Mine hummere har unger!!!
Fra : Sune Hansen

Dato : 11-01-04 15:17

Kære NG!

Nu er jeg gået i gang med den STORE rensetur af mit akvarie 400L og har
startet et 63L op,
som fiskene skal gå i de næste det næste stykke tid til deres gamle akvarie
er klar igen.

Nu til min store overraskelse opdager jeg at der er hummer (krebs) unger
efterhånden som
jeg får fjernet gemmestederne.

Jeg købte dem for ca. et ½ år siden og der var de i samme størelse, og
orange røde.

Nu er den ene blevet meget større end den anden, og de er nærmest
mørkegrønne.

Den lille hummer, har små klør og kan nu se den er fyldt med rovn, på
størrelse med spisekaviar.
Ville disse æg evt. overleve en flytning, da jeg vil af med hummerne.

Hvordan er det med sådanne hummer (krebs).. er de ikke tvekønnede ?

Jeg kan desværre ikke rede ungerne da der er massere af halv store Zebra
ciclideunger på 3-4 cm.,
samt lidt Scalarer og et par Oscare som alle har opdaget denne
skalddyrsbuffet som pludselig bliver
serveret for dem. Og så samtidig med at ungerne ikke er større end ca. 1½
cm, og vandet er utroligt grumset.

Men er det normalt at de yngler ?

Mvh. Sune Hansen

Fra : Sune Hansen

Dato : 11-01-04 17:00

Det har nu lykkedes mig at rede 5 unger.

Der er stor forskel i størrelsen på dem, så det er måske flere genrationer.

Har lagt et par billeder her: http://www.hansen1.dk/fisk/

Mvh. Sune

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 11-01-04 17:03

> [...]
> Ville disse æg evt. overleve en flytning, da jeg vil af med hummerne.
>
> Hvordan er det med sådanne hummer (krebs).. er de ikke tvekønnede ?

Hej Sune

Jeg kan svare på et par af dine spørgsmål:

Der er ikke ukendt at nogle hummere ynger i fangeskab.
Hummere er ikke tvekønnede og hannen er den største. Man kan generelt se
forskel på dem ved at halen er tyndere på hannen, og der er nogle forskelle
på undersiden af dem. Det burde kunne læse dig til på nettet. Prøv e.v.t. at
søg på nogle krebsesider.

Om æggene overlever flytningen kan jeg kun gætte på, men pas på med
vandtempraturen. Jeg kunne forestille mig de vil være meget følsomme overfor
vandtemperatur ændringer.

--
Mojn
Jens Bager Jensen