næring til planter
Fra : asbjoern

Dato : 14-01-04 10:51

jeg har et 325 L akvarium med ca 50 fisk og mange forskellige planter.

Problem:
Mine planter vokser ikke som de gjorde i starten. Nogle er kun ½ så høje
Hvilke næringsstoffer kan være opbrugt?
Hvad kan jeg gøre ved det?

om akvariet:
Det har kørt i ca 15 måneder. det eneste jeg gør er at fodre fiskene,
hælde mere vand på når det er fordampet under overkanten, tage planter
op når der er for mange og rense pumpen når den er stoppet.
belysningen består af 3 x 120 w rør m. reflektor.
for 5 måneder siden kon nogle flydeplanter i akvariet og de vokser helt
vildt

på forhånd tak
Asbjørn

Fra : Jens Jensen

Dato : 15-01-04 10:32

"asbjoern" <news@oern.dk> skrev i en meddelelse
> Problem:
> Mine planter vokser ikke som de gjorde i starten. Nogle er kun ½ så høje
> Hvilke næringsstoffer kan være opbrugt?
> Hvad kan jeg gøre ved det?

Har du forsøgt med CO2? Hvis du gør, så vær opmærksom på, at din pH kan
ændre sig.

Fra : Jørgen

Dato : 16-01-04 19:00

> [...]
> belysningen består af 3 x 120 w rør m. reflektor.
> for 5 måneder siden kon nogle flydeplanter i akvariet og de vokser helt

Hej Asbjørn
Nu vil du få en masse råd om tilsætning af dit og dat - altså ændre dit
akvarium til et eller andet eksperimentarium hvor der tilmed er tale om
levende fisk, der stadigvæk også skal overleve, hvis de kan?
Bemærk at succesen med dine flydeplanter jo udemærket kan være årsagen, da
de jo vil tage en masse af det lys, der ellers vil nå de andre planter.
Mit råd er:
De planter du havde succes med da du havde "råt"vand, er ikke nødvendigvis
de samme, som du nu kan få til at gro.
Læg mærke til hvilke planter du har succes med og smid resten ud, hvis ikke
de allerede er forsvundet.
Noget andet er hvis du absolut vil dyrke nogle specielle planter, med
tilsætning af gødning, specielle vandforhold osv., men så er du jo mere
gartner, og fortsat fiskehold bør stoppes, da det tangerer dyrplageri.
Det er en ren misforståelse at et akvarium skal fungere med tilsætning af
alle mulige kemikalier.

Venlig hilsen
Jørgen Jørgensen
(ved direkte svar fjern C5000)