El-kædesav
Fra : Chrille

Dato : 15-01-04 09:08

Hej alle

Jeg har købt en brændeovn og derfor også noget træ jeg har hentet ude i en
skov. Det ligger i stykker på 1 meter, så jeg står for at skulle invistere i
en kædesav til at save det i passende stykker med. Spørgsmålet går på hvor
kraftig den skal være?

I det lokale byggemarked har han 3 der kunne være interessante.
1 Black & Decker på 1600W, den kommer på tilbud til 699,- idag. (Normalpris
799,-)
1 Bosch på 1700W der koster 999,-
1 Partner på 1850W, den vil han sælge til 1199,- (Den står til 1499,-)

Jeg skal ikke bruge saven til at fælde træer med, måske et enkelt i haven,
men ellers ikke.

Er der nogen der har erfaringer med den slags? Umiddelbart hænger jeg til at
købe den billigste, prisforskellen er jo ikke helt til at overse :)

Mvh
Christer

Fra : Peter C.

Dato : 15-01-04 09:28

"Chrille" <chrille[REMOVE]@chrille.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> købe den billigste, prisforskellen er jo ikke helt til at overse :)

Jeg kender ikke noget til de 3 save, men jeg ville vælge den bedste
(dyreste)
Det handler jo ikke kun om watt, men også om kvaliteten af kæde, sværd ,
gear oliepumpe osv.

Min Makita er på ingen måde for kraftig, (1850W) og de lever altså livet
hårdt sådan nogle kædesave, så derfor har jeg forsøgt at vælge en der skulle
kunne holde til lidt af hvert........og lidt til. Det mener jeg bliver
billigst i længden.

Well....bare min mening

MVH Peter C:\

Fra : Simon - [8230]

Dato : 15-01-04 10:41

> [...]
at
> købe den billigste, prisforskellen er jo ikke helt til at overse :)

Jeg har en Partner Elsav - den billige fra Silvan

Jeg benytter den til det samme som du beskriver, og har lige brugt den til
at save 3-4 træer, med en diameter på ca. 30 cm, op. Dette er den glimrende
til. Jeg har også fældet enkelte træer med den uden problemer...

Saven kostede ~700-800 kr. fra ny og er ny 2 år gammel, og den skal nok
fungere et par år endnu.

Jeg ville dog uden tvivl købe en motersav hvis jeg skulle anskaffe en ny
sav, og specielt hvis jeg skulle hente træ i skoven, så kunne man jo save
det op derude (hvis de tillader det) og så slipper man for savsmuld over
det hele hjemme ved sig selv.
Derudover skal man ikke tæmke på ledningen hele tiden...

Men en motorsav er self. også betydeligt dyrere

Simon

Fra : Chrille

Dato : 15-01-04 10:58

> [...]
> det hele hjemme ved sig selv.
> Derudover skal man ikke tæmke på ledningen hele tiden...
>
> Men en motorsav er self. også betydeligt dyrere

Jeg har selv overvejet en motorsav med de samme argumenter som du giver. Men
jeg er kommet til at jeg vil hellere hente træet hjem og så save det når
tiden og lysten er til det.
Så jeg tror at det er skønnere med en el-sav, og det er jeg sikker på
naboerne også syntes (larm)

Men ud fra det du fortæller om din el-sav, så lyder det som man ikke behøver
den allerdyreste for at få et fornuftigt resultat.

Jeg syntes iøvrigt at den Black & Decker virker mere robust end de billige
Partner save.

/Christer

Fra : Hans Paulin

Dato : 15-01-04 12:10

Chrille skrev:

> Så jeg tror at det er skønnere med en el-sav, og det er jeg sikker på
> naboerne også syntes (larm)

....efter at ha set min nabo blive gasblå i ansigtet efter div. forgæves
startforsøg i forb. med sin benzindrevne kædesav, besluttede jeg mig for
en elsav...
Hans

Fra : Hans Paulin

Dato : 15-01-04 11:20

Chrille skrev:

> Er der nogen der har erfaringer med den slags? Umiddelbart hænger jeg
> til at købe den billigste, prisforskellen er jo ikke helt til at
> overse :)

....jeg har en "Jonsered 2016 EL" på 1600W til min villahave - dén har
endnu aldrig svigtet mig - den sælges også under andre navne...

....husk også at købe et filesæt, hvis du ikke har et i forvejen (fx. hos
en Jonsered-forhandler, hvis Silvan ikke har et)...
Hans

Fra : Chrille

Dato : 15-01-04 11:29

"Hans Paulin" <glem@det.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> ...husk også at købe et filesæt, hvis du ikke har et i forvejen (fx. hos
> en Jonsered-forhandler, hvis Silvan ikke har et)...

Omkring det der med filing af kæden, hvor ofte skal det gøres?
Jeg kan se at der findes sådant en filholder så man er sikker på at file i
den rigtige vinkel, er det noget i andre bruger? Det må vel være en stor
hjælp lige i starten indtil man har fået lidt øvelse, eller er det noget man
bliver ved med at bruge?

Hehe.. der kommer mange spørgsmål når det er første gang man skal igen med
sådant noget :)

Mvh
Christer

Fra : Hans Paulin

Dato : 15-01-04 12:08

Chrille skrev:

> Omkring det der med filing af kæden, hvor ofte skal det gøres?

....det afhænger nok af hårdheden af træet...

....når min sav ikke "bider" længere filer jeg den - man kan evt. mærke
med en finger på æggen...

> Jeg kan se at der findes sådant en filholder så man er sikker på at
> file i den rigtige vinkel, er det noget i andre bruger?

....jeps - den er med i sættet fra Jonsered - der i øvrigt indeholder 2
rundfile og én fladfil samt et håndtag til alle tre - foruden en
brugsanvisning...

> Det må vel
> være en stor hjælp lige i starten indtil man har fået lidt øvelse,
> eller er det noget man bliver ved med at bruge?

....jeg saver ikke så meget, og bruger filholderen hver gang...

> Hehe.. der kommer mange spørgsmål når det er første gang man skal
> igen med sådant noget :)

...."Det rigtige værktøj er det halve arbejde" :)
Hans

Fra : Ellington

Dato : 15-01-04 14:28

Jeg synes at file savkæder med håndfil er lidt for bøvlet. Jeg bruger
min vinkelsliber! Efter at have studeret diverse skæreflader, finder man
ud af, hvordan vinkelsliberen skal holdes. Men pas på ikke at slibe for
meget! Det er som at skære i smør - lynhurtigt og effektivt.
Duke

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-01-04 11:36

Hans Paulin wrote:

> ...husk også at købe et filesæt, hvis du ikke har et i forvejen (fx.
> hos en Jonsered-forhandler, hvis Silvan ikke har et)...

God ide. Det er uundværligt for 'amatører'. Jeg købte et sæt "Chain
Sharp" fra "Pferd" sammen med min sav. Det klarer det hele i en
operation.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-01-04 11:27

Chrille wrote:

> Er der nogen der har erfaringer med den slags? Umiddelbart hænger jeg
> til at købe den billigste, prisforskellen er jo ikke helt til at
> overse :)

Jeg har samme behov som dig. Jeg købte en billig McCulloch 1400 wath,
ca. 700 kr. for fem år siden. Den har savet alt mit brænde siden uden
problemer, og naboerne er glad for at den er elektrisk. Så køb du bare
en af de billige. Du kan jo altid skifte til motor, hvis behovet ændrer
sig. Invisteringen har ikke været så stor.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : NPS

Dato : 15-01-04 17:50

nu er det altså ikke amatører der bruger en rundfil , det gør alle
professionelle skovarbejdere, det er den eneste måde at gøre saven rigtig
skarp på, (en vinkelsliber er for amatører, det virker ikke til en hat).,
man kan altså købe en benzin motorsav til omkring 2500, og den er mage gange
bedre end en der kører på el, og sådan en starter hver gang, hvis den bliver
ordenlig vedligeholdt.

MVH

NPS

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-01-04 18:42

NPS wrote:
> nu er det altså ikke amatører der bruger en rundfil , det gør alle
> professionelle skovarbejdere, det er den eneste måde at gøre saven
> rigtig skarp på,

Jeg har udtrygt mig uklart. Det jeg mente var, at et filesæt som f.eks.
"Chain
Sharp" er godt for 'amatører' da det filer både tand og rytter (hedder
det sådan) på en gang.

(en vinkelsliber er for amatører, det virker ikke
> til en hat).,

Det var ikke mig der nævnte vinkelsliber. Om ikke andet må det koste en
formue i kæder ;)

> man kan altså købe en benzin motorsav til omkring 2500,
> og den er mage gange bedre end en der kører på el, og sådan en
> starter hver gang, hvis den bliver ordenlig vedligeholdt.

Du har sikkert ret. Mit budskab var kun, at en billig elkædesav er i
stand til at klare opgaven. Måske tager det længere tid, men den vejer
ikke så meget og den giver gladere naboer :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Leonard

Dato : 15-01-04 19:05

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> wrote:

>Mit budskab var kun, at en billig elkædesav er i
>stand til at klare opgaven. Måske tager det længere tid, men den vejer
>ikke så meget og den giver gladere naboer :)

Og man kan altid købe bedre værktøj, men det er vel en afvejning af
hvad og hvormeget det skal til om det er det ene eller det andet.
Hvis man ikke vil gå i skoven, men kun skal skære op hjemme blandt
naboerne ville jeg også vælge en el-sav.
Om det skal være den billigste ved jeg ikke, men jeg har i nogle år
praktiseret dene model ved køb af nyt værktøj:

Køb det billigste, der ser ud til at kunne holde, med mindre det
billigste er meget billigt, så køber jeg bare det.

Brug det meget lige efter købet og hvis det holder fint så er det jo
godt.

Hvis det viser sig at det var for billigt ved at det får en defekt, så
er det jo bare at bytte det, og jeg har endnu ikke oplevet at jeg ikke
kunne bytte til noget der var bedre og dyrere mod at betale
prisforskellen.

--
mvh Leonard http://leonard.dk/
Det er en muldvarp på motorcykel!

Fra : NPS

Dato : 15-01-04 19:05

nu var svaret ikke kun henvendt til dig, undskyld hvis jeg udtrykte mig
uklart.

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 15-01-04 14:16

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-01-04 14:20

Finn Hybjerg Hansen wrote:
> Hej Carsten!
>
> Jeg har søgt efter et stykke tid efter Pferd Chain Sharp, men ikke
> fundet et sted i i Danmark at købe det
>
> Så jeg er MEGET interesseret i at høre hvor og hvornår du købte din
> Pferd Chain Sharp?

KTH Frederikssund (Nu Silvan) for ca. 5 år siden.

> Pris?

Det kan jeg ikke huske, 100 - 200 kr.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Chrille

Dato : 16-01-04 09:45

Tak for alle de gode svar.
Jeg kørte ind sidst på dagen i går og købte den billigste, en Black & Decker
på udsalg til 699,- Der var endda 1 liter olie og en ekstra kæde med.

Mvh
Christer

Fra : Hans Paulin

Dato : 16-01-04 10:15

Chrille skrev:

> Tak for alle de gode svar.
> Jeg kørte ind sidst på dagen i går og købte den billigste, en Black &
> Decker på udsalg til 699,-

....held og lykke!
Hans

Fra : Jenny Larsen

Dato : 16-01-04 23:08

Hej Chrille

Hvad med hensyn til sikkerhedsudstyr ??
Du har jo brug for både hjelm støvler & skærefaste bukser, eller er det kun
naboen der kommer til skade ??
Hvis du ikke har købt noget sik. udstyr, så held & lykke. (jeg har set hvad
en elkædesav kan gøre !!)
Men mange der køber elsav, køber ikke udstyr, den kan jo nok ikke save i en
arm, et ben, eller smadre et hoved!!!

Venlig Hilsen
Erik

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-01-04 00:13

> [...]
Decker
> på udsalg til 699,- Der var endda 1 liter olie og en ekstra kæde med.

Olien slår nok til..... Kæden kan du sælge, den er i overskud.....
Spøg til side, jeg kunne ikke drømme om at købe B&D til noget (generel
advarsel) der skal kunne holde til slid af betydning. Men held og lykke med
'skidtet'.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Olesen

Dato : 19-01-04 01:17

Hej Chrille.

Tillykke med saven.

Når du føler, at kæden overhovedet ikke vil skære mere, går du ned til din
lokale have-park forhandler. Han kan slibe din kæde for 30 - 50 kroner, og
så er det gjort af en prof, og kæden er som ny igen.

Tænk over det med sikkerhedsudstyret !

Peter O.

Fra : Chrille

Dato : 19-01-04 11:17

"Peter Olesen" <haurum@adr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lokale have-park forhandler. Han kan slibe din kæde for 30 - 50 kroner, og
> så er det gjort af en prof, og kæden er som ny igen.

Tak for rådet med kæden..

Jeg har tænkt på udstyr.. Hjelm og briller er på plads, det er desværre ikke
blevet til bukserne endnu, men det kommer!!

/Christer