Hvordan kommer man af med trådalger
Fra : Lars K

Dato : 19-01-04 12:09

Jeg har i et af mine akvarier temmelig mange trådalger, jeg har prøvet at
rense mine planter, men det kommer igen temmeligt hurtigt, nu begynder det
også at komme på bunddækkesten, og andre ting i akvariet, hvordan holder man
det nede, og hvorfor fremkommer de.

Håber kunne få hjælp her, har prøvet min lokalt akvarieforretning, men der
var ikke meget at hente der, da man ikke kan tømme sit akvarie 2 gange om
ugen......

Lars

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 19-01-04 12:28

Lars K wrote:
> [...]
> også at komme på bunddækkesten, og andre ting i akvariet, hvordan holder man

Det kan være en balancegang. De fleste gange jeg har været "ramt" er de
forsvundet pludseligt.

Hvor gamle er dine lysstofrør?
Hvordan vokser dine planter? Hvor mange har du?
Hvor mange fisk af hvilken slags har du i et hvor stort akvarie?
Hvordan fodrer du?

Der kan stilles flere spørgsmål, men disse er til at starte på.

> Håber kunne få hjælp her, har prøvet min lokalt akvarieforretning, men der
> var ikke meget at hente der, da man ikke kan tømme sit akvarie 2 gange om
> ugen......

Det var da også nogenlunde den mest ringe løsning man kan forestille sig.
At "starte forfra" hjælper ikke noget. Det drejer sig om at finde balancen.

Pt. har jeg f.eks. et akvarie der er ramt af blågrønalger og jeg synes
efterhånden at jeg har prøvet det meste. Jeg ved også at lige pludselig
rammer man et punkt hvor algerne forsvinder og planterne vokser frodigt.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Lars K

Dato : 19-01-04 13:11

Jeg har Platy, sværddrager, sugemalle, neonfisk ialt ca. 25 stk. fodrer en
gang daglig, ikke mere end der spises indenfor et minut, 11 planter, 2
luftsten, et "sandfald" og akvariet er 128 L, der et til akvariet et Eheim
2026 spandfilter.

Lars

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 19-01-04 13:17

Lars K wrote:
> [...]
> gang daglig, ikke mere end der spises indenfor et minut, 11 planter, 2
> luftsten, et "sandfald" og akvariet er 128 L, der et til akvariet et Eheim

Min umiddelbare holdning:

* Væk med luftstenene
* Ikke flere fisk

* 2026 er godt nok et kraftigt filter til et akvarie i den størrelse.
* Sandfald? Hvad gør det i akvariet?

<KLIP>

Hvor lang tid er lyset tændt om dagen?
Hvor meget lys har du på (antal rør og watt)?
Hvilken type lys?
Lysfarve?

Fra : Lars K

Dato : 19-01-04 13:23

Sandfald - Pynt, drives ved ludtbobler, der driver sandet op, inde i stenen,
og så falder sandet ned foran.

Jeg har 2 amaturer, med nye rør. Det ene hedder "sun" og det andet er et
planterør, de er tændt i 16 timer.

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-04 14:37

> Jeg har 2 amaturer, med nye rør. Det ene hedder "sun" og det andet er et
> planterør, de er tændt i 16 timer.

Prøv at starte med at sætte lystiden ned til 10-12 timer i en periode, og se
om det ikke hjælper. Alger ELSKER lys.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 19-01-04 15:18

Lars K wrote:
> Sandfald - Pynt, drives ved ludtbobler, der driver sandet op, inde i stenen,
> og så falder sandet ned foran.

Pynt? Har du så også sørøverskibe, dykkere, ufoer, havenisser og andre
ting man ellers finder der hvor fiskene lever i naturen?

Nå ja; smag er heldigvis forskellig

> Jeg har 2 amaturer, med nye rør. Det ene hedder "sun" og det andet er et
> planterør, de er tændt i 16 timer.

Sun? Er det SunGlo? Det er ganske OK.

Du skriver "planterør"... hvad er det præcist for et rør? Hvis det er
Fluora eller GroLux ("diskotekslys") gør det mere skade end gavn efter
min mening.
Du er bedre tjent med et alm. varmhvidt rør fra byggemarkedet.

16 timer er også for lang tid. Planterne kan ikke udnytte mere end ca.
11 timer og tilmed har de brug for hvile. Algerne til gengæld, kan
udnytte lys det meste af døgnet.

<KLIP>

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 19-01-04 20:38

Hej

Steen Suder, privat wrote:
> * Væk med luftstenene

Hvorfor det?

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 19-01-04 22:34

Karsten Feddersen wrote:
> Hej

> Hvorfor det?

Hvorfor ikke; er de nødvendige?

Spøg til side; mit syn på sagen er at gennemluftningen uddriver CO2en
fra vandet hvilket medfører dårligere betingelser for planterne (der
lever af CO2 etc.) og dermed bedre betingelser for algerne.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 20-01-04 07:11

Hej

Steen Suder, privat wrote:
> Hvorfor ikke; er de nødvendige?

Fordi Ikke nødvendige, men jeg synes, at det er en let måde at holde
styr på en del af akvariet.

> Spøg til side; mit syn på sagen er at gennemluftningen uddriver CO2en
> fra vandet hvilket medfører dårligere betingelser for planterne (der
> lever af CO2 etc.) og dermed bedre betingelser for algerne.

Ja. Nu har jeg aldrig gået særlig meget op i den tekniske side af
akvariesiden. Jeg kunne blot konstatere, at efter jeg fik mit akvarie
(200 liter) for 8 år siden havde jeg de 2 første år ikke andet end
problemer med sygdom, alger, planter der gik ud mm. Så smed jeg en
luftsten i vandet og siden da har akvariet været væsentligt mere
stabilt. Det er korrekt, at planterne har lidt startvanskeligheder, men
ellers er der ingen problemer.

Man skal være lidt mere opmærksom på vandkvaliteten og stadig huske at
skifte. Hvis vandkvaliteten først falder drastisk, så kan det være et
helvede at få den op igen. Luftstenen har det med at "sløre" tilstanden.

Men det virker som om den kraftige iltning bortskaffer en hel del
giftstoffer. Jeg mindes også at kunne huske, at der på medicinflaskerne
står noget med, at man ikke må ilte samtidig, da det nedsætter
virkningen, men det kan jeg ikke huske helt, da det også er nogle år
siden jeg har haft sådan noget i akvariet.

Det værste er dog, at de LARMER.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-01-04 09:28

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> problemer med sygdom, alger, planter der gik ud mm. Så smed jeg en
> luftsten i vandet og siden da har akvariet været væsentligt mere

Du begår samme fejl som de fleste: Fordi to ting sker næsten samtidigt, tror
du at den ene ting er en følge af den anden
..
> Man skal være lidt mere opmærksom på vandkvaliteten

Mener du: End hvis man ikke benytter luftsten ?

> skifte. Hvis vandkvaliteten først falder drastisk, så kan det være et
> helvede at få den op igen.

Næ, der skal, som altid, vandskifte til

>Luftstenen har det med at "sløre" tilstanden.

Kun i dine tanker kan en luftsten sløre noget

> Men det virker som om den kraftige iltning

En luftsten ilter ikke. Ca 19 % af luften er ilt og det giver den naturlige
balance med vand på ca. 9 mg ilt/ L vand. Og den balance opstår af sig selv
hvis man ikke overbelaster med forurening (foder) og hvis der er adgang til
omgivende luft.
Om du så sætter 100 lufsten i gang, kommer du ikke over ca. 9 mg/ L

>bortskaffer en hel del giftstoffer.

Hvilke og hvordan skulle det kunne ske ?

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 20-01-04 17:57

Hej

Ole Larsen wrote:
> Du begår samme fejl som de fleste: Fordi to ting sker næsten samtidigt, tror
> du at den ene ting er en følge af den anden

Tænk. Jeg har svært ved at se det anderledes. Men det statistiske
grundlag er da sandt nok ikke særlig stor.

> Mener du: End hvis man ikke benytter luftsten ?

Nej. Hvis man benytter luftsten. At der er nok ilt i vandet til at
fiskene har det godt er jo ikke ensbetydende, at der ikke kan ophobe sig
masser af andre stoffer.

> Om du så sætter 100 lufsten i gang, kommer du ikke over ca. 9 mg/ L

Det ved jeg godt, men så er man i det mindste sikker på, at der ikke er
iltmangel.

> Hvilke og hvordan skulle det kunne ske ?

Det ved jeg ikke, men siden luftning kan modvirke virkningen af medicin,
så går jeg udfra at det er fordi ilt og hvad der nu en er i skidtet ikke
virker sammen. Du nævner selv en lavere CO2 værdi med ilt. Så hvorfor
skulle en luftsten ikke skabe en cirkulation og luftning af vandet som
faktisk er gavnligt?

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-01-04 18:27

> Det ved jeg ikke, men siden luftning kan modvirke virkningen af medicin,
> så går jeg udfra at det er fordi ilt og hvad der nu en er i skidtet ikke
> virker sammen.

Mon ikke at det også er en af de sædvanlige ammestuehistorier. En luftsten
ændrer jo ikke noget i et veldrevet akvarium.

> Du nævner selv en lavere CO2 værdi med ilt.

Aldrig har jeg sagt sådan nogte vrøvl. Mon ikke du mener udluftning af CO2 v
hj a udluftning ?

>Så hvorfor
> skulle en luftsten ikke skabe en cirkulation og luftning af vandet som
> faktisk er gavnligt?

En hvis cirkulation og kontakt med omgivende luft er gavnligt, men at
tillægge en luftsten egenskaber som du gjorde, er ønskedrømme.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 20-01-04 18:36

Hej

Ole Larsen wrote:
> Mon ikke at det også er en af de sædvanlige ammestuehistorier. En luftsten
> ændrer jo ikke noget i et veldrevet akvarium.

Tjah. Det ved jeg ikke. Ej heller om det har noget på sig.

> Aldrig har jeg sagt sådan nogte vrøvl. Mon ikke du mener udluftning af CO2 v
> hj a udluftning ?

Ups. Undskyld. Det var Steen Suder der skrev "...at gennemluftningen
uddriver CO2en fra vandet..."

> En hvis cirkulation og kontakt med omgivende luft er gavnligt, men at
> tillægge en luftsten egenskaber som du gjorde, er ønskedrømme.

Jeg har vist heller ikke tildelt den nogen mirakelvirkning. Blot
konstateret hvad der skete med tilstanden i akvariet. Der blev også
stadig fastholdt at vandskifte var nødvendigt.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Sverre Morten Kristi~

Dato : 23-01-04 12:04

Prøv med en fisk som heter SAE ( Siamesisk Algespiser ), ( Crossocheilus
siamensis ). Eneste fisk som spiser trådalger,men blir dårligere på dette
når den er fullt utvokst, 14 cm max. Viktig at man får ekte SAE da det er
mange fisker som ligner.
Ph 6.5-8.0, 5-20 GH, Temp 24-26 C.

Hilsen Morten

Fra : Søren Poulsen

Dato : 30-01-04 11:28

Jeg har 4 stik Crossocheilus siamensis i 3 år, siden de var unger.
Har aldrig set dem guffe trådalger. Det kan godt være de gør det, men som
sagt har jeg aldrig nogensinde set det.
Ellers er det en skøn og livlig fisk der er fredelige over for andre fisk,
men jager hinanden dog uden at gøre skade.

Med hensyn til algebekæmpelse er jeg gået ned til 10 timers belysning i
døgnet. Det er ca. den tid de fleste planterne er i stand til at udnytte,
hvorimod algerne bliver ved med at udnytte belysningen.
Det har hjulpet.

--
M.v.h. Søren Overvad Poulsen, Køge
Email: spo@xxxwebspeed.dk

Fra : Akvarieleks.dk

Dato : 03-02-04 20:29

Hvor meget lys får dine planter?
Er der indirekte sollys?
Fodrer du for meget?
Har du for mange fisk i akvariet?
Ovennævnte kan give alger, så vær opmærksom på dette.
Derudover kan jeg anbefale algerejer, de er fredelige og så spiser de alle
former for alger.

Mvh.

Jesper, akvarieleks

Fra : Roy T. Løvmyr

Dato : 28-01-04 17:35

Hvis du har fisk som kan tåle litt salt, kan du ta litt salt i vannet.
Trådalgene tåler ikke det!
Vennlig hilsen Roy T. Løvmyr, Norge.