Støbning af fundament / gulve i frost
Fra : Gaffa

Dato : 20-01-04 16:06

Er der nogen kvalitetsforskel af det færdige arbejde at der evt. støbes i 5
graders frost ved nyt fundament/gulve ?

Der findes vist noget der hedder 'rapid-beton' (eller noget lignende). Hvor
længe skal det størkne før der kan stilles indvendige vægelementer op ?

Hilsen
Gaffa

--
Ved svar via E-mail skal du fjerne 'x' foran min e-mail adresse.

Fra : Aksel

Dato : 20-01-04 21:41

"Gaffa" <xpl@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Gaffa
>
> --
> Ved svar via E-mail skal du fjerne 'x' foran min e-mail adresse.

Normal beton har fuld styrke efter 28 døgn ved 20 grader, men har halv
styrke efter to dage.
Betonen må ikke fryse under hærdningen, men det kan undgås ved at dække med
vintermåtter, betonen udvikller varme under hærdning.

Rapid eller superrapid beton har væsentligt kortere hærdetid, men selv med
normal beton kan du stille lette vægelementer op efter et par dage.

http://www.svendaage.dk har en tabel med blandingsforhold til forskellige
formål.

http://www.aalborg-portland.dk/ap01.html cementfabrikkens gør det selv råd

Hilsen Aksel

Fra : Aksel

Dato : 20-01-04 22:05

> [...]
Hvor
> længe skal det størkne før der kan stilles indvendige vægelementer op ?

Flere links

http://www.ghbeton.dk/vinterbeton.pdf

http://www.ghbeton.dk/betongulve.pdf

http://www.vinterkonsulenterne.dk/vinterlitteratur/vinterlitteraturbundcirkulaere1251982.htm