Hvorfor havsalt fremfor alm. salt?
Fra : Jan Jeppesen

Dato : 18-01-04 02:48

Smager bare bedre end alm. Salt, men hvorfor? Hvad er det der gør det??

Mvh. Jan

Fra : -V-

Dato : 18-01-04 03:27

Jan Jeppesen wrote:
> Smager bare bedre end alm. Salt, men hvorfor? Hvad er det der gør
> det??

http://www.post-gazette.com/food/20030828salttasting0828fnp3.asp

-V-

Fra : Jan Jeppesen

Dato : 18-01-04 04:15

>Cooking with sea salt, such as adding it to soup or pasta water, is
pointless. When a recipe >specifies "sea salt" for anything other than as a
topping, it is meaningless because there are dozens >of sea salts, each of
which has crystals of unique sizes and shapes, making consistent
>measurement impossible. Second, if the salt is going to dissolve in a
batter or liquid, its unique >crystal structure has disappeared.

??

Altså samme smag, Havsalt eller alm. Bare på grund af divergensen (jeg kan
nu ellers sagtens smage forskel på de to slags salt)

Mvh. Jan

Fra : alfaekko

Dato : 22-01-04 16:36

"Jan Jeppesen" <jan.jeppesen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kan
> nu ellers sagtens smage forskel på de to slags salt)

Du konkluderer forkert. Der står ingen steder i der citerede, at smagen er
den samme. Der står, at det ikke giver mening blot at skrive "havsalt", da
der findes mange forskellige, mht. krystalform og -størrelse, hvilket
umuliggør sammenlignelig afmåling. Samt at krystalstruktur er ligegyldig,
hvis saltet skal opløses, hvilket jo er åbenbart.

Flere opskrifter angiver præcis hvilket salt, der menes, hvilket jo gør det
hele lidt nemmere, men det er vigtigt at kende sit salt.

mvh

Anders (der lige i øjeblikket bruger 4 forskellige slags salt)

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 18-01-04 11:00

Så vidt jeg ved er fidusen ved havsalt, er det netop ikke kun er havsalt,
men derimod en god blanding af evoporiter fra havet (hvoraf natriumklorid er
den dominerende). Disse ekstra salte/mineraler er med til at give havsalten
den karateristika. Hvis havsalten er sydet som på gammel vis, vil den
desuden har en smag af røg osv.

Stensalt og rafineret salt er uden disse ekstra smagsstoffer - og er i mange
tilfælde også tilsat jod... Ikke lige det jeg synes er lækkert på min
ovnbagte rødfisk.

Bjarke

Fra : Bo Warming

Dato : 20-01-04 07:46

"Bjarke Bundgaard" <bjarkeb@FJERNDETMEDSTORTemail.dk> wrote in message
> [...]
mange
> tilfælde også tilsat jod... Ikke lige det jeg synes er lækkert på min

Natrium-joner og chlorid-joner dominerer over snavset i de eksotiske dyre
salt-arter.

Jod er ikke noget normaldanskeren mangler - og det kan ikke smages.

Smag af røg kunne man tilsætte alt salt, og den svage røg-smag der er i
visse mest beskidte saltsyder-salt, jeg har smagt, er helt uvæsentlig -
rent snobberi.

KORNSTØRRELSE er derimod afgørende, og serverer du til aperitif-drinks en
god hjemmelavet snack;

mandler, eller solsikkekerner eller sesamfrø

der er stegt/tørret i lidt fedt/palmin, så kan GROFT KØKKENSALT eller
groftkværnede middelhavssalt-typer have en æstetisk og eller praktisk fordel

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 20-01-04 10:05

> Natrium-joner og chlorid-joner dominerer over snavset i de eksotiske dyre
> salt-arter.

Jamen, så er vi enige... Hvis ikke natriumklorid var den dominerende salt,
ville man vel næppe kun sælge det som... salt.

> Jod er ikke noget normaldanskeren mangler - og det kan ikke smages.

Næ, men ligesom diverse tilsætningsstoffer i princippet heller ikke kan
smages, vil jeg helst undvære dem - så vidt det er sundhedsmæssigt
forsvarligt.

> Smag af røg kunne man tilsætte alt salt, og den svage røg-smag der er i
> visse mest beskidte saltsyder-salt, jeg har smagt, er helt uvæsentlig -
> rent snobberi.

Tja, muligvis. Jeg synes heller ikke det er attraktivt at bruge 50 kroner på
en lille pose salt. Men jeg vil da ikke dømme andre, der har råd og lyst til
at købe det.
Det kan meget vel være en lækker mundfuld i den rette sammenhæng.

> KORNSTØRRELSE er derimod afgørende, og serverer du til aperitif-drinks en
> god hjemmelavet snack;

Det franske havsalt jeg køber i IRMA er af meget forskel kornstørrelse. Jeg
har faktisk fundet en klump på størrelse med en lillefingernegl. Men efter
en tur i morteren, er det nemt at ha' med at gøre.

> der er stegt/tørret i lidt fedt/palmin, så kan GROFT KØKKENSALT eller
> groftkværnede middelhavssalt-typer have en æstetisk og eller praktisk
fordel

Jamen, atter er vi enige

Bjarke

Fra : David Rasmussen

Dato : 18-01-04 12:43

Jan Jeppesen wrote:
> Smager bare bedre end alm. Salt, men hvorfor? Hvad er det der gør det??

Indholdet af en masse ekstra stoffer end bare natrium og klor.

Det er ligesom forskellen på den platoniske idé om æblesmag eller
banansmag, som faktisk kan laves i laboratoriet. De primære estere der
får banan og æble etc. til at smage cirka som de gør, er lette at
genskabe. Det der gør at en rigtig banan og et rigtigt æble smager
anderledes, er alle de andre ting der også er i.

Almindeligt salt er oftest bare natriumclorid og ikke så meget andet.

/David

Fra : Henrik

Dato : 18-01-04 18:10

"Jan Jeppesen" skrev i en meddelelse
> Smager bare bedre end alm. Salt, men hvorfor? Hvad er det der gør det??

Det er skidtet der gør det ... jævnfør de andre indlæg

Fra : Jan Jeppesen

Dato : 18-01-04 23:00

Rigtig gode svar, takker

Men hvorfor fabrikere det "kunstige" salt når det rigtige bare smager
bedre. Sikkert samme problemstilling, som den med at man synes noget smager
godt, fordi det er den smag man kender (som med soyaburgere fremfor hakket
okse o.s.v.), og at det er en mere lukrativ måde at fabrikere salt på..

Jeg vil ihvertfald til enhver tid foretrække havsalt!

Mvh. Jan

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 19-01-04 20:17

"Jan Jeppesen" <jan.jeppesen@mail1.stofanet.dk> wrote in

> Men hvorfor fabrikere det "kunstige" salt når det rigtige bare
> smager
> bedre.

Nu er det "kunstige" salt jo også havsalt, og jeg vil endda driste mig til
at kalde det det mest økologiske salt, man kan få, da det er aflejret i
undergrunden længe før verden gik af lave, og det vil i denne forbindelse
sige længe før menneskehedens indtog på verdensarenaen.

Menneskeheden har gennem så at sige hele sin eksistens brugt havet som
toilet og losseplads, og det må jo sætte sit præg på diverse
havsaltprodukter. Personligt vil jeg gå langt uden om ethvert produkt, der
består af inddampet Middelhav

> [...]
> smager godt, fordi det er den smag man kender (som med soyaburgere
> fremfor hakket okse o.s.v.), og at det er en mere lukrativ måde at

Ja da for energiforbruget til fremstilling af det såkaldt "kunstige" salt
er langt lavere, og dermed set i global sammenhæng langt mere økologisk
forsvarligt.

> Jeg vil ihvertfald til enhver tid foretrække havsalt!

Jeg tror, at jeg tager et kilo af den økologiske fra Mariager (2 kr i
Fakta)

--
Venligst Lars
Som ikke har salt til et æg

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 19-01-04 21:14

> Ja da for energiforbruget til fremstilling af det såkaldt "kunstige" salt
> er langt lavere, og dermed set i global sammenhæng langt mere økologisk
> forsvarligt.

Sikke dog noget vrøvl. Du tror da ikke at det er specielt energivenligt at
bryde salt i salthorster på 20-100 meters dybde? Hvad med olie, benzin, vand
til spule, rafinering, jod-tilsætning osv. Havsalt produceres typisk ved at
havvande ledes ind i et bassin og lukkes, hvorefter solenergien gør sit
arbejde.

Jeg tror, at jeg tager et kilo af den økologiske franske fra Irma (13,95 kr
for god kvalitet)

Bjarke

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 19-01-04 21:59

> Havsalt produceres typisk ved at
> havvande ledes ind i et bassin og lukkes, hvorefter solenergien gør sit
> arbejde.

Så det i forvejen forurenede produkt kan ligge frit eksponeret for fransk
luftforurening og fuglefækalier, for derefter at blive læsset på store
dieseldrevne lastbiler for at blive distribueret til forbrugere i hele
Europa.

Hvis dansk stensalt var så energikrævende, ville det næppe kunne produceres
til den pris det rent faktisk bliver.

--
Venligst Lars
Hovedaftalen for gravhunde:

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 20-01-04 10:34

> [...]
> luftforurening og fuglefækalier, for derefter at blive læsset på store
> dieseldrevne lastbiler for at blive distribueret til forbrugere i hele

Snakker vi økologi eller fuglefækalier?
Og bliver dansk salt ikke også lastet på store dieseldrevne lastbiler og
kørt rundt i Skadinavien?

> Hvis dansk stensalt var så energikrævende, ville det næppe kunne
produceres
> til den pris det rent faktisk bliver.

Nu koster energi jo ikke nødvendigvis det, som det i miljøøkonomisk teori
(d.v.s. før Lomborg) burde koste. Men det er selvfølgeligt et politisk
spørgsmål - og derfor vil jeg hellere henvise til
http://www.akzonobel.dk/04a.htm , hvor du kan læse om deres bestræbelser for
at mindske energiforbruget. Meget smukt initiativ. De skriver de har sparet
os for 180.000 tons kuldioxid og ca. 1.200 tons svovldioxid om året siden
1998..! De skriver så ikke noget om, hvor meget de rent faktisk stadig
sviner... *stof til eftertanke*
Under alle omstændigheder - set i forhold til fransk havsalt, der via
solenergi, stille og roligt inddamper. Ja, så synes jeg altså ikke man kan
kalde dansk produceret salt for synderligt økologisk. Og det er ikke første
gang at saltudvinding har haft konsekvenser for miljøet. Middelalderens
hidsige saltudvinding m.h.p. sildemarkedernes store efterspørgelse medførte
skovrydninger, der siges, at have været en af de væsentligste årsager til at
Nordjylland, Læsø og Nordsjælland sandede til...

Men for lige at samle op:

Ser vi bort fra forureningen fra transport - eftersom alt salt skal
distruberes. Så står der tilbage, at dansk saltproduktion bidrage til den
globale opvarmining via forbrænding af naturgas (om end ikke som meget som
det gjorde for seks år siden), mens fransk og portugisisk havsaltsproduktion
ikke bidrager med noget - eftersom det bruger solvarme.

Jeg fortrækker bestemt stadig havsalt fra Irma til 13,95 kroner for et kilo.

Bjarke

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 20-01-04 17:53

> Snakker vi økologi eller fuglefækalier?
> Og bliver dansk salt ikke også lastet på store dieseldrevne lastbiler
> og kørt rundt i Skadinavien?

Min (måske ikke alt for tydelige) pointe er, at det danske salt, jeg
forbruger, ikke er transporteret nær så langt - max 200 km inden for
landets grænser, som fransk eller portugisisk salt (2000 - 2500 km). Jeg
har samme forbehold over for eksempelvis eksotisk frugt.

Et skræmmende eksempel, som dog ikke er fødevarer (lettere OT, eventuelle
netbetjente kan springe dette afsnit over) er et par vanter jeg ejer. De er
strikket af shetlandsuld i Taiwan af alle steder!! De vanter har rejst
længere end jeg har samlet hele mit liv!

> [...]
> http://www.akzonobel.dk/04a.htm , hvor du kan læse om deres
> bestræbelser for at mindske energiforbruget.

Meget oplysende. Tak for det.

> [...]
> svovldioxid om året siden 1998..! De skriver så ikke noget om, hvor
> meget de rent faktisk stadig sviner... *stof til eftertanke*

Tja. Det er jo svært at opretholde et menneskeligt samfund uden at påvirke
miljøet. Men vi er heldigvis blevet bedre til at veje fordele op imod
ulemper.

> Under alle omstændigheder - set i forhold til fransk havsalt, der via
> solenergi, stille og roligt inddamper.

Nu kunne man jo for spøgs skyld gøre tankeeksperimentet, hvor Europas
samlede saltforbrug skulle dækkes af salt fremstillet på ovenstående måde.

> [...]
> meget som det gjorde for seks år siden), mens fransk og portugisisk
> havsaltsproduktion ikke bidrager med noget - eftersom det bruger

Det er da helt rigtigt, men dansk salt er helt fri for de miljøgifte, som
menneskeheden gennem hele sin historie og specielt gennem de sidste 200 år
har belastet havmiljøet med, og det må også tælle på den økologiske side.
Selvfølgelig kan man ikke som moderne menneske undgå kontakt med
miljøgifte, men jeg vil bare ikke opsøge dem, når det kan undgås.

> Jeg fortrækker bestemt stadig havsalt fra Irma til 13,95 kroner for et
> kilo.

Det ville blive alt for dyrt at salte mine friskfangede sild med fransk
havsalt. Jeg snupper en fra Mariager

--
Venligst Lars

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 20-01-04 20:13

> [...]
> strikket af shetlandsuld i Taiwan af alle steder!! De vanter har rejst
> længere end jeg har samlet hele mit liv!

Der er flere interessante aspekter ved globaliseringen - men netop sådant et
eksempel som du nævner, får mig til at ryste på hovedet.
Det er grotest at det kan betale sig...

> Tja. Det er jo svært at opretholde et menneskeligt samfund uden at påvirke
> miljøet. Men vi er heldigvis blevet bedre til at veje fordele op imod
> ulemper.

Det er rigtigt at vi blev stadig dygtigere til at tænke miljøøkonomisk op
igennem 1980erne og 1990erne.
Men jeg synes bestemt det går den forkerte vej lige for tiden. Igen et
politisk spørgsmål...

> Nu kunne man jo for spøgs skyld gøre tankeeksperimentet, hvor Europas
> samlede saltforbrug skulle dækkes af salt fremstillet på ovenstående måde.

Det vil helt sikkert IKKE være et problem, hvis man KUN brugte salt til
madlavning -
Middelalderens borgere spiste væsentligt mere salt end vi gør - fordi meget
mad var konserveret med salt. Og dengang produceres langt hovedparten af
salten i Portugal, Spanien og Frankrig ved inddampning. Så selvom der blev
fremstillet salt på anden vis (Hansestaden Lübeck brød f.eks. salt i
Lüneburg), blev det vældige forbrug alligevel godt dækket af havsalten.
Desværre bruger vi ikke kun salt til mad. Langt den største del af saltet
fra Mariager bruges til at smide på vores kørebaner i vinterhalvåret (hvor
det i øvrigt er et væsentligt miljøproblem). Kunne man finde et alternativt
til saltet, vil man spare miljøet for mange sorger...

> [...]
> Selvfølgelig kan man ikke som moderne menneske undgå kontakt med
> miljøgifte, men jeg vil bare ikke opsøge dem, når det kan undgås.

Jeg tvivler på at der er et stort indhold af miljøgifte i havsalten. Men
hvis der er nogen der kan gi' mig nogle facts er jeg altid parat til at
revidere mit syn...

> Det ville blive alt for dyrt at salte mine friskfangede sild med fransk
> havsalt. Jeg snupper en fra Mariager

Hehe.... Laver du spegesild?

Bjarke