iLife til download
Fra : Henrik Münster

Dato : 11-01-04 02:23

De nye ver. 4 programmer i iLife kommer da til gratis download, som de
plejer, gør de ikke? Bortset vel fra iDVD, men den bruger jeg heller
ikke. Ellers må vi jo se at få købt cd'en.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-01-04 02:37

> De nye ver. 4 programmer i iLife kommer da til gratis download, som de
> plejer, gør de ikke?

Du blir slemt skuffet.
Apple har opdateret iPhoto og iMovie, til noget der tilsyneladende
virker. I modsætning til tidligere versioner.
At betale ved kasse et: 399 kr.

>Bortset vel fra iDVD, men den bruger jeg heller
> ikke. Ellers må vi jo se at få købt cd'en.

Tjah, nogen finder sig jo i hvad som helst.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-01-04 02:51

> [...]
> virker. I modsætning til tidligere versioner.
> At betale ved kasse et: 399 kr.

> Tjah, nogen finder sig jo i hvad som helst.

Jeg synes nu det er meget rimeligt at man skal betale for det. Det er
trods alt ret gode programmer og det koster dem jo en del resourcer at
udvikle på dem.

400 kr. er jo ikke alverden og man kan jo altid fortsætte med de
programmer man allerede har. iPhoto er godt nok noget langsom og iMovie
har haft problemer, men den nuværende version lader til at fungere ret
godt her.

Den første iLife pakke var derimod lidt et surt køb, for det eneste man
egentligt betalte for var iDVD, da resten kunne downloades. Nu får man
mere for pengene og så kan de samtidig ligge en masse ekstra materiale
til programmerne på DVD'en.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-01-04 06:06

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Jeg synes nu det er meget rimeligt at man skal betale for det. Det er
> trods alt ret gode programmer og det koster dem jo en del resourcer at
> udvikle på dem.

Man har hele tiden betalt for dem. De har tidligere været en del at den
samlede pakke man fik, når man investerede i OSX.

> [...]
> programmer man allerede har. iPhoto er godt nok noget langsom og iMovie
> har haft problemer, men den nuværende version lader til at fungere ret

iPhoto har reelt ikke fungeret endnu. Hvert fald ikke med flere end et
par hundrede billeder.
Det flove er, at der skal betales (ekstra) første gang man bringer
programmet op i funktionsdygtigt nineau.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-01-04 10:41

> Man har hele tiden betalt for dem. De har tidligere været en del at den
> samlede pakke man fik, når man investerede i OSX.

Sådan kan man jo godt se på det. De har da ligget til fri download, men
det har man jo ikke haft noget ud af, hvis man ikke havde en Mac. Og da
Apple har monopol på Mac OS, så kan Apple jo være ret sikker på, at
brugerne har købt Mac OS X. Apple har endda været så smarte, at
programmerne kun kan bruges med nyeste version af Mac OS X. Så for at
bruge bruge programmerne skulle man have købt nyeste Mac OS X, og så var
Apple jo sikker på at tjene penge på den måde. Ja bortset fra
piratkopier, men det er en anden sag.
Men I er altså sikre på, at programmerne ikke kommer til gratis
download? Der er jo ingen grund til at betale unødigt for en cd. Desuden
er det kun iPhoto, der er opdateret. iTunes kan man jo allerede hente i
ver. 4.2. Og de andre programmer bruger jeg ikke.

> iPhoto har reelt ikke fungeret endnu. Hvert fald ikke med flere end et
> par hundrede billeder.
> Det flove er, at der skal betales (ekstra) første gang man bringer
> programmet op i funktionsdygtigt nineau.

Jeg har 796 billeder i min iPhoto, og den virker da meget godt. Hvad
tænker du på mere specifikt?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lone Schmidt

Dato : 11-01-04 12:04

> [...]
> ver. 4.2. Og de andre programmer bruger jeg ikke.

> Jeg har 796 billeder i min iPhoto, og den virker da meget godt. Hvad

Hej med Jer

Som jeg forstod det, er det en forbedret udgave af iphoto, der dels er
hurtigere, og dels kan håndtere 25.000 billeder.
Og 399 kr. for vistnok 4 programmer i ilife, det er okay for mig
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Steen Larsen

Dato : 11-01-04 16:29

In article <1g7ebzp.17hgfha1kxja0wN%maillone@netscape.net>, Lone Schmidt wrote:

> [...]
> hurtigere, og dels kan håndtere 25.000 billeder.
> Og 399 kr. for vistnok 4 programmer i ilife, det er okay for mig

Jeg vil æde min gamle har på at iPhoto bliver tilgængeligt som opdatering
i samme øjeblik de er klar til at sende iLife på gaden.
Vil man have GarageBand og iDVD må man købe iLife eller en ny Mac.

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-01-04 23:52

Steen Larsen <steen@remove.lykking.dk> wrote:

> [...]

Jeg er bestemt ikke nærig med trecifrede beløb. Og da slet ikke, hvis
jeg kan støtte et firma, hvis produkter jeg er glad for at bruge.
Omvendt vil jeg jo heller ikke være dum og ligefrem forære penge væk.
Jeg laver ikke film og bruger derfor ikke iMovie eller iDVD. Vores
plæneklipper er mere musikalsk, end jeg er, så Garageband har jeg ikke
brug for. Det er altså kun iTunes, som jeg nu dårligt kan prale af, at
jeg egentlig bruger, men der er da nogle sange på det, og så iPhoto, som
jeg bruger. iPhoto bruger jeg meget, da det er mit fotoalbum. Jeg har
allerede iTunes 4.2. Den er vist ikke blevet opdateret. Der er altså kun
iPhoto tilbage, som jeg skal give kr. 400,- for. Det er så, hvad det er,
men hvis den bliver tilgængelig som gratis download nærmest før cd'en
når at komme med posten, så vil jeg føle mig lidt til grin.

> Jeg vil æde min gamle har på at iPhoto bliver tilgængeligt som opdatering
> i samme øjeblik de er klar til at sende iLife på gaden.
> Vil man have GarageBand og iDVD må man købe iLife eller en ny Mac.

Jeg venter og ser lidt endnu.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-01-04 12:33

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Jeg synes nu det er meget rimeligt at man skal betale for det. Det er
> trods alt ret gode programmer og det koster dem jo en del resourcer at
> udvikle på dem.

Der er ingen tvivl om at det koster penge. Spørgsmålet er hvem der skal
betale. Dem der bruger programmene eller alle OS X brugerne. Jeg synes
det er mest rimelig at det er dem der bruger programmerne. Problemet er
bare at Apple skyder sig selv (en smule) i foden ved først at gi'
brugerne det indtryk at programmerne er gratis hvorefter det langsomt
men sikkert begynder at ta' penge for dem. Måske skulle Apple indføre et
"beta" program, så man forstår at man er med til at teste software som i
sin endelige form bliver betalingspligtigt.

> [...]
> programmer man allerede har. iPhoto er godt nok noget langsom og iMovie
> har haft problemer, men den nuværende version lader til at fungere ret

Cocoa versionen af iMovie er desværre aldrig nået op på samme niveau som
den gl. version 2 - ikke her hos mig i hvert fald. Problemet er bare at
den har nogle features som man savner i den ældre version.

> [...]
> egentligt betalte for var iDVD, da resten kunne downloades. Nu får man
> mere for pengene og så kan de samtidig ligge en masse ekstra materiale

Ja, det var lidt en underlig "kop te". Jeg fik en gratis iLife pakke som
et "lærer tilbud" og nyder at bruge iDVD.

Alt i alt kan jeg godt forstå at brugerne (inkl. mig selv) bliver
forundret/sure over at skulle betale for noget som tidl. var gratis, men
det er jo nok fordi vi har misforstået Apples handlinger. Apple handler
jo ikke om at være "sød og rar" men om at tjene penge (Om vi kan li'
det eller ej så har de en del til fælles med MS.) De gøder markedet med
gratis software og goodwill og beslutter så hvornår der skal høstes.

Hvis man vil ha' tingene gratis så brug Linux. Jeg kan anbefale
Yellowdog Linux <http://www.yellowdoglinux.com/> til Mac'en eller Fedora
<http://fedora.redhat.com/> hvis du har en ledig PC - se det er gratis
software uden bindinger.

--
Mvh Martin
| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | AIM://mbredthauer |

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-01-04 17:30

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> [...]
> "beta" program, så man forstår at man er med til at teste software som i
> sin endelige form bliver betalingspligtigt.

Programmerne er jo gratis ved køb af en ny Mac, så det er klart at Apple
bruger disse programmer som "lokkemad", både for switchere og nuværende
brugere.

De kunne selvfølgelig forære dem væk, men det ville i så fald kun være
iPhoto, for Garageband og iDVD kræver for meget plads, til at kunne
downloades. Man kan ikke forlange, at fordi man fik iDVD gratis med sin
maskine, at så har man ret til at få gratis opdateringer resten af
livet. Sådan hænger software-branchen altså ikke sammen.

> Cocoa versionen af iMovie er desværre aldrig nået op på samme niveau som
> den gl. version 2 - ikke her hos mig i hvert fald. Problemet er bare at
> den har nogle features som man savner i den ældre version.

Jeg havde også problemer med den i de tidlige versioner, men jeg har
lige lavet et ret stort projekt i den uden de store problemer. Men den
er ikke ligefrem hurtigt på min Dual 867 Mhz, når man først når 5-600
klip.

--
Mvh.
René Frej Nielsen