Hul i mustensmur
Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 14-01-04 20:29

Hej,

Vores badeværelse er fugtigt og uden mekanisk ventilation. Jeg vil
derfor opsætte en fugtstyret ventilator.

Jeg skal have lavet et 100mm hul i muren (mustensmur), men er lidt i tvivl
om hvad der er den smarteste fremgangsmåde.

Jeg havde tænkt at fjerne tilpas mange sten så hullet blev stort nok
og sætte et rør i hullet. Indvendigt kan der pudses op omkring røret,
men hvordan får man det til at se pænt ud udefra?

Kan man evt. bore et hul. Jeg går ud fra man skal bruge et
diamantbor. Kan man leje sådan et? I givet fald hvad koster det?

mvh
Jeppe

Fra : Mads Breddam

Dato : 14-01-04 20:50

> Kan man evt. bore et hul. Jeg går ud fra man skal bruge et
> diamantbor. Kan man leje sådan et? I givet fald hvad koster det?

Vi fik engang (~7-8 år siden) boret et hul i vores kælder mur. Det drejede
sig om ca. 30 cm. dybt og en diameter på ca. 10 cm. Det blev boret med noget
diamant-rør-bor så da gav en "fin" pynteting bagefter. Men i hvert fald, det
kostede ca. 1000,- mener jeg. Kan ikke huske hvem der lavede det, men det
var vel en murer, - måske. Om man kan lave det selv: Aner det ikke, - det
kan man vel godt, men det jo ikke så smart at fucke noget op.

Det kunne du nok ikke bruge til så meget...

--
Mvh.:
Mads Breddam

"Jeg bryder mig ikke om fanatisme, - kun når man er forelsket." Kim Larsen,
musiker.

Fra : Brian Skaarup

Dato : 14-01-04 20:58

On Wed, 14 Jan 2004 20:49:33 +0100, "Mads Breddam" <breddam@esenet.dk>
wrote:

> [...]
Du kan leje en borekrone hos f.eks. Silvan:
http://www.silvan.dk/silvan/d947.nsf/pages/udlejningsvaerktoej

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 14-01-04 22:34

Den Wed, 14 Jan 2004 skrev Brian Skaarup:

> Du kan leje en borekrone hos f.eks. Silvan:
> http://www.silvan.dk/silvan/d947.nsf/pages/udlejningsvaerktoej

Det ser interessant ud. Jeg ved ikke meget om borekroner. Er det
uproblematisk at bore et 100mm hul igennem en hulmuret murstensvæg på
ca. 30cm?

mvh
Jeppe

Fra : Calle.

Dato : 14-01-04 22:40

Jeppe N. Madsen wrote:

> Det ser interessant ud. Jeg ved ikke meget om borekroner. Er det
> uproblematisk at bore et 100mm hul igennem en hulmuret murstensvæg på
> ca. 30cm?

det kan du få bor der kan, men en alm. boremaskine er for lille til at
trække det. Lej et komplet sæt til det.

--
Calle

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 14-01-04 23:37

"Jeppe" == Jeppe N Madsen <jeppenm@worldonline.dk> writes:

> Det ser interessant ud. Jeg ved ikke meget om borekroner. Er det
> uproblematisk at bore et 100mm hul igennem en hulmuret murstensvæg på
> ca. 30cm?

Det vil nok være en god ide at kontrollere om hulmuren er isoleret
med flamingokugler, inden du borer hullet. Det kan godt være lidt
bøvlet at få dem på plads, når de første er faldet ud.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Calle.

Dato : 14-01-04 23:47

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> Det vil nok være en god ide at kontrollere om hulmuren er isoleret
> med flamingokugler, inden du borer hullet. Det kan godt være lidt
> bøvlet at få dem på plads, når de første er faldet ud.

Ja, der skal ikke mange sekundmeter til inden haven er fyldt

--
Calle

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 14-01-04 22:37

Den Wed, 14 Jan 2004 skrev Mads Breddam:

> [...]
> blev boret med noget diamant-rør-bor så da gav en "fin" pynteting
> bagefter. Men i hvert fald, det kostede ca. 1000,

Det koster det vist stadig iflg. http://www.hhdiamant.dk

mvh
Jeppe

Fra : anders majland

Dato : 15-01-04 11:00

> Om
> man kan lave det selv: Aner det ikke, - det kan man vel godt, men det
> jo ikke så smart at fucke noget op.

Et vor koster godt et par tusinde ex moms, så det kan sikkert betale sig
at leje det. Det kræver nok også noget mere end en akku maskine at
trække det.

(Vi skal selv har lavet 4 huller til ventilation, og lige pt på om vi
bare skal bore nogle 100mm huller eller vil tage en sten ud og isætte en
firkantet rist/rør)

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-01-04 21:37

"Jeppe N. Madsen" <jeppenm@worldonline.dk> skrev

> Kan man evt. bore et hul. Jeg går ud fra man skal bruge et
> diamantbor. Kan man leje sådan et? I givet fald hvad koster det?

Du finder et passende kort stykke jernrør, skærer lidt takker i det med en
vinkelsliber. Så går du igang med at banke på det med en tung
hammer/mukkert, mens du drejer lidt hele tiden, og du vil ret hurtigt få dig
gnavet igennem murstenene. Tager lidt tid, men er ikke uoverkommeligt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Simon - [8230]

Dato : 15-01-04 02:05

> [...]
>
> Kan man evt. bore et hul. Jeg går ud fra man skal bruge et
> diamantbor. Kan man leje sådan et? I givet fald hvad koster det?

Glem alt om værktøjet fra silvan og bauhaus - det duer ikke, borkronerne er
kroner og ikke gennemgående borerør(nok ikke det rigtigt navn). De er ej
heller diamant belagt. ( ikke de der findes i silvan eller bauhaus i Århus)

Nej hvis du skal have noget der virker, så lej en borehammer med diamantbor
ved JM -trykluft. (Eller et andet sted hvor de udlejer proff
entreprenørmateriel

Århus 86 28 25 11 Horsens 75 60 13 66 Silkeborg 86 81 88 19 Randers 70 22 05
11 øst- og midtjyllands største lager af udlejningsmateriel (så du bor
forhåbentligt deromkring )

Jeg borede igennem soklen, det tog lang tid, men det blev fint. Prisen var
omkring 275 kr. for lejel af både bor og en kæmpe borhammer.

Husk at boret ikke skal være 100mm men nærmere 110mm sådan der er plads til
mørtel.

Håber det hjælper...

Simon

Fra : bme

Dato : 15-01-04 21:10

> [...]
> kroner og ikke gennemgående borerør(nok ikke det rigtigt navn). De er ej
> heller diamant belagt. ( ikke de der findes i silvan eller bauhaus i

Nåe, det ved jeg nu ikke.

Jeg lavede for et par måneder et fint rundt hul til en bryggersventilation i
en murstensvæg med en af de der borekroner fra silvan/bauhaus og lign. Det
gik såmænd uden problemer.

Start med at bore et 8-12 mm hul hele vejen igennem med et langt murbor.

Tag så borekronen og bor fra den ene side indtil du ikke kan mere. (ca
6-8cm) Med en mejsel banker du så meget væk som muligt og nu kan du bore
resten af hullet på den side du har startet på.

Gå om på den anden side af væggen og start igen på samme måde, hvor du
bruger det hul du borede i starten til at styre retningen.

Det tog omkring et kvarter at lave hullet. (og flere timer om at gøre rent
indenfor)

/bo

Fra : Keld Nygaard

Dato : 15-01-04 08:42

> Jeg skal have lavet et 100mm hul i muren (mustensmur), men er lidt i tvivl
> om hvad der er den smarteste fremgangsmåde.

Med et 8 mm murbor, kan du bore huller så tæt som muligt hele vejen rundt
langs cirkelperifirien, og derefter forsigtigt banke hullet ud med hammer og
mejsel...

/Nygaard