alger
Fra : johny møller

Dato : 13-01-04 21:02

hejsa.
jeg har lige smidt tre alge ædere ud i går de lå og var døde på bunden.
jeg gjorde derfor mit 112 l akvarium rent i går.
oppe ved lys amaturet var den ene side helt fyldt med alger det var ret
ulækkert.
er der noget som jeg kan gøre for at undgå dette
jeg skifter jævnligt vand hos dem.
men der må jo have været en stor mængde i vandett da mine alge ædere jo døde
alle tre samme dag.
hilsen johny møller

Fra : Camilla

Dato : 14-01-04 13:20

Køb noget aldedræber hos dyrehandleren, det bruger jeg og har ingen alger.
Det har også noget at sige hvor akvariet er placeret, hvis det står så der
kommer dagslys på det, fremmer det også algeudviklingen! Mit eget står på
væg hvor det ikke er andet end kunstig belysning.

Vh. Camilla

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-01-04 13:38

Camilla skrev i et indlæg på usenet:
> Køb noget aldedræber hos dyrehandleren,

Sådan ja - lad os få hældt nogle giftstoffer i akvariet

Det var nok bedre at få fjernet årsagen til algerne.

De kan være utallige:

For meget lys, for lidt lys, forkert lys, for dårligt lys.....

Lyset kan gøre at plantere ikke gror og bruger næringsstofferne i
vandet....

Planterne mangler måske næring, så de ikke gror ordentligt....

Dårlig rengøring.....

Manglende vandskifte

o.s.v.......

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Aardvark

Dato : 14-01-04 18:09

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote in news:4005382d$0$169
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> [...]
> vandet....
>
> Planterne mangler måske næring, så de ikke gror ordentligt....

Enig.
Og hvis "algeædere" dør, er der et eller andet alvorligt galt, da disse
(hvis det da drejer sig om de siamesiske eller Ancistrus) er meget
hårdføre.

/Aard

Fra : jabbe\(4000\)

Dato : 17-01-04 15:17

> [...]
> vandet....
>
> Planterne mangler måske næring, så de ikke gror ordentligt....

Lydder som om at du skulle skrive lidt mere detalieret om dette da jeg også
har problemer med alger og nu er nede på 1/3 lys af normalen...

Kom med nogle hints.....

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (er stadig i gang med opbygningen, men har nogle
fisk i)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth, Prism E2, Symphony 3.3(drager)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm