død surdej
Fra : Jørgen Flainard

Dato : 16-01-04 17:34

Min kære gamle og ganske gode surdej er siden sidste rugbrødsbagning afgået
ved døden, angrebet af noget der ligner en hvid svamp eller sådan noget. Den
har ellers fået de samme betingelser som altid. Nogen der har nogen idéer
til hvorfor - eller om den bare var mæt af dage?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-01-04 17:50

Jørgen Flainard skrev:

> Min kære gamle og ganske gode surdej er siden sidste rugbrøds-
> bagning afgået ved døden, angrebet af noget der ligner en hvid
> svamp eller sådan noget.

Kan du ikke tage lidt (måske bare en teskefuld) uangreben surdej
og lade den gro i en blanding af rugmel og vand til den er blevet
til surdej igen?

--
Klaus Alexander Seistrup, Copenhagen, Denmark.
http://www.seistrup.dk/ · http://www.pnx.dk/

Fra : Spangkuk

Dato : 17-01-04 00:56

> [...]
idéer
> til hvorfor - eller om den bare var mæt af dage?

Den gode gamle surdej er sejlivet, men éen bakterie formår
at tage live af "hende".

Colibakterier, eller på Dansk, du har ikke vasket dine fingre
ordentligt efter toiletbesøg før du bagte dit sidste brød.

Smid for guds skyldt resten ud og find en ny kultur.

Spang