Brocoli
Fra : Heidi

Dato : 11-01-04 10:16

Jeg har et par hoveder liggende, som er ved at blive lidt gule - er der
noget i vejen for stadig at bruge dem, så længe de ikke er mugne? Eller
sker der noget med smagen som gør at det er bedst at kassere dem?

--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-04 11:21

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har et par hoveder liggende, som er ved at blive lidt gule - er der
> noget i vejen for stadig at bruge dem, så længe de ikke er mugne? Eller
> sker der noget med smagen som gør at det er bedst at kassere dem?

Pil det gule fra, del resten i små buketter, giv dem et kort opkog, køl dem
af i koldt vand, lad dem dryppe godt af.
Derefter lægges de enkeltvis på en bakke, der stilles i fryseren. Når
broccolien er frossen, fordeles den i fryseposer, og du har nu frisk
broccoli i fryseren.

Tina

Fra : Heidi

Dato : 11-01-04 18:21

Tina wrote:
> [...]
> Derefter lægges de enkeltvis på en bakke, der stilles i fryseren. Når
> broccolien er frossen, fordeles den i fryseposer, og du har nu frisk

Tak for tippet - nu kan jeg se at de faktisk er begyndt at mugne, så det
bliver nok ikke denne gang jeg får dem brugt, men jeg vil gemme dit
forslag til en anden gang

Fra : Emil

Dato : 12-01-04 00:40

"Tina" skrev:

>Pil det gule fra, del resten i små buketter, giv dem et kort opkog, køl dem
>af i koldt vand, lad dem dryppe godt af.
>Derefter lægges de enkeltvis på en bakke, der stilles i fryseren.

Når brocolien er frossen, dyppes buketterne i et glas vand som er
tilsat et par spsk citronsaft, og stilles tilbage på bakken.
Citronsaften giver fin modvægt til kålsmagen, bevarer noget af
farven og væsken hindrer udtørring (=glassering).

>Når
>broccolien er frossen, fordeles den i fryseposer, og du har nu frisk
>broccoli i fryseren.

Brug altid "koge- fryseposer" i stedet for "fryseposer".. Så kan
posen med indhold opvarmes direkte fra fryseren. Prisen er den
samme.

Når broccolien skal anvendes, kommes en lille halv teske smør
(skal bare lige kunne anes i smagen) og et meget lille drys salt
i posen, som nu enten varmes/koges i kogevandet med andre
grøntsager, eller kommes i microen et par minutter, til
konsistensen er passende. Ryst posen før servering så smør og
salt fordeles jævnt.

m.v.h. Emil