SBI anvisning 178 og dampspærre
Fra : Marineflyver.dk

Dato : 13-01-04 13:23

Hej !

Er der nogen der ved, om der står noget om, at man SKAL lave en dampspærre,
når man isolere et gulv ned til en krybekælder ?

Er der nogen, der ved, om man kan læse SBI anvisning 178 online på Nettet ?

Mvh.

Henrik

Fra : anders majland

Dato : 13-01-04 14:13

> Er der nogen, der ved, om man kan læse SBI anvisning 178 online på
> Nettet ?

Ikke mig bekendt - men dit lokale bibliotek har den sikkert og ellers
kan de skaffe den.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Peter Schrøder

Dato : 13-01-04 14:28

"Marineflyver.dk" skrev
> Er der nogen der ved, om der står noget om, at man SKAL lave en
dampspærre,
> når man isolere et gulv ned til en krybekælder ?

Det afhænger af om det er en opvarmet kælder eller ej.
Jeg antager at den er koldere end stuen siden du
vil ha' den isoleret. Er kælderen delvis opvarmet,
af f.eks. gennemgående uisolerede varmerør, får
du muligvis større glæde af at isolere langs væggen
i krybekælderen.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Marineflyver.dk

Dato : 13-01-04 14:45

Tak for svaret Peter. Gulvet er allerede isoleret, men der mangler en
dampspærre, hvilket nogle kalder en konstruktionsfejl. Derfor vil jeg gerne
vide, hvad der står i de officielle anvisninger. Overtog huset i august.

Mvh.

Henrik

Fra : Peter C.

Dato : 13-01-04 15:20

"Marineflyver.dk" <FJERNDETTEmarineflyver@e-mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
gerne
> vide, hvad der står i de officielle anvisninger. Overtog huset i august.

Jeg kan ikke finde noget i SBI178 der direkte underbygger din påstand om at
manglende dampspærre ligefrem er en konstruktionsfejl
Det nærmeste jeg kan komme det er følgende:

Citater fra SBI178

"Varm krybekælder med ikke-varmeisoleret træbjælkelag
Der skal være plastfolie under gulvbrædderne af hensyn til lufttætheden,
dels for at undgå træk og dels for at undgå opsugning af radon"

"Hvis der udføres et træbjælkelag over en varm krybekælder, bør der
indlægges plastfolie direkte under gulvbrædderne for at skabe tæthed mod
radon"

"Efterisolering af kold krybekælder:
Hvis der anvendes vindtæt plade under isoleringen, bør der samtidig lægges
en dampspærre over isoleringen"

Citater slut

Det afhænger vist også af hvordan krybekælderen er udformet
Om den er kold eller varm....om der er betongulv i krybekælderen eller bare
klappet jord, om det er betondæk eller træbjælkelag osv.

Håber det bringer dig lidt videre

MVH Peter C:\

Fra : Marineflyver.dk

Dato : 13-01-04 17:00

Kælderen er kold og med klappet jord.

Findes der andet end SBI anvisninger, som man skal rette sig efter ?

Mvh.

Henrik

Fra : Peter C:\\>

Dato : 13-01-04 17:44

"Marineflyver.dk" <FJERNDETTEmarineflyver@e-mail.dk> skrev i en meddelelse
> Kælderen er kold og med klappet jord.

OK....så vil jeg da egentlig tro at du har en ret god sag.
Når der ikke er noget betongulv der kan have en damp/radon-spærre er det da
"oplagt" at den skulle ha´ været lavet i forbindelse med efterisoleringen.
(problemet er vist bare at finde et sted hvor det står sort på hvidt hvis
jeg forstår dig ret ?)

> Findes der andet end SBI anvisninger, som man skal rette sig efter ?

Mjaeee....der findes en SBI-anvisning om radon i huse....det kan være der
står noget mere specifikt om at man skal etablere radonspærre i forbindelse
med efterisolering af krybekældre.

Jeg skal prøve at tage et kig i den i morgen (på arbejdet)....og så vende
tilbage

MVH Peter C:\
(ejer af hus med krybekælder

Fra : Claus & Lene Viborg-~

Dato : 13-01-04 19:46

Hej

Det bedste du kan gøre er, at bede om at få afholdt en syn og skøn
forretning, fordi den vil højest sansynligt blive afholdt alligevel, efter
dette vil du stå med en rapport som enten bekræfter eller afkræfter dine
problemer.

/Claus

Fra : Marineflyver.dk

Dato : 14-01-04 09:47

Hej Peter,

Det ville være flinkt af dig at kigge efter og evt. gerne komme med et
citat, hvis der står noget.

Tak for hjælpen.

Mvh.

Henrik

Fra : Peter C.

Dato : 14-01-04 12:05

> [...]
> med efterisolering af krybekældre.
>
> Jeg skal prøve at tage et kig i den i morgen (på arbejdet)....og så vende

Både i SBI-pjecen "Radon i boliger" (Oktober 1987) samt pjeceen "Radon og
enfamiliehuse" (der er udgivet af Bygge og boligstyrelsen i 1997)

står følgende:

"En kælder eller krybekælder giver god beskyttelse mod, at radon fra jorden
trænger op i boligen. Det forudsætter dog, at gulvkonstruktionen mellerm
kælderrum og opholdsrum er tæt, samt at kælderen er effektivt ventileret."

og

"Hvis der isoleres skal det ske på en måde, så ventilationen i krybekælderen
er tilstrækkelig"

Desværre ikke noget om at man SKAL etablere damp/radon spærre ved
efterisolering

MVH Peter C:\

Fra : Marineflyver.dk

Dato : 14-01-04 12:34

Tak, for hjælpen. Men kan det stå andre steder eller er SBI anvisningerne at
betragte som Biblen indenfor byggeri ?

Fra : Claus & Lene Viborg-~

Dato : 14-01-04 13:12

Hvorfor ringer du ikke at spørger rockwool's tekniske afdeling?

/Claus

Fra : Peter C.

Dato : 14-01-04 13:21

> [...]
> Tak, for hjælpen. Men kan det stå andre steder eller er SBI anvisningerne

"Bygningsreglementet for småhuse" er nok det man nærmest kommer en bibel.

Som jeg forstår dit problem, så er der tale om en efterisolering af en
krybekælder ?

Jeg spurgte en af konstruktionsingeniørerne og han sagde at han - ved
efterisolering - ikke ville kalde en manglende dampspærre for en
konstruktionsfejl.

Hvis huset er "født" uden, er det ikke en konstruktionsfejl at undlade
dampspærre ved senere efterisolering. Man må faktisk hellere undlade den
hvis man er i tvivl om hvorvidt kælderen fortsat vil være tilstrækkelig
ventileret.

Er der ventilation ud til det fri fra krybekælderen ?
Hvis der ikke er, kan _det_ muligvis kaldes en "konstruktionsfejl" i
forbindelse med efterisoleringen, da man ved isolering sænker temperaturen i
krybekælderen og derved også luftens evne til at indeholde dug. Hvis ikke
man er ekstra opmærksom på at ventilere luften i en efterisoleret
krybekælder kan man få fugtproblemer.

Håber du kan bruge noget af ovenstående.

MVH Peter C:\

Fra : Marineflyver.dk

Dato : 15-01-04 09:39

Krybekælderen har ventilationshuller til det fra og jeg er sikker på, at
huset er født uden en dampspærre, idet huset er fra 1904.

Jeg havde en bygningssagkyndig ude at kigge på kælderen, fordi jeg har nogle
fugtproblemer (skimmel og svamp). Han havde snakket med Rockwool, som sagde,
at der skulle være en dampspærre og mere udluftning. Så I kan nok se, at der
er delte meninger om, den manglende dampspærrer er en konstruktionsfejl
eller ej, og det er årsagen til, at jeg søger noget på skrift om det.