Hyldeknægte
Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 11-01-04 14:36

Foranlediget af en diskussion i det lokale byggemarked forleden vil jeg
gerne høre jeres mening om følgende:

Hvordan får man den sikreste ophængning af med hyldeknægte? Er når hylden
hænger i knægtene eller er det når hylden står på knægtene og hvorfor.

mvh

Stig Bang-Mortensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 11-01-04 15:44

Tappe & Bang-Mortensen wrote:
> [...]
>
> Hvordan får man den sikreste ophængning af med hyldeknægte? Er når
> hylden hænger i knægtene eller er det når hylden står på knægtene og

Jeg monterer altid hyldeknægtene på hyldens underside først; afstanden
fra enderne er normalt 1/5 af hyldens længde. Hylden kommer altså til at
ligge ovenpå knægtene. Jeg foretrækker at have en glat, ubrudt flade på
hyldens overside. Ved tynde hylder af limtræ (gran) som jeg ofte bruger
og som er rimeligt billige, er det nemlig ikke muligt at få skruerne til
at holde godt nok i træet hvis hylden hænger under knægten. Selvfølgelig
kan man bruge gennemgående bolte eller andet fancy, men det synes jeg er
overkill.

Derefter sætter jeg hylden op med kun to skruer i væggen, en i hver af
knægtenes øverste huller. Skruer i de understehuller holder nemlig ikke
noget særligt. Her er det vigtigt at skruerne kommer til at sidde
rimeligt godt fast i væggen. I letbeton bruger jeg Fischer Dübels
specielt beregnet til letbetonvægge. Nogle gange har jeg limet Fischer
Dübels fast med epoxy hvis hullet er blevet lidt for stort.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 11-01-04 16:45

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> specielt beregnet til letbetonvægge. Nogle gange har jeg limet Fischer
> Dübels fast med epoxy hvis hullet er blevet lidt for stort.

Diskussionen udspandt sig fordi jeg gør det omvendt. Min teorien er at
hylden derved hænger med mindst muligt moment på de to skruer tættest på
hylden. Skruen længst væk har en længere arm til at tage trækket. derved
hænger hyldeknægten i tre skruer med optimal kraftfordeling. Omvendt virker
hylden som brækjern (stort moment på kort arm (afstanden fra hylden til
første skrue)) og de to nærmeste skruer skal holde til en hel del mere. Den
sidste skrue vil være rent ornamental.

mvh

Stig Bang-Mortensen

Fra : Nielsen

Dato : 11-01-04 17:51

"Tappe & Bang-Mortensen" <sbm@mortensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hylden som brækjern (stort moment på kort arm (afstanden fra hylden til
> første skrue)) og de to nærmeste skruer skal holde til en hel del mere.

Du har altså hyldeknægten opad på væggen, og hylden hængende under
hyldeknægten,
eller er det bare mig der fatter minus af det du skriver??

Nielsen

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 11-01-04 18:03

"Nielsen" <jtn@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hyldeknægten,
> eller er det bare mig der fatter minus af det du skriver??

Ja

Fra : Erik Olsen

Dato : 11-01-04 17:58

Tappe & Bang-Mortensen wrote:

> [...]
> (afstanden fra hylden til første skrue)) og de to nærmeste skruer
> skal holde til en hel del mere. Den sidste skrue vil være rent

Det fattede jeg ikke meget af. Træk venligst vejret ind i mellem

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 11-01-04 18:09

> Det fattede jeg ikke meget af. Træk venligst vejret ind i mellem

Diskussionen udspandt sig fordi jeg gør det omvendt................. Min
teori er at
[...]
..... Omvendt (med knægten nedad) virker hylden som brækjern (stort moment på
[...]

Det være hermed trukket ;?) Jeg troede du var i stand til at læse komplekse
tekster.

mvh

Stig Bang-Mortensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 11-01-04 18:48

Tappe & Bang-Mortensen wrote:

> [...]
> sidste skrue vil være rent ornamental.
>
> Det være hermed trukket ;?) Jeg troede du var i stand til at læse

Glem det.

Det er snarere dig dig der har en knudret tankegang når du kan finde på
at montere hylde og hyldeknægte omvendt.

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 11-01-04 18:57

> Det er snarere dig dig der har en knudret tankegang når du kan finde på
> at montere hylde og hyldeknægte omvendt.

Måske, men jeg boede engang i noget gammelt lort hvor normalt monterede
hylder forlod væggen uopfordret. Et sted har jeg en båndoptagelse af min
grammofon, mens den falder ned af væggen. Jeg var ved at overspille en plade
til kassettebånd da det skete. Båndet var sjovt at tage med i Hi-Fi
forretninger da jeg skulle have ny båndoptager. Du skulle have set
ekspedienternes ansigter.

mvh

Stig Bang-Mortensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 11-01-04 19:04

Tappe & Bang-Mortensen wrote:
> [...]
> var sjovt at tage med i Hi-Fi forretninger da jeg skulle have ny
> båndoptager. Du skulle have set ekspedienternes ansigter.

Jeg tror dig gerne.

Jeg har ikke oplevet en eneste af mine hylder opsat på denne måde
http://www.modelbaneteknik.dk/jernbane/div/hyldeknaegt.jpg forlade
væggen uden at den blev fjernet med værktøj.

Jeg har endog et par arbejdsborde opsat på tilsvarende måde, med sværere
knægte, og mere fjedrende end hvis de havde haft ben, men det fungerer.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-01-04 01:17

"Tappe & Bang-Mortensen" <sbm@mortensen.mail.dk> skrev

> Måske, men jeg boede engang i noget gammelt lort hvor normalt monterede
> hylder forlod væggen uopfordret.

Det er ikke hyldeknægtens skyld. Har du brugt Expandet plugs (noget slemt
lort, der er kendt for at gøre sådan), eller har hullet været for stort i
væggen.

Hos mig er væggene ikke for gode at hænge noget op i, men det kompenserer
jeg for, ved først at bore det nødvendige hul. Derefter støber jeg en
Fischer plug fast med Polyfilla. Først når støbningen er hærdet, sætter jeg
skruen i. Det holder - når bare jeg sørger for, at pluggen kommer ½ længde
ekstra ind i væggen.

Selv mine overskabe i køkkenet bliver hængende.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 12-01-04 09:05

"Erik Ginnerskov" <eginNOSPAM@html-faq.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lort, der er kendt for at gøre sådan), eller har hullet været for stort i

Den gang- det er over tyve år siden, havde Fischer Dübeln ikke vundet indpas
i kvateret endnu. Så den eneste mulighed var rigtigt nok Expandet. Hullerne
blev af samme grunde altid boret en ½mm mindre. Det kan være at skrækken for
at et eller andet dyrt skulle falde ned bare sidder i mig endnu.

mvh

Stig Bang-Mortensen

Fra : anders majland

Dato : 12-01-04 12:26

> Måske, men jeg boede engang i noget gammelt lort hvor normalt
> monterede hylder forlod væggen uopfordret.

Jeg har også haft nogle hyller oppe med knægtene monteret omvendt. Det
gjorde jeg da de skulle helt op under loftet og sidde og så skjulte
hylden jo knægtene... Men erfaring er at de billige hvide firkant
hyldeknægte bøjer mere ved et træk end ved et tryk. Så når de anvendes
omvendt kan de ikke klare samme belastning som hvis de var vendt
rigtigt.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Erik Olsen

Dato : 11-01-04 18:09

Se http://www.modelbaneteknik.dk/jernbane/div/hyldeknaegt.jpg

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-01-04 19:28

> Se http://www.modelbaneteknik.dk/jernbane/div/hyldeknaegt.jpg

Sådan gør jeg også - og det holder til rigtigt mange kg, hvis der er brugt
korrekte plugs og skruer.

Mvh Maria

Fra : Keld Nygaard

Dato : 12-01-04 14:25

> Hvordan får man den sikreste ophængning af med hyldeknægte? Er når hylden
> hænger i knægtene eller er det når hylden står på knægtene og hvorfor.

Jeg syntes ikke der er så mange af de svar du har fået der direkte forholder
sig til det spørgsmål du stiller, så jeg vil forsøge mig en gang:

Hvis der er tale om hyldeknægte af den type, hvor der er to huller tæt ved
knækket, og et helt ude - så er det mest optimalt at monterer den under
hylden.

Den (de) nederste skruer tager lodrette en lodret kraftpåvirkning, mens de
(den) øverste både tager lodret og vandret kraftpåvirkning. Ved at sætte
hyldeknægten under hylden, har man 2 skruer til at tage den vandrettekraft,
hvorved befæstelsen kan være mindre.

Et helt andet spørgsmål - som jeg ikke kender svaret på er om hyldeknægten
er designet til at træk, såvel som tryk.

/Nygaaard

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-01-04 14:52

Keld Nygaard wrote:

> Jeg syntes ikke der er så mange af de svar du har fået der direkte
> forholder sig til det spørgsmål du stiller

Joda.

> Et helt andet spørgsmål - som jeg ikke kender svaret på er om
> hyldeknægten er designet til at træk, såvel som tryk.

For hyldeknægten selv afhænger det af dens udformning, men der er ikke
den store forskel på bæreevnen. Det som er afgørende, er om skruerne
sidder godt nok fast i hylden hhv. væggen. Med moderne stålskruer er
selve skruernes styrke som regel rigelig hvis man vælger en dimension
der passer til hullerne i hyldeknægten.

Hvis hylden fastgøres under hyldeknægten, skal skruerne bære hele
lasten, og man risikerer man at rive skruerne ud af hylden. Hvis hylden
ligger ovenpå hyldeknægten, skal skruerne ikke bære meget.