Altså: spiller A spiller Hyperman. Spiller A har besluttet at Hyperman skal
være forelsket i Louise Lamseben, og omvendt, men at de aldrig skal få
hinanden. Det har han besluttet fordi det vil give en modvægt til Hypermans
i øvrigt overdrevne evner, og fordi det vil give mulighed for sjove
situationen.
Er vi enige i spiller As beslutning? Det er principielt lige meget*. Det er
hans figur. Hvis vi ødelægger denne del af Hyperman figuren, har vi ødelagt
spiller As koncept.
*(Jeg kan selvfølgelig lige så godt indrømme at jeg synes om "Hypermans
Håbløse Kærlighed". Det er jo mig der har fundet på den).
Sagt på en anden måde: Der er et utal af klassiske figurer som ikke kan
laves hvis spilleren ikke tager "forfatterhatten" på, og adskiller sine mål
fra figurens. Han Solo ville aldrig have blevet i Star Wars ("Hvad rager det
her mig? Jeg flyver min vej!"), Romeo og Julie ville være over i løbet af en
agt ("Min familie? Der står Love Juliet 22, og Love Family 10 på mit sheet.
Hvad var dilemmaet igen?") for slet ikke at tale om en hvilken som helst CoC
figur ("Min figur er bare en almindelig fyr, så han skal ikke rodes ind i
noget").
Sagt på en tredje måde:
> Øh, mener du derved at Hypermand ikke skal have frk. Lamseben, selvom
> han er forelsket i hende og hun er hans største beundrer???
Ja.
> Burde spilleren ikke leve sig ind i den figur han har fået, og derfor
> erklære sin store kærlighed til Louise, istedet for ligemeget hvilken
> figur han får, at prøve at opnå hvad han selv ville ønske at opnå i
> situationen???
Nej. (Med det forbehold at jeg ikke aner hvad du mener med "lige meget
hvilken figur han får". Spiller A har den figur han selv har lavet.)
> Er meningen med rollespil ikke netop at leve sig ind i figuren???
Nej. Rollespil kan slet ikke fungere når spillerne forsvinder op i røven på
deres figur, for aldrig at blive set mere.
Hilsen Mads
"micher" <micher.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:4002a0c6$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Øh, mener du derved at Hypermand ikke skal have frk. Lamseben, selvom
> han er forelsket i hende og hun er hans største beundrer???
> Burde spilleren ikke leve sig ind i den figur han har fået, og derfor
> erklære sin store kærlighed til Louise, istedet for ligemeget hvilken
> figur han får, at prøve at opnå hvad han selv ville ønske at opnå i
> situationen???
> Er meningen med rollespil ikke netop at leve sig ind i figuren??? Og
> burde spillelederen ikke belønne de spillere som virkelig rollespiller,
> istedet for dem som bare styrer en figur rundt i en verden, uden at
> tænke over hvordaan figuren er som person???
> Håber ikke jeg har misforstået noget.
>
> Kh. Micher
>
> "Mads Jakobsen" skrev d. 11-01-04 16:56 dette indlæg :
> > Jeg har opdateret mit rollespil Konflikt! til version 2.2, og givet
> det en "
> > lillebror" Konflikt! & Co, som indeholder de særregler som jeg nu
> finder på
> > at skrive (P.T. om shamanisme og formskiftning).
> >
> >
> >
> > Det hele er at finde på:
http://dk.groups.yahoo.com/group/rollespildk/
> >
> >
> >
> > Jeg har måtte bide i det sure æble og lavet teksterne om til PDF
> format;
> > efterhånden som jeg fik bekræftet at Word filer ikke end gang kan
> overføres
> > fra et Word program til et andet uden at blive kneppet fuldstændigt
> op. Ak &
> > ve.
> >
> >
> >
> >
> >
> > Anyway, her er et uddrag af den nye version som jeg er særligt stolt
> af:
> >
> >
> >
> >
> >
> > "Metamål. Det kan være at du som spiller har mål for din figur, som
> din
> > figur overhoved ikke er enig i! Det gælder især for komiske og
> tragiske
> > figurer.
> >
> >
> >
> > Måske er din figur (Hypermand) hemmeligt forelsket i Louise Lamseben,
> og han
> > ønsker kun at erklære sin kærlighed til hende. Men det ønsker du ikke.
> Du
> > ønsker at Hypermand (universets stærkeste væsen) og Louise Lamseben
> > (Hypermands største beundrer) skal klovne rundt efter hinanden som to
> > fjolser.
> >
> >
> >
> > Måske er din figur en samurai som har mistet alt. Han ønsker at dø en
> værdi
> > død i kamp, hurtigst mulig, så han kan være sammen med sin familie i
> > dødsriget. Det ønsker du ikke. Du ønsker at han skal blive ved med
> søge en
> > overlegen modstander, og aldrig finde ham.
> >
> >
> >
> > Hvorfor have metamål?
> >
> >
> >
> > For det første for at kommunikere hvad du vil med din figur, overfor
> > spillelederen. Hvordan skal han ellers vide at han IKKE skal lade
> Hypermand
> > får Louise Lamseben, eller lade samuraien dø, selvom det er det eneste
> de
> > ønsker sig?
> >
> >
> >
> > For det andet for at for at kunne genoplade evnepoints - hvis du kun
> kan
> > genoplade evnepoints for det som din figur vil, og ikke for det du
> vil,
> > løber du tør for evnepoints når det går den vej du ønsker!"
> >
> >
> >
> > Hilsen Mads
> >
> >
> >
> >
>
> --
> Leveret af:
>
http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>