Likør
Fra : Herbert Giulio Garon~

Dato : 12-01-04 17:08

Hej!

Da det jo lige har været sæson for slåen, har jeg lavet en dejlig slåenlikør
ud af en flaske gin og lidt sukker. Da jeg ik kunne finde så mange slåen,
som jeg havde regnet med, fik jeg kun brugt den halve flaske gin til
slåen-likøren. Har I et godt forslag til en likør jeg kan lave, hvor jeg
bruger resten af gin'en? :)

/Herb

Fra : Ole Stigaard

Dato : 12-01-04 17:13

On Mon, 12 Jan 2004 17:08:19 +0100, Herbert Giulio Garonfolo
<dont@write.me> wrote:

> [...]
> som jeg havde regnet med, fik jeg kun brugt den halve flaske gin til
> slåen-likøren. Har I et godt forslag til en likør jeg kan lave, hvor jeg

Nææ, du må hellere give den til mig

Er det en opskrift du vil dele den der slåenlikør?

Ole S

Fra : Herbert Giulio Garon~

Dato : 12-01-04 17:41

Ja, seføli!

Jeg plejer at regne med 400g slåen til 70 cl sprut... snaps eller gin.. jeg
kan bedst li den med gin.
Jeg putter ca lige meget slåen og sukker i. Altså fx 400 g slåen til ca 400
g sukker.
Hvis den blir for stærk smagsmæssigt, kan du jo altid fortynde den med lidt
mere gin... ;) og hvis den er for alkohol-stærk kan man vel putte lidt vand
i.. Teoretisk set skulle sukkeret jo omdanne sig til alkohol under
processen, så den skulle blive stærkere end alm. gin.

Den omgang jeg laver denne gang består af:
250 g slåen
200 g sukker
ca. 35 cl gin.

Det står så et mørkt og ikke varmt sted i ca. 2 mdr.. Jeg bruger et 5 liters
syltetøjsglas til at ha' det i, for der skal røres i det HVER DAG indtil
sukkeret er opløst. Et syltetøjsglas på 5 liter er nemt at røre i med en
slev/ske, fordi det har en ganske stor munding.

Når de to måneder er gået, filtrerer jeg det over i en pæn flaske.
(som er lidt mere elegant end et 5 liters syltetøjsglas.. hehe)

/Herb

Fra : Bo Warming

Dato : 12-01-04 20:33

"Herbert Giulio Garonfolo" <dont@write.me> wrote in message
> [...]
>
> Når de to måneder er gået, filtrerer jeg det over i en pæn flaske.
> (som er lidt mere elegant end et 5 liters syltetøjsglas.. hehe)

Hvis opvarmning sker, fx i mikrobølgeov,n må man kunne få sukkeret opløst
hurtigt og der er så ikke grund til at sejle det syd om Ækvator og retur
eller hvad du nu gør i de to måneder.
Slåen må kunne findeles, så smagen udtrækkes på en nat.

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 13-01-04 01:27

"Herbert Giulio Garonfolo" <dont@write.me> skrev i en meddelelse
> [...]
> i.. Teoretisk set skulle sukkeret jo omdanne sig til alkohol under
> processen, så den skulle blive stærkere end alm. gin.
snip....

Blandingen skal fortyndes en hel del hvis der skal starte en gæring som
forøvrigt nok giver en smag de fleste nok ikke vil bryde sig om i en likør.
Afhængig af gærtypen skal du under 5-15 vol% alkohol og under 35%
sukkerindhold.

/Henrik

Fra : Herbert Giulio Garon~

Dato : 13-01-04 17:29

Ok! Har nu heller aldrig oplevet at den begyndte at gære.. Min mor laver
meget vin, og jeg mente bare at kunne huske noget om at sukkeret omdannes
til alkohol, men det er jo en helt anden proces.