Bagesten og ovntemperatur
Fra : Peter Græbe

Dato : 20-01-04 17:53

Goddag.

Er det spild af penge at købe en (pizza-) bagesten, hvis ovnens
maksimale temperatur er 250-275 grader?

Eller, sagt på en anden måde: Skal ovnen kunne komme op på 300 grader,
for at man kan få glæde af en bagesten ved pizzabagning?

--
Mvh. Peter Græbe

Fra : Ralph

Dato : 20-01-04 21:36

"Peter Græbe" <graebe_fjern@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Eller, sagt på en anden måde: Skal ovnen kunne komme op på 300 grader,
> for at man kan få glæde af en bagesten ved pizzabagning?

Nej - dvs. jeg har ikke de store positive oplevelser med bagesten i ovn, men
flere år efter at min bagesten blev smidt ud, fik jeg en Weber, og deri
lægger jeg alm. gulvkakler, starter med bagepapir, fjerner papiret når
bunden er lidt fast, det bliver vildt godt.

Jeg var dog lidt nysgerrig mht. temp. og dumpede mit stegetermometer ned i
grillen, den kom aldrig over 150 grader, men pizzaerne blev gode, det tog
dog ca. 25 min. pr.stk.
På trods af tiden, og stor familie = min. 4 pizzaer, KRÆVER familien nu at
alle pizza bliver lavet i Weber.

--
venligst
Ralph

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 21-01-04 15:58

> [...]
>
> Eller, sagt på en anden måde: Skal ovnen kunne komme op på 300 grader,
> for at man kan få glæde af en bagesten ved pizzabagning?

Det synes jeg ikke. Fordelen ved at bruge bagesten er efter min mening at
den holder på varmen så pizzaen bliver hurtigt bagt selvom ovnen lige har
været åbnet.
Du kan jo prøve at lægge stenen på bunden af ovnen, så bliver den nok noget
varmere, og husk at lade den varme ordentligt op før du bruger den.

Hilsen, Steen.

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 21-01-04 16:30

Skulle jeg have købt en bagesten i stedet for en bagemaskine?

Hilsen Peter

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 21-01-04 18:40

"Peter Lauridsen" <plau@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Skulle jeg have købt en bagesten i stedet for en bagemaskine?
>
> Hilsen Peter

Ihvertfald hvis det er pizza du vil bage
Jeg bruger kun bagestenen til pizza, ikke til brød. Jeg har også længe
overvejet om jeg skulle købe en bagemaskine men jeg ved ikke om jeg vil være
tilfreds med det brød den bager.

Hilsen, Steen.

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 21-01-04 22:56

> Skulle jeg have købt en bagesten i stedet for en bagemaskine?

Ja, helt klart...

Bjarke