

Hans Paulin wrote:

> ...vel snarere omvendt: en tumbler skal helst ha kølig luft...

Hej Hans

Hvad begrunder du ovenstående påstand med?

Ebbe.

Fra : Hans Paulin

Dato : 23-01-04 19:23

Ebbe Rasmussen skrev:

> Hej Hans
>
> Hvad begrunder du ovenstående påstand med?

....jeg har lige kigget i brugsanvisningen til min kondenstørrer, og der
står kun at "Man skal opstille maskinen i et velventileret lokale" - men
ét eller andet sted har jeg fået dét med den kolde luft at vide; min
tumbler står i fyrrummet, og på trods af dens larm lader jeg altid døren
stå åben for at køle luften ned...

....hvis det er rigtigt hvad jeg påstår, er det vel fordi kondensatoren
skal bruge kold luft for at få dampen til at kondensere - så muligvis
gælder min påstand kun kondenstumblere...
Hans

Fra : Allan

Dato : 23-01-04 19:41

"Hans Paulin" <glem@det.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal bruge kold luft for at få dampen til at kondensere - så muligvis
> gælder min påstand kun kondenstumblere...

Mon ikke det er noget med at varm luft kan indenholde mere vand
end kold luft. Så det er smartere at varme kold luft op "uden vand"
end at bruge varm luft med mere vand i.

Mvh Allan

Fra : Heidi

Dato : 23-01-04 19:45

Allan wrote:

> Mon ikke det er noget med at varm luft kan indenholde mere vand
> end kold luft. Så det er smartere at varme kold luft op "uden vand"
> end at bruge varm luft med mere vand i.

Øhm kunne du prøve at oversætte det til en form for dansk, som relaterer
til tørretumblerspørgsmålet? Med andre ord, hvad mener du er det bedste?

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 23-01-04 19:56

Meget akademisk, men moderne gasfyr er lukkede systemer. De trækker luften
udefra og sender affaldsluften ud igen. Det er kun gamle oliefyr og nu
ulovlige gasfyr der tager luft fra rummet.

Det er altså fuldstædigt irrelevant. - men så slipper Heidi jo også for at
sætte sig ind i "termodynamikkens mysterier"

Fra : Allan

Dato : 23-01-04 20:27

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:burqnl$pb7$1@news.cybercity.dk...
> [...]
>
> Det er altså fuldstædigt irrelevant. - men så slipper Heidi jo også for at
> sætte sig ind i "termodynamikkens mysterier"

?

mvh Allan

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-01-04 16:34

Tak for ?'et. Hvis der er noget specifikt i mit indlæg du ikke forstår, så
skal du bare sige til ....

/Bjarke

Fra : Allan

Dato : 23-01-04 19:58

> [...]
> Mvh. Heidi
> Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!
> "Time is fun when you're having flies" - Kermit

Jeg kan da prøve.

Ideen med en tørrertumbler er at hive vandet ud af tøjet.
Det gør man ved at flytte vandet fra tøjet og over i den luft der blæser
forbi.
Da kold luft ikke kan indeholde så meget vand som varm luft kan, så er
det smart at starte med kold luft. Som der ikke er ret meget vand i.
Dvs du kan flytte mere vand over i luft der startede med at være koldt,
og som du så varmer op, fremfor at bruge varm luft med mere vand i.

Men jeg ved ikke om det holder med hensyn til prisen til at opvarme luften.

Det blev det vist ikke mere gennemskueligt af

Men det gælder for begge typer af tørrertumblere så det er ingen hjælp.

Mvh Allan

Fra : Heidi

Dato : 23-01-04 20:29

Allan wrote:

> [...]
> luften.
>
> Det blev det vist ikke mere gennemskueligt af

Åh jo, en smule.

> Men det gælder for begge typer af tørrertumblere så det er ingen
> hjælp.

Nej jeg må indrømme at jeg er stadig forvirret. Men mon ikke jeg skulle
snakke lidt med endnu en af de hvidevarekyndige på arbejdet, og se hvad
han siger. Og så kigge lidt på priser, programmer osv. og se hvad der
passer bedst til vores behov.
Tak endnu engang for alle kommentarerne.

Fra : Hans Paulin

Dato : 23-01-04 20:04

Allan skrev:

> Mon ikke det er noget med at varm luft kan indenholde mere vand
> end kold luft. Så det er smartere at varme kold luft op "uden vand"
> end at bruge varm luft med mere vand i.

....ku man bestemt godt forestille sig...
Hans

Fra : Lene Tullin Nielsen

Dato : 23-01-04 21:45

Det er vel snarere fordi kondenstørrere kun kondenserer en (ganske vist
stor) del af vandet. Noget af vandet (vist nok 3 dl for de gode maskiner og
1 liter for de ringeste) bliver lukket ud i det rum kondens-tørretumbleren
står i.
Derfor bør rummet være velventileret da det ellers bliver meget fugtigt.

Kilder bl.a. http://www.fi.dk/hjemmet/maskiner_apparater/hus/hus012/hus001/
samt http://www.taenk.dk/tt/2003/tt40/tumbler/skema/
(jeg kan ikke huske hvor jeg læste det med 3 dl og 1 liter men på den sidste
URL kan man læse kondenserings % for 6 forskellige tumblere)

Mvh Lene

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-01-04 09:37

Lene Tullin Nielsen skrev:

> [...]
> kondens-tørretumbleren står i.
> Derfor bør rummet være velventileret da det ellers bliver meget

....så blev man så klog!
Hans

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 25-01-04 14:50

Vi har en kondenstumbler stående i bryggerset som vi er glade for, men
skulle vi ha' en ny, ville vi vælge en aftrækstumbler næste gang af følgende
årsager:

- en kondenstumbler bruger en anelse mere strøm en en aftrækstumbler
- vores kan "kun kondensere ca. 65% af fugten, resten afgives til lokalet og
skal bortventileres hvis vi vil undgå mug i vinduerne
- vi sparer lidt varme ja, men til gængæld er vi nødt til at ventilere
oftere
- en aftrækstumbler er billigere, kræver ikke aftapning/bortledning af
kondens og vi har i forvejen et aftræk på taget der bare lige skal flyttes
henover tumbleren.

Håber du kan bruge svaret.

Fra : Heidi

Dato : 27-01-04 06:57

Ole Jeppesen wrote:
> [...]
> - en aftrækstumbler er billigere, kræver ikke aftapning/bortledning af
> kondens og vi har i forvejen et aftræk på taget der bare lige skal

Jo tak - jeg tror efterhånden jeg er nået frem til at være enig med dig,
og andre der foretrækker med aftræk. Godt nok skal vi så i første omgang
have slangen hængende ud af vinduet da der ikke er hul i væggen (og
heller ikke lavet noget i loftet, såvidt jeg ved) men det gør jo ikke
den store forskel hvis vi alligevel skulle lufte ud konstant med en
kondens.

Tak igen for alle inputs'ne

Fra : Hans Paulin

Dato : 27-01-04 10:14

Heidi skrev:

> det gør jo ikke den store forskel hvis vi alligevel skulle lufte ud
> konstant med en kondens.

....jeg "lufter ikke ud konstant" med min kondenstumbler (jeg lufter
faktisk slet ikke ud i dén forbindelse), og er glad for
varmetilskuddet - og vandet løber ikke ned af mine ruder...
Hans

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 27-01-04 21:56

> ...jeg "lufter ikke ud konstant" med min kondenstumbler (jeg lufter
> faktisk slet ikke ud i dén forbindelse), og er glad for
> varmetilskuddet - og vandet løber ikke ned af mine ruder...

Det er nok som man er heldig til. Vores bryggers virker i forvejen ret
fugtig, idet vi tørrer alt vores tøj derude her om vinteren. Vi "behøver"
heller ikke lufte ud, men jeg synes det er ubehageligt med den fugtige,
varme luft i rummet. Desuden falder tumblerens effektivitet med stigende
temperatur og luftfugtighed, og derfor tror jeg godt det kan betale sig at
lufte ud (i nogen) grad mens tumbleren kører.

mvh

Ole

Fra : Hans Paulin

Dato : 27-01-04 23:07

Ole Jeppesen skrev:

> "Hans Paulin" <glem@det.invalid> wrote in message

> Det er nok som man er heldig til.

....og hvor fugtigt rummet er - som sådan...

> Vores bryggers virker i forvejen ret
> fugtig, idet vi tørrer alt vores tøj derude her om vinteren.

....jeg er forsigtig med at dynge for meget vasketøj op ad gangen -
hænger kun dét op, som jeg er 100 på ikke må krympe - resten ryger i
tumbleren...

> Vi
> "behøver" heller ikke lufte ud, men jeg synes det er ubehageligt med
> den fugtige, varme luft i rummet.

....bestemt!

....jeg har en motorcykel samt alt mit værktøj i samme rum og er meget
opmærksom på luftfugtigheden - har - inden det røg i gulvet - ved
forskellige lejligheder haft et hygrometer sat op for at tjekke...

....har dog et spjæld i loftet, der altid står åbent for af- / indtræk -
samt et oliefyr, som osse trækker (fugtig) luft ud af rummet...

> Desuden falder tumblerens
> effektivitet med stigende temperatur og luftfugtighed,

....jeps...

....jeg åbner dog bare til resten af huset...

> og derfor tror
> jeg godt det kan betale sig at lufte ud (i nogen) grad mens tumbleren
> kører.

....jeps...
Hans