Benspisende mider i dåsemakrel?
Fra : Jesper

Dato : 11-01-04 11:27

For fem-seks år siden hørte jeg et indslag i Tv-avisen, hvor de fortalte
at man udnyttter en slags mikro-mider til at spise/blødgøre benene i
makrel til dåse og makrelsalat.
Nogen der ved om det stadig gælder og eventuelt har en henvisning til
noget mere om den proces?
/Jesper

Fra : Søren 35 - Ølstykke

Dato : 11-01-04 11:44

"Jesper" <Ingen@mail.dk> wrote in message
> [...]
> makrel til dåse og makrelsalat.
> Nogen der ved om det stadig gælder og eventuelt har en henvisning til

Hej

Det er nok ikke mider, måske enzymer?

Prøv at spørge i dk.videnskab

Søren

Fra : Bo Warming

Dato : 12-01-04 07:15

> [...]
> makrel til dåse og makrelsalat.
> Nogen der ved om det stadig gælder og eventuelt har en henvisning til

Er mider ikke småbitte insekter, ofte usynlige. Findes på vor næses hud og
i ost og i vort sengetøj("husstøv-mider") der indgår i psykogen skabelse af
allergi.(Rengøring gavner ikke, fugtigheds-ændring gør måske)

Hvis de virkelig kan virke som "gærings-bakterie" vedr at afkalke de bløde
knogler i fiskekonserves - hvor sardinrygrad jo er det lækreste ved
sardinen - så er det da OK.

Danish Crown- kritikerne - måske lyvende problem-opfindere - mener vist
_MADDIKER_ og ikke "mider".

Men maddiker er der i Juli måned (som i vikingetiden hed _Orme_måneden fordi
der var maddiker i både salt kød og tørrede østers).
Mon spyfluer ikke har årscyklus og ikke laver maddiker i nok så lækkert
slagterifars om vinteren?