iBook 14" prisforskel på modeller
Fra : Henrik Münster

Dato : 19-01-04 00:52

Hvorfor er prisforskellen på de to 14" iBook-modeller på kr. 2.000,-?
Forskellen mellem dem er, at processoren er hhv. 933 MHz og 1 GHz, mens
harddisken er hhv. 40 log 60 GB.
Man kan næppe mærke forskel på en 933 MHz og en 1 GHz G4
processor, kan man vel? Man kan tilkøbe en 60 GB harddisk i den lille
14" iBook for kr. 440,-. Hvor ligger resten af prisforskellen? Er det
mig, der overser noget i specifikationerne? For mig at se, kan det ikke
betale sig at købe en 1 GHz model.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 19-01-04 01:24

Henrik Münster wrote:

> [...]
> 14" iBook for kr. 440,-. Hvor ligger resten af prisforskellen? Er det
> mig, der overser noget i specifikationerne? For mig at se, kan det ikke

Du glemmer helt "blæreefekten" ellers er det kun prosessor og HD der er
anderledes

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : No1

Dato : 19-01-04 12:01

> Du glemmer helt "blæreefekten" ellers er det kun prosessor og HD der er
> anderledes

Det er nogle dyre clockcykler, de sidste 77 Mhz. Godt 20 kr. pr. Mhz.
Hvis alle 1000 Mhz var prissat sådan ville CPU'en altså koste 20.000 kr.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 19-01-04 12:06

> Det er nogle dyre clockcykler, de sidste 77 Mhz. Godt 20 kr. pr. Mhz.
> Hvis alle 1000 Mhz var prissat sådan ville CPU'en altså koste 20.000 kr.

Ja, det er lidt vildt, men det er jo også en måde at tjene lidt extra på.

Fra : No1

Dato : 19-01-04 17:52

> Ja, det er lidt vildt, men det er jo også en måde at tjene lidt extra på.

Ja, der er ikke noget galt i at give folk mulighed for at købe sig til
den magiske frekvens 1Ghz, hvis de gerne vil

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 19-01-04 18:50

No1 <nooooone@cghfcdgsgesg.mars> wrote:

> Ja, der er ikke noget galt i at give folk mulighed for at købe sig til
> den magiske frekvens 1Ghz, hvis de gerne vil

Og så er det jo godt for doktorens pensionopsparing.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Franz Berliner

Dato : 20-01-04 17:55

Henry Lerche Madsen wrote:

> Ja, det er lidt vildt, men det er jo også en måde at tjene lidt extra på.

Jeg synes det bliver mere og mere tydeligt rundt omkring i Apples
produktlinie at der tænkes meget i hvordan man kan fjerne og tilføje
funktioner i de forskellige modeller, så der kan holdes et jævnt
stigende prisniveau helt op til de dyreste modeller.

Fx synes jeg at det virker ret lusket at muligheden for screen-spanning
og høje opløsninger på eksterne monitors på Ibook G4 linien er fjernet,
når hardwaren fint understøtter det.

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 21-01-04 23:11

I artiklen <bujmhi$alo$1@sunsite.dk> , Franz Berliner <stuff@kampp.dk>
skrev:

> Fx synes jeg at det virker ret lusket at muligheden for screen-spanning
> og høje opløsninger på eksterne monitors på Ibook G4 linien er fjernet,
> når hardwaren fint understøtter det.

ATI skulle nok have flere penge hvis Apple ville benytte den feature.