okker i badekar
Fra : Ann

Dato : 10-01-04 22:36

Vores sommerhus har stået tomt et stykke tid, og da vi tændte for vandet,
kom der en del okker ud. Det har sat sig så godt fast i badekarrets hvide
porcelæn, at det ikke vil gå af. Vi har prøvet at 'stille det i klorinvand'
i et døgn, men det hjalp ikke.
Hvordan få vi badekarret pænt hvidt igen?

Ann

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 10-01-04 22:44

Okker er iltet jern, der kan udfældes og give vand en rustrød farve, så prøv
evt med rustfjerner.

Jeg har meget okker/jern på mit hvide sanitet i mit hus i Sverige. Jeg
plejer at fjerne det med skurepulver/knofedt.
Nogle mener at okker/jern sætter sig fast på kalken, derfor kan man starte
med kalkfjerner.

VH Birgitte

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-04 12:30

Vi har selv en del okker i vandet og i en hvid brusekabine kommer det
hurtigt til at se grimt ud. Jeg får det af med kalkfjerner og slår så to
fluer med ét smæk.

Venlig hilsen
Susanne

Fra : Ann

Dato : 15-01-04 21:53

Der er nogen der har fortalt mig, at et badekar er emalje, hvorimod f.eks.
toilet og håndvask (som kan tåle stærkere sager såsom eddikesyre) er
porcelæn, derfor skal man tænke meget over, hvad man bruger i et badekar til
at f.eks. fjerne den røde farve efter okker.
Er der nogen der ved noget om det??
Kalkfjerner er måske noget mildt noget?

Ann