Forbinde en gammel LaserWriter til en USB ~
Fra : Jacob Havkrog

Dato : 12-01-04 16:07

Hej

Min ven har en Personal LaserWriter 320 med et 8-pin mini-DIN kabel.

Findes der en adaptor så hun kan forbinde den til sin nye Titanium G4
powerbook, f.eks. til USB porten ?

Tak for hjælpen
Jacob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-01-04 18:52

Hej Jacob

Ja, der er to muligheder. Den ene er en speciel ADB<->USB connector /
adapter stik, men det kan næppe betale sig, da de er hundedyre - ca.
300kr.! Den anden mulighed er via en iMate. De koster fra ny også
omkring de 300kr., men der er jævnlig brugte i dk.marked.privat.edb.mac
- faktisk er der én lige nu....

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten

Dato : 12-01-04 19:49

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> 300kr.! Den anden mulighed er via en iMate. De koster fra ny også
> omkring de 300kr., men der er jævnlig brugte i dk.marked.privat.edb.mac

Med fare for at ryge i dit killfilter, politianmeldt mm, vil jeg
påpege at ingen af de løsninger du forslår duer.

USB -> ADB: printeren har ikke ADB, men derimod localtalk, hvilket
vil sige Appletalk over en gammledags serielport. Derest skal det
iøvrigt siges at iMate'en er en USB -> ADB adapter...

Det der skal bruges er:

En Localtalk -> Ethernet adapter, eks i form af "Assanté Print"

eller...

Et udvidelseskort med en localtalk kompatibel serielport, eks "gPort"
produkterne fra griffin der monteres i modemslot'en (kun ældre G4'ere),
men de duer selvsagtens ikke på en PowerBook.
Iøvrigt er duer de heller ikke under Mac OS X 10.3x, og der er pt. igen
planer om at få andre versioner end den til G4 til at køre under 10.3

Erik, der kunne dine råd have kostet en sagesløs bruger en plovmand
eller to, og det er /derfor/ "vi er efter dig"... Det du skriver
ganske enkelt alt for ofte ikke korrekt.

Og til Jacob: Skrot printeren hvis ikke du kan støve en billig LocalTalk
-> Ethernet adapter op. En ny kan det ikke svare sig at købe, idet den
koster lige så meget som en billig laserprinter med USB. Brugt kan sådan
en fætter dog fås for omkring 3-500kr.
Alternativt kan du bruge en gammel beige mac med Ethernet og Apples
LaserwiterBrigde SW (kun OS 7-8.1) som bro mellem localtalk og Eternetttet.
Ulemperne herved er dog store i form af både pladsen den optager,
strømforbruget og støjgenerne. Jeg vil tro at strømforbruget på et år vil
overstige udgiften til en ny printer.

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-01-04 02:45

Hej Morten

Du kan godt spare dig dine spydigheder! - Du ser jo aldrig forkert - vel?

Men jeg så altså forkert på navnet og gik ud fra, det var en Select, -
de har nemlig begge stiktyper! Og så kan USB<->ADB adapteren bruges,
(den kan i øvrigt vene, så den kan bruges fra ADB->USB), og der findes
også en iMate, der går fra USB til ADB - lavet af VST. - Jeg har stået
med en sådan i hånden, og den kostede 400kr. + moms!

Og mht. om Jacob skal skrotte printeren, så er det dog det mest skøre,
jeg længe har hørt! Den printer er sammen med Personal Laserwriter 300
de to bedste af Apples 300dpi printere overhovedet, - faktisk langt
bedre end de fleste 600dpi inkjet- og billige 600dpi laserprintere. -
Jeg har fx. brugt min egen til udprintning af masters til fotooffset
tryk - også billeder, og selv om de naturligvis er i s/h, så er der
meget fin nuancering i dem!

Og lige for at vise, at du ikke har opdaget en fejl, jeg har
skrevet.. _"USB<->ADB"_, - det hedder selvfølgelig 'USB<->PARALLEL'
(RS232/RS432)

mvh. Erik Richard

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 13-01-04 09:05

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> writes:
>Men jeg så altså forkert på navnet og gik ud fra, det var en Select, -
>de har nemlig begge stiktyper!

Hævder du at en Laser Writer Select kan køre ADB?

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 13-01-04 09:15

Frank Løkkegaard writes:
>Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> writes:
>Men jeg så altså forkert på navnet og gik ud fra, det var en Select, -
>de har nemlig begge stiktyper!
>
>Hævder du at en Laser Writer Select kan køre ADB?

Det kan den ikke:
Select 300:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=112492

Select 310:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=112493

Select 360:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=112498

--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11 * Mobil 26 39 73 11

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 13-01-04 09:17

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> writes:
>Og lige for at vise, at du ikke har opdaget en fejl, jeg har
>skrevet.. _"USB<->ADB"_, - det hedder selvfølgelig 'USB<->PARALLEL'
>(RS232/RS432)

Men du fastholder jo iMate?

Morten har da fuldkommen ret - ingen af de løsninger du foreslog fungerer
- erkend dog det og kom videre.