Hvor mange kJ i kogt bulgur?
Fra : Line Wolff

Dato : 11-01-04 18:43

Jeg har været på jagt på Google og kigget på deklarationen på min pakke
bulgur, for at finde ud af hvor mange kJ der er i *kogt* bulgur - men
uden held. Nogle der kan hjælpe?

Er det måske i nærheden af kogt ris (600kJ/100g)?

--
mvh Line
- ved privat svar, fjern dyret fra min emailadresse.

Fra : Heidi

Dato : 11-01-04 18:49

Line Wolff wrote:
> [...]
> - men uden held. Nogle der kan hjælpe?
>
> Er det måske i nærheden af kogt ris (600kJ/100g)?

Den lille levnedsmiddeltabel siger 1575 KJ i rå tilstand - så det må vel
"bare" være at prøve at koge feks. 100 g og så se hvor meget de vejer
kogt - så burde du kunne regne det ud med lidt gangen og divideren.
--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Line Wolff

Dato : 11-01-04 22:03

In article <bts2au$b03rf$1@ID-64059.news.uni-berlin.de>,
xNOSPAMx@fjomp.com says...
> Den lille levnedsmiddeltabel siger 1575 KJ i rå tilstand - så det må vel
> "bare" være at prøve at koge feks. 100 g og så se hvor meget de vejer
> kogt - så burde du kunne regne det ud med lidt gangen og divideren.

Ja, men jeg vil altså ikke til at koge bulgur bare for at finde ud af
det ;) Sagen er, at jeg glemte at veje det inden jeg spiste her til
aften, og så tænkte jeg, at hvis nogen lå inde med tallet, så skulle jeg
ikke vente med at opdatere mit madskema til næste gang der serveres
bulgur... Men jeg sætter det til 600 kJ og så kan det vel ikke gå helt
galt.

Fra : Q

Dato : 13-01-04 02:37

Øhh?... I princippet øger du bare vandindholdet i din bulgur ( hvad F*nden
er det?? ), og som du nok ved er der næppe energi i vand i sig selv, såeh..
hvis nu du vejer 100g bulgur som har xxxxkJ, har den kogte bulgur stadig
samme energi, men bare en større vægt... Godtnok kan man begynde at regne /
måle på hvor mange sukkerstoffer osv. der ryger ud med vandet, men det er
med god sandsynlighed så lidt at det næppe er værd at blive hysterisk over

Madskema? Nu har du vel ikke gang i noget selvpineri?

/peter

Fra : Line Wolff

Dato : 13-01-04 07:31

In article <0THMb.73533$jf4.4685602@news000.worldonline.dk>, Q@Q.Q
says...
> hvis nu du vejer 100g bulgur som har xxxxkJ, har den kogte bulgur stadig
> samme energi, men bare en større vægt...

Jep, men min "fejl" lå i, at jeg ikke fik vejet den samlede mængde kogt
bulgur, før vi havde spist (mig og min mand). Det er dog ikke værre end
at jeg bare gætter lidt denne gang og husker det næste gang. Jeg tænkte
bare, at hvis nogen liiiiige lå inde med tallet nu, så....

> Godtnok kan man begynde at regne /
> måle på hvor mange sukkerstoffer osv. der ryger ud med vandet, men det er
> med god sandsynlighed så lidt at det næppe er værd at blive hysterisk over

Bare rolig - jeg er ikke hysterisk

> Madskema? Nu har du vel ikke gang i noget selvpineri?

Det er der måske nogen der ville kalde det: Jeg er igang med projekt
slank, som indtil videre har kastet 16 kg af sig, og jeg mangler blot 4
kg endnu. Jeg er meget glad for det, så for mig er det ikke selvpineri
og jeg nyder at kunne sammensætte min mad som jeg vil (ved at tælle kJ)
istedet for at følge en begrænset kostplan (jeg tabte de første 11 kg
med DDV, men så var det altså også nok!)