Planteformering - Troldehassel og Kinesisk~
Fra : klaus

Dato : 17-01-04 16:43

Jeg har som regel rimelig held med at formere forskellige planter, men
der er to plantekulturer der driller - Troldehassel og Kinesisk
Vandgran. Jeg har i de sidste tre år forsøgt at få dem til at slå rod
ved stiklingeformering, de har fået roddanner-middel og undervarme (ca.
25 grader), alligevel lykkes det ikke. Er her nogen som har erfaring med
at planteformere disse to kulturer, så vil jeg meget gerne bede om et
godt råd så jeg kan komme videre og forhåbentlig få held med at formere dem.

--
Venlig hilsen/with regards
Klaus Eriksen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-01-04 17:05

"klaus" <ke@aigis.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har som regel rimelig held med at formere forskellige planter, men
> der er to plantekulturer der driller - Troldehassel og Kinesisk
> Vandgran.

Troldhassel er podet på en hassel med lige grene - det er derfor der kommer
vanskud en gang imellem - så jeg tvivler på, det kan lade sig gøre at
stiklingeformere den.

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-01-04 18:24

On Sat, 17 Jan 2004 16:43:28 +0100, klaus <ke@aigis.dk> wrote:

> [...]
>godt råd så jeg kan komme videre og forhåbentlig få held med at formere dem.

Som Inger siger er troldhassel podet.

Vandgran skulle efter sigende være ret nem at lave ved stiklinger.
Men prøv at lave den af træagtige stiklinger, der klippes her i
vintertiden, og stikkes i jorden så kun nogle cm er over. Stiklingerne
skla være af unge skud, så unge som muligt, dog ikke for tynde, og de
skla være ca. 20 cm lange.

(Jeg tør ikke love det kan lade sig gøre sådan, men det er nemt at
prøve)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Andreas

Dato : 17-01-04 19:21

Er ikke sikker på hvordan det går, men jeg klippede et antal grene af i
sensommeren som er stukket i jorden uden hormonbehandling. Tilsyneladende er
der stadig liv i dem set ud fra knopperne. De har stået ude på en beskyttet
plads med overdække. Mail mig direkte hvis du vil vide yderligere.

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 17-01-04 20:04
Fra : klaus

Dato : 17-01-04 22:39

Birgitte Abkjær wrote:
> se her:
>
> http://www.aigis.dk/mix/plntfrmrng.html
>
> VH BA

Nåh ja det var da en god idé, kender den for iøvrigt godt

--
Venlig hilsen/with regards
Klaus Eriksen

Fra : klaus

Dato : 17-01-04 22:36

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> skla være ca. 20 cm lange.
>
> (Jeg tør ikke love det kan lade sig gøre sådan, men det er nemt at

Tak for jeres råd om at pode Troldehassel, jeg har en del almindelig
hasselnød i vores hegn, mon ikke det kan lade sig gøre at pode på dem.
Eller skal der bruges en særlig grundstamme?

Og Vandgranen vil jeg prøve at lave ved træagtige stiklinger.

--
Venlig hilsen/with regrds
Klaus Eriksen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-01-04 23:17

On Sat, 17 Jan 2004 22:36:24 +0100, klaus <ke@aigis.dk> wrote:

>Tak for jeres råd om at pode Troldehassel, jeg har en del almindelig
>hasselnød i vores hegn, mon ikke det kan lade sig gøre at pode på dem.
>Eller skal der bruges en særlig grundstamme?

Alm hassel er fin - de vil efter sigende gerne have noget undervarme når
de er blevet podet. Og hassel er vist lidt svært at pode i fordi det er
ret hårdt (så vidt jeg husker).

>Og Vandgranen vil jeg prøve at lave ved træagtige stiklinger.

Fortæl gerne her i gruppen hvordan det går.

http://www.gartneriet.dk

Fra : klaus

Dato : 18-01-04 03:04

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> ret hårdt (så vidt jeg husker).

> Fortæl gerne her i gruppen hvordan det går.

Jep, det skal jeg nok.

--
Venlig hilsen/with regards
Klaus Eriksen