Kålbudding?
Fra : Harry Lund

Dato : 11-01-04 20:17

God opskrift søges

Fra : Inger Pedersen

Dato : 11-01-04 21:43

"Harry Lund" <harrylund@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4001a0ec$0$29401$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> God opskrift søges
>
> "Harry Lund" <harrylund@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4001a0ec$0$29401$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> God opskrift søges

Google giver to opskrifter.
DRs minder om det, min mor lavede i sin tid, men som vi kaldte farskål.
Min mors var sådan:

Kog hele hvidkålsblade og læg dem i bunden af et fad eller sandkageform.
Læg et lag snittet, kogt hvidkål ovenpå - læg et lag rørt frikadellefars -
et lag kål - et lag fars - et lag kål.
Slut af med hele kogte blade og hæld mælkesovs øverst.
Sæt det i ovnen, til farsen er gennembagt; det skal være _lyse_brunt øverst.

Hilsen Inger

DRs kålbudding - fundet via Google:

Kålbudding
4 personer

Af Tina Nordström i Tinas Mad

Ingredienser
¾ hvidkålshoved
2 spsk. sirup
½ spsk. eddike
salt og peber

2 finthakkede gule løg
3 dl kogt ris
1 æg
2 dl mælk
500 g hakket okse- og svinekød
salt og peber
1 spsk. sirup

Fremgangsmåde
Forvarm ovnen til 200 grader. Hak kålen groft. Brun kålen
(lidt ad gangen) i smør, til den bliver blød og gyldenbrun. Det tager cirka
ti minutter. Smag til med sirup, eddike, salt og peber.

Rør løg, ris, æg, mælk og hakket kød sammen til en fars.
Smag til med salt, peber og sirup.

Læg halvdelen af kålen i bunden af et ildfast fad. Læg
farsen i et lag ovenpå og slut af med at lægge resten af kålen øverst. Hæld
skyen fra kålen over. Lad kålbuddingen bage i ovnen i 50-60 minutter.
Kontrollér med en kniv, at farsen er fast.

Kålbuddingen, som kan fryses, serveres med tyttebær som
tilbehør.

Tyttebær:
Frosne tyttebær tøs op og blandes med sukker og eventuelt
lidt rom eller anden spiritus.

Info
Sendt på DR2 den 11. Januar 2004

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 11-01-04 23:49

Således skrev "Harry Lund" <harrylund@mail.dk> i dk.kultur.mad+drikke
Sun, 11 Jan 2004 20:16:37 +0100:

>God opskrift søges

Yndige Tina Nordström havde netop dette på menuen her til aften.

<http://dr.dk/mad/opskrift.asp?inpOpskriftid=768>

Knud
--
Ethernet (n):
something used to catch the etherbunny

Fra : Harry Lund

Dato : 13-01-04 10:52

Tak til Inger og Knud.
Det var netop den jeg så men kunne ikke finde opskriften.
Tak