Muskeludmattelse af forskellig art
Fra : Georg Bagen Busk

Dato : 11-01-04 19:24

Jeg er begyndt at træne mavemuskulaturen ved at køre ud med et hjul mellem
hænderne til vandret stilling... støtter på tåspidser og hjulet (eller knæ
hvis man er doven), som holdes i udstrakte arme foran. Det er øvelsen i
store træk.

Spørgsmålet går på den effekt det har på mavemusklerne. Efter almindelige
mavebøjninger er man blevet varm og træt i maven. Efter disse er man
stuetemperatur og kan egentlig ingen træthed føle. Hvis jeg en time eller
mere senere prøve at tage bare een øvelse mere med hjulet ender jeg pladask
på maven da musklerne i den grad ingen styrke har tilbage. De føles dog
stadig helt fine.. ingen træthed.. bare ingen styrke.

Hvad er det der sker? Antallet af øvelser gør at jeg ikke tror på mælkesyre,
og der er heller ikke den sædvanlige ømhed... så hvad er det der sker, siden
musklerne i den grad går i knæ?

Fra : Ida Toftlund Steffen~

Dato : 18-03-04 03:23

Hej Georg!
Det lyder til at du ved at træne mavemusklerne ved brug af hjulet, træner
isometrisk. DVS der ikke foregår en forkortning vs forlængelse af musklen.
Dette giver mere ømhed og udtrætter musklerne hurtigere pga nedsat
ilttilførsel. Ved en "almindelig" mavebøjning derimod, arbejder musklen
under bevægelse (koncentrisk vs excentrisk), hvilket giver en mere
hensigtsmæssig træning.
Venlig hilsen Ida.