udestue
Fra : Torben Jørgensen

Dato : 18-01-04 11:19

Hej

Vi har en udestue, osm om sommeren er over 50 grader varm, og næsten umulig
at være i, og om vinteren er samme temperatur som uden for, og umulig at
være i.(med mindre man har en masse tøj på)

Nu er den også gået hen og blevet meget utæt, ved voldsom regnvejr.

I øjeblikket er der nogle gennemsigtige plastic plader på, som sikkert har
ligget der i mange år ( vi købte huset for 2 år siden, og udestuen er lavet
i 88)
Vinduerne ( det er der på de 2 sider) er enkeltglas.

Jeg kunne godt tænke mig i første omgang at få lagt et andet tag på. Gerne
et hvor solen ikke kommer igennem. Jeg vil bagefter isolere med rockwool og
sætte et loft loft op af træ.

Men hvilke plader skal jeg bruge? Er der ellers andre muligheder?

mvh

Torben

Denne mail er, ved afsendelsen, scannet med Norton Antivirus, og fundet
virusfri.

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 18-01-04 12:31

> [...]
og
> sætte et loft loft op af træ.
>
> Men hvilke plader skal jeg bruge? Er der ellers andre muligheder?

Hej.
Vi havde en hvor vi boede før, der var termoruder som tag og Gardiner under
så var der i begge sider en stor udluftningslem med automatisk åbning når
der var varmt.
Gunnar

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-01-04 13:04

Torben Jørgensen wrote:
> [...]
> med rockwool og sætte et loft loft op af træ.
>
> Men hvilke plader skal jeg bruge? Er der ellers andre muligheder?

Brug samme belægning som du har på resten af huset. Et transperant tag
gør udestuen ubrugelig det meste af sommeren. Er der mulighed for det,
så lav rejsning på det nye tag og lad loftet gå til kip. De ekstra m3
gør det nemmere at få et fornuftigt klima i udestuen. Sørg for at i har
mulighed for at lufte ud uanset vindretning, dvs åbninger på alle tre
sider.

Skal du benytte den i den kolde tid, skal du nok skifte til mindst to
lag glas samt lidt isolering på væggene. dette vil også hjælpe lidt på
temp. om sommeren, men det vigtigste er et fast tag samt udluftning.

Husk på at vi snart nærmer os den tid, hvor din nuværende udestue er et
rart sted at være, så jeg ville enten skynde mig, eller vente til
foråret er overstået.

Held og lykke med projektet. :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Thomas

Dato : 18-01-04 16:54

Mine forældre havde nøjagtig samme problem

De fik lagt farvede stålplader ovenpå det gamle udestue tag, og herefter
isolerede jeg under det gamle tag med 100 mm rockwool og dampspærrer samt
listeloft. Jeg kan ikke sige hvad de plader hed, det stod tømmeren for. Det
var en nem og billig løsning. En anden tømmer foreslog at fjerne det gamle
tag, lægge nye træplader og svejse folie på det??? og han skulle have
25-30000,- mener jeg.

Nu er udestuen blevet meget mere brugbar, og en mere integreret del af huset
end før, den samlede udgift vist ca. 15000,- Der skal ikke bruges ret
meget varme (gas) for at varme den op og holde den varm (de har dog
termoruder i) og man kan føre en samtale selv under den største haglbyge nu
og selv i den varmeste sommersol kan man være i den uden at
strålevarmen er dræbende.

Mvh

Thomas

Fra : Sode

Dato : 21-01-04 00:01

Pas nu på myndighederne!!!!

Stuen er sikkert godkendt med "let" tag, det kræver byggetilladelse
at isolere og monterer fast tag og du mister dine 35 kvm´s rabat
på arealet af huset !

VH/Sode

Fra : Thomas

Dato : 21-01-04 16:46

Må du gerne lige forklare nærmere. Har du nogle §§ at henvise til?

Mvh

Thomas

Fra : Sode

Dato : 21-01-04 20:54

"Thomas" <bambanosREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Må du gerne lige forklare nærmere. Har du nogle §§ at henvise til?
>
> Mvh
>
> Thomas

Ikke på stående, jeg lod en bygningskonsulent stå for alt det sure
(han ville dig ikke betale)
Hvis du fx bygger 50 kvm udestue forøger på du på papiret ku dit areal med
15 kvm.
deraf de 35 kvm rabat. det gælder vist kun for udestuer, garager og
lign......

VH/ Sode

Fra : Torben Jørgensen

Dato : 23-01-04 19:13

hmm....ok

Jeg troede faktisk først det var når der blev lagt fast varme ind, eks.
fjernvarme.

Det må jeg lige have undersøgt.

mvh

Torben