Hjemmelavede burgere
Fra : My

Dato : 10-01-04 09:04

Jeg har de sidste dage fået sådan en lyst til hjemmelavede burgere.
Jeg kunne godt tænke mig at høre hvilken dressing i bruger - evt. selv
laver til burgere?
Og ellers hvordan laver i jeres burgere.

Min er vel ca sådan her

Burgerbolle
oksekøds bøf
salat¨
agurk
løg
dressing
evt. ost

jeg har ikke fået sådan en burger i flere år, og håber der måske
kommer nogle spændende forslg til lidt lækkert fyld - andet end det
almindelige, men især dressingen trænger jeg til inspiration.

Fra : Basil of Fawlty Towe~

Dato : 10-01-04 09:21

......men især dressingen trænger jeg til inspiration.

Jeg er lige med på en lytter her.
Kan tilføje at Metro har en hvidløgsdress. der hedder Power Hvidløg, den
bruger jeg, og den er rigtig god !
Jeg kan ikke tåle mælkeprodukter, så jeg spiser de kemiske og
langtidsholdbare med velbehag
Kai

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 10-01-04 10:18

"My" <my@nomail> skrev i en meddelelse

> [...]
> kommer nogle spændende forslg til lidt lækkert fyld - andet end det
> almindelige, men især dressingen trænger jeg til inspiration.

Hejsa,

Min dressing består som regel af følgende:

Cremefraise, ketchup, masser af stærk paprika, salt, peber hakkede, syltede
drueagurker og måske en smule frisk basilikum.

Vi laver ofte "søbyburgere", som de hedder her i omegnen.
Det betyder sprød bacon og spejlæg som fyld, udover de gængse ting: bøf,
løg, salat, tomat og ost.
Det er bare mums...

Mvh. Renate

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 10-01-04 17:22

> Vi laver ofte "søbyburgere", som de hedder her i omegnen.
> Det betyder sprød bacon og spejlæg som fyld, udover de gængse ting: bøf,
> [...]

Hmm, Søbyburgere får mig uvilkårligt til at tænke tilbage på "Amanda"

Lisbeth

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 10-01-04 18:36

"Jan & Lisbeth" <fakemail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm, Søbyburgere får mig uvilkårligt til at tænke tilbage på "Amanda"
>
> Lisbeth

Jeps Og den lever stadigvæk i bedste velgående.
Fraflytter?

Mvh. Renate

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 10-01-04 23:07

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev i en meddelelse

> "Jan & Lisbeth" <fakemail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
bøf,

> Jeps Og den lever stadigvæk i bedste velgående.
> Fraflytter?
>
> Mvh. Renate

Ja, bor nu i nederste del af landet. Ca. 250 km. fra Amanda. Kommer dog
stadig i lokalområdet idet min familie stadig bor der. Jeg har ikke været på
Amanda siden ca. 1990. Måske man skulle overveje at tage børnene med ud og
spise engang...

Lisbeth

Fra : Padmé Amidala

Dato : 10-01-04 12:12

Bøffer lavet af hakket kyllingekød smager også rigtig godt i hjemmelavede
burgere.
Desuden bruger vi altid en hjemmelavet hvidløgsdressing, af fromage
frais/creme fraiche, salt og peber, og ca. 3-4 hakket fed hvidløg i. Hvis
man bruger fromage frais, er det en god idé at komme en spsk olie i, så er
den lidt mere medgørlig.

VH
Padmé

Fra : David Rasmussen

Dato : 10-01-04 12:17

My wrote:
> Jeg har de sidste dage fået sådan en lyst til hjemmelavede burgere.
> Jeg kunne godt tænke mig at høre hvilken dressing i bruger - evt. selv
> laver til burgere?
> Og ellers hvordan laver i jeres burgere.

Du kan overveje at bage bollerne selv, for det første. Der er masser af
gode opskrifter på nettet.

Jeg bruger alene tomatketchup (Heinz el. lign.) som dressing. Der kan
også godt snige sig lidt sennep ind. Desuden kan jeg finde på at putte
alverdens slags salater, spirer (især lucerne), tzatziki, syltede
agurker, marineret gulerod etc., i burgeren. Kun fantasien sætter
grænser. Når jeg er i hvidløgshumør, hakker jeg 2-3 fed hvidløg og
fordeler oven på bøffen, sammen med tomater etc.

/David

Fra : Christian

Dato : 10-01-04 13:13

> Jeg har de sidste dage fået sådan en lyst til hjemmelavede burgere.

God plan. En veltillavet burger er noget af det fineste mennesket kan spise.

> Og ellers hvordan laver i jeres burgere.

Hemmeligheden i en god burger er - efter min mening tilberedningen af kødet
og bollen - mere end det man fylder i:

Rimelig magert oksekød (6-10%) røres med en anelse hvidløg, timian, evt
frisk rosmarin. Overdriv ikke. Herefter stedes det i en blanding af smør og
olie og evt lidt baconfedt hvis man har.

Man kan evt. lægge en skive ost på køddet de sidste par minutter af
stegningen.

Når køddet er ved at være færdigt flækkes den lunede bolle og dryppes med et
par gode stænk engelsk sauce på de bløde side, derefter lægges bollen (med
den bløde side nedaf) ned på panden til bøffen og suger lidt stegefedt og
kødsaft. Det er ikke så ulækkert som det lyder. Hvis du har en ordentlig
pande behøver man ikke at bruge ret meget fedt til stegningen.

Herefter lægges det hele sammen med *syltede* agurker, lidt salat (evt.
roccula), rå løg i ringe ( + evt. bløde løg hvis man er til det, der er
stegt sprøde sammen med køddet), tomatskiver og en form for fed dressing. Se
nedenfor.

> Min er vel ca sådan her
> Burgerbolle
> oksekøds bøf
> salat¨
> agurk
> løg

Syltet agurk naturligvis - *endelig* ikke rå agurk (der er udmærket til
mange andre ting). Det er en misforståelse, der desværre er blevet udbredt
efter diverse etniske pizza-bikses udbredte brug af det i deres
pseudo-burger produkter.

> jeg har ikke fået sådan en burger i flere år, og håber der måske
> kommer nogle spændende forslg til lidt lækkert fyld - andet end det
> almindelige, men især dressingen trænger jeg til inspiration.

Salat mayonaise rørt med sennep er efter min mening det bedste til burgere.
Sennep'en afbalancerer fedmen fra mayo'en. Hold dig fra syrlige dressinger
(creme fraiche, thousand island etc.) de syltede agurker og ketchuppen giver
rigelig syrlighed.

Nyd din burger sammen med øl (gerne elefantøl) eller vand. Vin til en burger
er synd for vinen og sodavand til er synd for burgeren.

God fornøjelse!

-Christian

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 11-01-04 22:51

Christian wrote:

> God plan. En veltillavet burger er noget af det fineste mennesket kan spise.

<KLIP om hjemmelavede burgere>

> Nyd din burger sammen med øl (gerne elefantøl) eller vand. Vin til en burger
> er synd for vinen og sodavand til er synd for burgeren.

Her i julesæsonen er der "Carlsberg 47" på markedet, hvilket jeg regner
som en særdeles god burgerøl og bedre end en Elefant, da denne ikke har
fylden.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Christian

Dato : 12-01-04 09:58

Hej Steen,

> Her i julesæsonen er der "Carlsberg 47" på markedet, hvilket jeg regner
> som en særdeles god burgerøl og bedre end en Elefant, da denne ikke har
> fylden.

47'eren er en dejlig øl, men jeg mener nu at den nydes bedst alene. Den er
lige tung nok som tilbehør til mad. Elefanten er mindre sød og har
bitterheden der kan skære igennem de mange sure/søde/stegte/fede
smagsindtryk fra en veltillavet burger.

Men smag og behag er som bekendt forskellige.

-Christian

Fra : Niels

Dato : 10-01-04 19:16

My wrote:
> [...]
> laver til burgere?
> Og ellers hvordan laver i jeres burgere.

Tomater
Hvidløg
syltede jalapenoer

Skal der helt sikkert i min.

Mvh. Niels

Fra : Kasper Hyllested

Dato : 11-01-04 17:55

"My" <my@nomail> writes:
>især dressingen trænger jeg til inspiration.

Jeg er old school - især ift. burgers: Rør din egen majonæse. Det smager
nu altså ret godt. Og evt. lidt ketchup (her køber jeg dog Heinz -
hjemmelavet ketchup har jeg ikke gode erfaringer med - måske andre?)

Mange hilsner

Kasper Hyllested