Uklart vand
Fra : Tommy Nielsen

Dato : 12-01-04 18:54

Jeg har et 180 L akvarie, hvor vandet er uklart. Jeg har fra starten haft en
Fluval 3 pumpe, den er nu udskiftet med en Eheim 2226. Den har kørt i 3
uger, men jeg syntes ikke vandet er blevet klarere, jeg overfodrer bestemt
ikke og sørger for div. vandplejemidler ved vandskift.
Er der nogen der har et bud på, hvad det kunne være og evt. hvordan man får
det fjernet.

På forhånd tak.

Tommy Nielsen

Fra : Per H

Dato : 12-01-04 19:08

On Mon, 12 Jan 2004 18:53:45 +0100, "Tommy Nielsen" <tma86@tdcadsl.dk>
skrev:

>Jeg har et 180 L akvarie, hvor vandet er uklart. Jeg har fra starten haft en
>Fluval 3 pumpe, den er nu udskiftet med en Eheim 2226. Den har kørt i 3

jeg har også meget snavs i mit 325 liter, med Eherm pumpe 1000 L/T

igår kom jeg vat i for at se om det hjalp, men der er stadig skidt
omkring hvor vandet sprøjtes ud.

jeg har også de der sten i pumpen, som der anbefales.

Vh Per

icq 8212837

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-01-04 19:48

Tommy Nielsen skrev i et indlæg på usenet:
> Jeg har et 180 L akvarie, hvor vandet er uklart. Jeg har fra starten
> haft en Fluval 3 pumpe, den er nu udskiftet med en Eheim 2226. Den
> har kørt i 3 uger, men jeg syntes ikke vandet er blevet klarere, jeg

Er akvariet nyt ?

Så er bundlaget måske ikke vasket ordentligt, før det kom i akvariet ?

> overfodrer bestemt ikke og sørger for div. vandplejemidler ved
> vandskift.

Vandplejemidler er normalt overflødige hvis ellers akvariet fungerer -
gavner imho stort set kun forhandlerens pengepung.

Hvad har du i akvariet af fisk, planter og andet ?

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Tommy Nielsen

Dato : 14-01-04 19:43

> [...]
> Erstat invalid med dk ved mail - men indlæg bør besvares i gruppen.

> Jeg har 15 blandede planter og 15 neonfisk, 2 Scalarer, nogle maller, en
pragtsmerling og et par guramier. Akvariet har kørt i 1½ år og vandet har
aldrig været klart.

Fra : Jørgen

Dato : 16-01-04 19:15

"Tommy Nielsen" <tma86@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i en meddelelse

> pragtsmerling og et par guramier. Akvariet har kørt i 1½ år og vandet har
> aldrig været klart.

Hej Tommy
Det lyder meget mærkeligt, at du aldrig har haft klart vand.
Hvad med dit bundlag? Er det skyllet ordentlig fra starten? Måske indeholder
det ler?
Udstrømningen fra dit filter må ikke bevirke, at dit bundlag bliver hvirvlet
rundt i akvariet.
Drej udstrømningen så du får mere ro i vandet.
Hilsen
Jørgen