Grønlangkål
Fra : Ukendt

Dato : 10-01-04 13:01

Hejsa!
Har nogen en god opskrift på at lave grønlangkål?
Jeg plejer selv at bruge en pakke frossen grønkål og følger opskriften på
pakken, men jeg synes, at grønkålen altid er lidt sej i det, uanset hvor
længe jeg lader det stå og simre. Skal serveres til hamburgerryg.

Venlig hilsen
BK

Fra : Nielsen

Dato : 10-01-04 13:14

"BK" <POST> wrote in message
> [...]
> pakken, men jeg synes, at grønkålen altid er lidt sej i det, uanset hvor
> længe jeg lader det stå og simre. Skal serveres til hamburgerryg.

Sønderjydsk grønlangkål, 8-10 personer:

3 pk. á 500 g kogt hakket grønkål tøes langsomt op i en tykbundet gryde ved
svag varme.

Samme (eller lidt mindre) mængde kogte mosede kartofler røres i.

Tilsæt ½ liter fløde eller mælk,

150 - 300 g. margarine samt salt og peber efter smag.

Tilsæt suppe fra hamburgerryggen og 1 grønsags-bouillonterning pr. pakke
grønkål.

Suppen tilsættes til konsistensen er som man vil have den, måske ½ - 1
liter.

Til sidst smages det hele til med salt og peber og måske lidt sukker

Lisbeth

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 11-01-04 14:57

"Nielsen" <mobjerg@FJERNtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Til sidst smages det hele til med salt og peber og måske lidt sukker

Aaarhgg , aldrig sukker !

Jan

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 11-01-04 16:09

Jan & Lisbeth wrote:

> Aaarhgg , aldrig sukker !

Grønlangkål = *altid* sukker :)
Sukker er et lidt overset krydderi. En anelse sukker kan gøre
underværker ved de fleste sovse, samt bør indgå i de fleste
krydderiblandinger. jeg kender ikke baggrunden, men sukker 'gør noget'
ved de fleste andre krydderier.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 11-01-04 19:40

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse
jeg kender ikke baggrunden, men sukker 'gør noget'

Yep, det gør grønlangkål uspiselig

Jan
www.folkefrontenmodsukkerigrønlangkål.dk

Fra : Nielsen

Dato : 12-01-04 14:16

"Jan & Lisbeth" <fakemail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> "Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse
> jeg kender ikke baggrunden, men sukker 'gør noget'
>

> Yep, det gør grønlangkål uspiselig

Kommer du heller ikke sukker i rødkål?

> Jan
> www.folkefrontenmodsukkerigrønlangkål.dk

Skulle det ikke være
www.jeg_VIL_bare_have_ret_stamper_i_gulvet.barn

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 12-01-04 21:19

"> >

> Kommer du heller ikke sukker i rødkål?

Nu vil jeg lige blande mig. Min mand elsker grønlangkål. Forstå det, hvem
der kan...
Det min faste overbevisning at grønlangkål (både med og uden sukker) IKKE er
egnet til menneskeføde....

Lisbeth

Fra : Nielsen

Dato : 12-01-04 21:52

"Jan & Lisbeth" <fakemail@nomail.dk> wrote in message

> [...]
> der kan...
> Det min faste overbevisning at grønlangkål (både med og uden sukker) IKKE

Ok. Hver sin smag . Jeg søgte i øvrigt for sjov i min mors meget gamle
kæmpestore kogebog hvor der i næsten alle kålopskriver skal sukker i. Jeg
bruger det nu kun til rødkål og en gang imellem til grønkål men aldrig til
hvidkål og blomkål, som den gamle bog foreskriver.

Lisbeth

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 11-01-04 16:03

Nielsen wrote:
> "BK" <POST> wrote in message

Smag og behag er forskellig. Jeg er meget enig, men har dog enkelte
bemærkninger til nedenstående.

> Sønderjydsk grønlangkål, 8-10 personer:
>
> 3 pk. á 500 g kogt hakket grønkål tøes langsomt op i en tykbundet
> gryde ved svag varme.
>
> Samme (eller lidt mindre) mængde kogte mosede kartofler røres i.

Spar på kartoflerne, kan evt. helt udelades.

> Tilsæt ½ liter fløde eller mælk,

Mindre kartofler, måske mindre fløde (mælk)

> [...]
> pakke grønkål.
>
> Suppen tilsættes til konsistensen er som man vil have den, måske ½ - 1

Pas på!!!! Suppen kan måske være meget salt.

> Til sidst smages det hele til med salt og peber og måske lidt sukker

Uhmmm...

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Nielsen

Dato : 11-01-04 17:05

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> wrote in message

> Smag og behag er forskellig. Jeg er meget enig, men har dog enkelte
> bemærkninger til nedenstående.

> Spar på kartoflerne, kan evt. helt udelades.

ALDRIG !!! Så er det ikke sønderjydsk grønlangkål.

> Mindre kartofler, måske mindre fløde (mælk)

Nope

> Pas på!!!! Suppen kan måske være meget salt.

Selvfølgelig. Det gør enhver ansvarlig "kok" vel.

> Uhmmm...
>
> --
> Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser
> mødes med en gunstig lejlighed....

Jeg kan i øvrigt fortælle at min søn i Aalborg skulle lave grønlangkål til
sine nordjydske venner efter min opskrift. De spiste til de var ved at revne
og var _meget_ begejstrede. )

vh
Lisbeth

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 12-01-04 15:13

Nielsen wrote:

> ALDRIG !!! Så er det ikke sønderjydsk grønlangkål.

Ok ok, Godt ord igen ;)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Nielsen

Dato : 12-01-04 15:19

> Ok ok, Godt ord igen ;)

Sorry, det var heller ikke for at råbe faldt bare ned af stolen på grund
af chocket og rev tastaturet med, og så satte capslocken sig fast *GGG*

Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-04 21:14

On Mon, 12 Jan 2004 15:18:56 +0100, "Nielsen"
<mobjerg@FJERNtdcadsl.dk> wrote:

>Sorry, det var heller ikke for at råbe faldt bare ned af stolen på grund
>af chocket og rev tastaturet med, og så satte capslocken sig fast *GGG*

Hehe, nu er jeg så heldig at jeg selv er vokset op med sønderjysk
grønlangkål, hvorfor jeg absolut tilslutter mig den første glimrende
opskrift.

Men ellers er grønlangkål nærmest en religion i sig selv, med lige så
mange typer opskrifter som der er regioner: Helt fra de ekstremt
groftskårne (nærmest) stegte grønkåls-boller i Nordjylland, til noget
som til forveksling ligner persillesovs, for ikke at glemme den
bastandte mos af kartofler, finthakket grønlangkål og røgsmag som
kendes fra Sønderjylland Alle har de samme navn skønt de er vidt
forskelligt.

Undrer mig egenligt at der ikke er flere som har råbt op :)

0:) JG

Fra : Henning Petersen

Dato : 18-01-04 03:23

"Nielsen" <mobjerg@FJERNtdcadsl.dk> wrote:

> "Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> wrote in message

> ALDRIG !!! Så er det ikke sønderjydsk grønlangkål.

Rolig nu.

NU findes der ikke én opskrift på sønderjydsk grønlangkål. Hver egn -
ja sågan hver familie har deres egen opskrift.

Og ja nogle smager bedre end andre. Jeg vil dog påstå at den der
serveres her i huset er den bedste. Men måske er jeg inhabil

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-04 21:53

Henning Petersen, vil du mon af med opskriften på husets bedste grønlangkål?

På forhånd tak

Hilsen, BK

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-04 07:56

Hej BK

Grønlangkål...

I min verden er det den type som stammer fra det nordjyske, og som er meget
groft snittet, og lavet det til bolde, lidt mindre end en tennis bold, køber
man dem i butikkerne er de noget mindre, lidt størrere end en golf kugle...

Opskriften er sådan lidt amerikansk, for det er efter smag og behag...

Men, du tager nogle spiseskefuld sukker som du hælder på panden, lader det
brune ligesom til brune kartofler, kommer et par klumper smør eller
margarine i...

Så i med grønlangkålen, 'steger' den nogle minutter mens du vender den på
panenden, ligesom når du laver brasede kartofler, ind til der ikke er mere
der er frossent...

Så, afhængig af hvor meget kål du har på panden, hælder du en til to dl
fløde i og en til to tsk salt, og så skal det bare vendes rundt på panden
nogle minutter mere til du ikke kan se at der er hældt fløde i, det må gerne
ligesom brænde lidt på, altså steges lidt, da det er med til at give den
specielle smag...

Det er den opskrift jeg har fra min farmor, og jeg glæder mig til juletid
hvert år, for det er faktisk kun der man spiser det, hvis det skal være
rigtigt, og så som regel med kogt medister til...

Håber du kan bruge det til noget

Mvh

Carsten, Østerbro