Øh - hvide pletter igen...
Fra : Jakob

Dato : 11-01-04 17:02

Hej igen!

Jeg kæmper igen (stadig) med hvide pletter på mine fisk. Jeg er nu gået i
gang med den anden behandling med faunamor (sidste var midt i december), da
der stadig er fisk med hvide pletter. Det er faktisk blevet lidt værre,
synes jeg.
Nu har jeg læst noget om forkølelsespletter (Oodinium pillularis) i en bog.
Ligner de hvide pletter? Fiskene opfører sig og spiser helt normalt.
Kan en "saunakur" hjælpe (også læst i Aschehoug's "Akvariet")?

Der må da være noget der kan hjælpe...

På forhånd mange tak for hjælpen!

Hilsen Jakob

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 11-01-04 22:39

Jakob wrote:
> [...]
> Ligner de hvide pletter? Fiskene opfører sig og spiser helt normalt.
> Kan en "saunakur" hjælpe (også læst i Aschehoug's "Akvariet")?

Hvide pletter er lette at kende. Det er nogen meget klart hvide og
afgrænsede pletter; der burde ikke være tvivl.

Krydscheck med Faunamors emballage; der er et rimeligt billede af hvide
pletter.

Da denne sygdom skyldes en parasit, kan man hjælpe lidt på kuren ved at
sætte temperaturen op til f.eks. 30 grd.

Dette gør medicinen mere effektiv da parasittens livscyklus bringes ned
til at vare ca. 48 timer og den kun er er sårbar i en af sine fire
stadier (det fritsvømmende).
Hvis den ikke finder en vært (en fisk) inden for et vist tidsrum dør den/de.

Jeg har set dobbeltbehandlinger anbefalet flere steder da man på den
måde sikre at parasitten ikke bare gemmer sig i bundlaget til medicinen
er væk fra vandet og derefter angriber igen. De skriver 12-16 dage
hvilket jo er noget længere end de 8 dage, der står i Faunamors
brugsanvisning.

> Der må da være noget der kan hjælpe...

Faunamor er ganske udemærket til hvide pletter.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Jakob

Dato : 12-01-04 11:39

> Da denne sygdom skyldes en parasit, kan man hjælpe lidt på kuren ved at
> sætte temperaturen op til f.eks. 30 grd.

Vi prøver... Tak!

Hilsen Jakob