Achocentrus Sajica leg
Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 14-01-04 16:42

Hej,

mine Sajica'er har nu lagt æg to gange med 10 dages mellemrum -første gang
1. januar, og nu igen for et par dage siden. Første omgang var det som om
æggene blev gulligthvide efter 4-5 dage, og der kom ingen unger. Nu her
anden gang ser det ud til at det samme er ved at ske igen.

Mine spm. er:
a. Er det "normalt" eller "sundt" for fiskene at lægge æg så ofte?
b. Æggene der bliver gulligthvide -er det som det skal være, eller er det
tegn på svamp?
c. Jeg har læst at det normalt tager ca. 3-4 dage før æggene klækkes, og
yderligere 4-5 dage før ungerne er fritsvømmende. Stemmer det med jeres
erfaringer?

vh. Jørgen

Fra : Thomas Joergensen

Dato : 14-01-04 23:47

Hvis de ikke er udklækket efter 5 dage kan det være tegn på at de ikke er
befrugtet.
Svamp på æg kan ses som små vattotter.

/Thomas

Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 15-01-04 19:01

Hej Thomas,

"Thomas Joergensen" <psxdemon@hotmail.se> wrote in message
> Hvis de ikke er udklækket efter 5 dage kan det være tegn på at de ikke er
> befrugtet.
> Svamp på æg kan ses som små vattotter.

Tak for svaret - det er ikke svamp på æggene, så jeg tror mere på
forklaringen med at de ikke er befrugtede.
Nogen der kender tommelfingerregler på hvornår en sajica er kønsmoden?

vh. Jørgen

Fra : Pernille Impey

Dato : 19-01-04 00:40

De er kønsmodne når de begynder at yngle, uanset om der kommer noget ud af
forsøget eller ej. Nu kender jeg ikke alle detaljer for lige denne art, men
når fiskeæg ikke udvikler sig som de skal, så skyldes det som regel at
vandet er for hårdt. Lad dem prøve igen og se om det måske bare var et
tilfælde at de første æg ikke blev til noget. -Det sker at fiskene lige skal
"øve" sig lidt i det der med at yngle inden det lykkes for alvor. De yngler
kun når de har overskud til det så der sker ikke noget ved at de yngler
hurtigt igen efter et mislykket kuld.
Hvis de bliver ved med at lægge æg som ikke bliver til noget så overvej om
du kan gøre noget ved hårdheden af vandet hvis du gerne vil have yngel fra
dem.

Med venlig hilsen Pernille

"Jørgen Østergaard" <joesterg@hotmail.com> wrote in message