små vattede alger
Fra : Heino Svendsen

Dato : 18-01-04 19:46

Hej NG

i mit 250 l akvarium (ciklider)er der kommet sådan nogle små vattede
alge-klumper, på mine planter (anubis), sten og trærødder, hvad kan jeg gøre
ved det uden alt for mange kemikalier ?

--
!!! Fjern ordet FJERN i min mail adresse ellers kan jeg ikke modtage mails
fra jer !!!

Fra : Thomas Joergensen

Dato : 18-01-04 21:11

Hvis de er brune er det penselalger og de kommer af forurening.At komme af
med dem kræver at man fjerner kilden, altså forureningen hvilket er
svært.Kæmper selv meget med dem.

/Thomas

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 19-01-04 20:41

Hej

Thomas Joergensen wrote:
> Hvis de er brune er det penselalger og de kommer af forurening.At komme af
> med dem kræver at man fjerner kilden, altså forureningen hvilket er
> svært.Kæmper selv meget med dem.

Hmm, og det er de små der bare ikke er til at få af overhovedet? Hvis
det er dem som jeg tænker på, så yndede mine scalarer at spise dem.
Alternativt skal du fodre mindre, så fiskene går løs i dem. Selvom
fiskene kun lige spiser maden indenfor et minut når du fodrer, så kan
det sagtens være for meget foder. Prøv at skære kraftigt ned på foderet
og se om ikke fiskene går om bord på de alger. Dine fisk skal
selvfølgelig være plantespisere for at de gider.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-01-04 18:52

"Thomas Joergensen" <psxdemon@hotmail.se> wrote in message
> Hvis de er brune er det penselalger og de kommer af forurening.At
> komme af med dem kræver at man fjerner kilden, altså forureningen
> hvilket er svært.Kæmper selv meget med dem.

Jeg tror afjort ikke på den med forureningen. Derimod tror jeg på forkert
lyskvalitet.
Jeg har oplevet at akvarier, der er helt nyanlagte og aldrig har set fisk
eller foder alligevel bliver befængt med penselalger.
Jeg har også oplevet at de er forsvundet ved skift af lyskilde. Elsparepærer
ser ud til at fremme dem. Også Phillips Aquarelle lysrør har jeg oplevet
giver mange. Ved et skift fra Aquarelle til alm. dagslysrør er de forsvundet
på en måned.
Jeg har også en mistanke til kvartsgrus. Jeg har to akvarier stående ved
siden af hinanden. Samme type vand, samme belysning, det ene med sorte
granitskærver og det andet med kvartsgrus. Det sidste befængt med
penselalger, det andet totalt frit for dem.
Endeligt synes jeg at de trives med vandbevægelse. De kommer hos mig som
regel først på de sten, der bliver ramt af strålen fra filtrene.

I øvrigt er jeg måske den eneste i verden, der ikke ubetinget er ked af dem.
Jeg synes mine akvarier med små tanganyikacichlider er enormt flotte med
hele tæpper af penselalger. Bl.a. ser mine halvt nedgravede sneglehuse
yderst 'autentiske' ud, når de bliver helt overgroede med penselalger.

vh
Jan