Høns i asparges til tarteletter....
Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-01-04 19:16

efter juleaften rippede jeg resterne af kalkunen og frøs ned.... med den
intention at lave høns i asparges til en omgang tarteletter....
problemet er bare at jeg efter at have gennemrodet mine kogebøger ikke har
kunne finde en eneste opskrift på en god gang høns i asparges...... er der
nogen der kan hjælpe mig?

--
Knus, Sabina.
"It is a strange fate that we should suffer so much fear and doubt over so

Fra : Inger Pedersen

Dato : 09-01-04 19:25

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> problemet er bare at jeg efter at have gennemrodet mine kogebøger ikke har
> kunne finde en eneste opskrift på en god gang høns i asparges......

Underligt - men jeg kan heller ikke finde noget i mine.

> er der
> nogen der kan hjælpe mig?

Jeg ville gøre følgende:
Skære kødet i små tern, åbne en dåse asparges, tilsætte aspargesvandet lidt
fløde og så jævne det med meljævning. Tilsætte kød og asparges. Slut.
Hvis du ikke er bange for lidt fedt, vil det nok smage bedre med en opbagt
sovs.

Hilsen Inger

Fra : Inger Pedersen

Dato : 09-01-04 19:29

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du ikke er bange for lidt fedt, vil det nok smage bedre med en opbagt
> sovs.

- og hvis det smager for meget af ingenting, lidt hønsebouillon.

Hilsen Inger

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-01-04 19:59

Inger Pedersen wrote:

> Underligt - men jeg kan heller ikke finde noget i mine.

ja det er sku da mærkeligt*G* synes da nærmest det er en almindelig dansk
ret*G*

> [...]
> kød og asparges. Slut.
> Hvis du ikke er bange for lidt fedt, vil det nok smage bedre med en

tak skal du have.... og nej, jeg er ikke så bekymret for fedtet..... jeg
prøver at leve sundt og fedtfattigt, men nogle ting skal altså smage
ordentligt ellers slår manden mig sku ned ;) så må der laves lidt tomatsalat
til eller sådan*G*

nogen der har en god ide til en salat som tilbehør til tateletter?

Fra : Inger Pedersen

Dato : 09-01-04 20:20

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> nogen der har en god ide til en salat som tilbehør til tateletter?

Jeg ville ikke servere salat til høns i asparges - jeg tror, de to slags
smag ville komme op at slås
Så hellere servere salaten og evt. et stykke brød som forret eller efterret.

Hilsen Inger

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-01-04 21:07

Inger Pedersen wrote:

> Jeg ville ikke servere salat til høns i asparges - jeg tror, de to slags
> smag ville komme op at slås
> Så hellere servere salaten og evt. et stykke brød som forret eller efterret.

Jeg kan forestille mig alverdens sjove salater til høns i asparges og
tarteletter. Jeg kan ikke rigtigt forestille mig nogen der ikke passer til.

/David

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 10-01-04 10:33

Inger Pedersen wrote:

> Underligt - men jeg kan heller ikke finde noget i mine.

Kig igen. De kalder det nok bare "Hønsefrikasse" :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-01-04 10:53

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> Kig igen. De kalder det nok bare "Hønsefrikasse" :)

Nix (jeg SÅ efter det).
Men det var nu mest for at finde en opskrift til Sabina; når jeg selv laver
den slags mad, foregår det mere efter de forhåndenværende søms princip

Hilsen Inger

Fra : Nielsen

Dato : 09-01-04 21:25

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in message

> [...]
> kunne finde en eneste opskrift på en god gang høns i asparges...... er der

En søgning på google gav følgende opskrift som jeg synes ser god ud:

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/festmad/visopskrift-festmad.php?id=1955

men du har da et problem!!! du har intet hønsekød *GG*

vh
Lisbeth

Fra : Emil

Dato : 09-01-04 21:59

Sabina Hertzum skrev:

> [...]
>kunne finde en eneste opskrift på en god gang høns i asparges...... er der

Thja. Der findes nu mange hundrede opskrifter på nettet. F.eks.:
<http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=7959>

Fælles for dem alle er, at de er traditionelle og direkte
kedelige. Så jeg synes du skal følge din intution.

Jeg ville gøre således:
Lav en opbagt hvid sovs med mælk og revet muskatnød; hold den
lige under kogepunktet i mindst 10 min.
Brun kalkunkødet meget kort sammen med en anelse peber og smule
havsalt. Bland det i sovsen sammen med de lune, afdryppede
aparges og hæld det op i tarteletterne. Stil dem på en brødrister
eller i en meget varm ovn i et par minutter.
Pynt med rå eller stegte champignonskiver, nogle stænger letkogte
gulerødder og et drys friskhakket persille.

Men OK; nu er det ikke længere den opskrift du efterspurgte, så
god jagt.

m.v.h. Emil

Fra : Kim Jensen

Dato : 10-01-04 00:46

> [...]
> kunne finde en eneste opskrift på en god gang høns i asparges...... er der

Med mindre du har intensioner om at bage tarteletterne selv, så er der skam
(altid) en opskrift på pakken til netop dén ret

Kim Jensen
// NewsCaster.dk // R2DVD.com // Port80.biz //

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 10-01-04 17:39

Sabina Hertzum wrote:
> er der nogen der kan hjælpe mig?

nå... så blev retten lavet*S*

og så for en god ordens skyld vil jeg lige beskrive hvad jeg gjorde (det kan
godt være de fleste kender opskriften eller synes den er ordinær, men
kæresten er helt vild*G* )

Fjerkræ (høns normalt, denne gang er det dog kalkun) i asparges....

ingredienser:
2 hønseboullionterninger
½ liter kogende vand
1/4 liter fløde
1 glas helomar slikasparges (200 g drænet vægt)
ca 500 g kalkunrester
stegemargerine
mel

jeg startede med at dræne aspargesene.... gem endelig vandet... skær toppen
af og smid dem ud, og skær så resten af dem ud i stykker på ca 1,5 cm..
kalkunresterne skæres eller rives ud i små stykker og ristes let på
panden.....
kog vandet og tilsæt de to boullionterninger og rør ud.

sovsen:
stegemargerine i gryden og bag en jævning (hedder det det når det er
opbagt?) op med mel.... tilsæt boullionvandet..... tilsæt halvdelen af
aspargesvandet, og hele fløden under omrøring.... er sovsen for tyk
tilsættes mere kogende vand og evt mere aspargesvand, efter smag og
ønske....
smag til med salt og peber.....

tilsæt det ristede kalkunkød og asparges, og server i lune tarteletskaller
ned skiveskårne tomater til (ja ja ja, vi kan godt lide tomater her i
huset*G*)

og det var så det.... det smager helt som det skal.... kæresten er totalt
hooked*G* hvilket betyder det absolut ikke er sidste gang jeg har lavet
det*G*

mht opskriften på æsken, så synes jeg den var for kedelig, så jeg tog lidt
hist og pist og det blev så resultatet*G*

Fra : Nielsen

Dato : 10-01-04 17:52

> Sabina Hertzum wrote:

> jeg startede med at dræne aspargesene.... gem endelig vandet... skær
toppen
> af og smid dem ud,

Mener du at du smed aspargeshovederne ud?

Lisbeth

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-01-04 18:08

"Nielsen" <mobjerg@FJERNtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Mener du at du smed aspargeshovederne ud?

Ja, jeg hoppede også i stolen
Hovederne er da det bedste!

Hilsen Inger

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 10-01-04 19:10

Inger Pedersen wrote:

> Ja, jeg hoppede også i stolen
> Hovederne er da det bedste!

nej ydrk*G* jeg kan ikke lide asparges generelt og hovederne smattede bare
totalt ud i samme øjeblik jeg rørte ved dem*G* det skal lige siges at jeg
altså kun skar den del væk der smattede ud ;)

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-01-04 20:25

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> nej ydrk*G* jeg kan ikke lide asparges generelt og hovederne smattede bare
> totalt ud i samme øjeblik jeg rørte ved dem*G*

Det er sgi' da alligevel første gang, jeg har hørt om nogen, der nærmest er
blevet angrebet af en asparges )
AF med ho'det!

Hilsen Inger

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 10-01-04 22:31

Inger Pedersen wrote:

> Det er sgi' da alligevel første gang, jeg har hørt om nogen, der
> nærmest er blevet angrebet af en asparges )
> AF med ho'det!

*GG* tja, en gang skal jo være den første ;)
det var jo ligesom også min første gang med asparges ;)

hvad ville du gøre med den smattede del??

Fra : Inger Pedersen

Dato : 11-01-04 09:11

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> hvad ville du gøre med den smattede del??

Nyde den!
Ok - jeg kan godt se, det ikke lige, der ligger dig nærmest
De fleste hoveder kommer jeg bare i maden sammen med resten af aspargesen,
men nogle af dem "pillespiser" jeg i køkkenet, da jeg som sagt synes, de er
den bedste del af aspargesen.

Hilsen Inger

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-01-04 21:32

Inger Pedersen wrote:

> Nyde den!
> Ok - jeg kan godt se, det ikke lige, der ligger dig nærmest

hehe, ja normalt er jeg altså ikke kræsen, men der er visse konsistenser jeg
ikke bryder mig om*G*

> De fleste hoveder kommer jeg bare i maden sammen med resten af
> aspargesen, men nogle af dem "pillespiser" jeg i køkkenet, da jeg som
> sagt synes, de er den bedste del af aspargesen.

;) det kan være jeg skal sende dig hovederne næste gang ;)

Fra : Nette

Dato : 11-01-04 05:44

"Sabina Hertzum" skrev i en meddelelse
> [...]

Ja, men nu har du jo fået hjælp.
Efter alle i andre havde tjellet jeres bøger, måtte jeg da også lige
lure...Mine kunne heller intet præstere, underligt, sådan en ganske
alimiundelig kedelig dansk ret.....

(det kan
> godt være de fleste kender opskriften eller synes den er ordinær,

Det SKAL nogle retter bare være. I går aftes lavde jeg f.esk. en ganske
almindelig dansk gryderet. Den var vidunderlig kedelig og ordinær, men gud
hvor smagte den godt.

> jeg startede med at dræne aspargesene.... gem endelig vandet... skær
toppen
> af og smid dem ud,

Du er tosset!!! Toppene er, som de andre siger, det allerbedste. Jeg kan
faktisk allerbedst lide toppene. Men sådan er vi jo så forskellige....

Nette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-01-04 12:54

Nette wrote:

> Ja, men nu har du jo fået hjælp.
> Efter alle i andre havde tjellet jeres bøger, måtte jeg da også lige
> lure...Mine kunne heller intet præstere, underligt, sådan en ganske
> alimiundelig kedelig dansk ret.....

ja det var også min tanke*G*

> (det kan
>
> Det SKAL nogle retter bare være. I går aftes lavde jeg f.esk. en
> ganske almindelig dansk gryderet. Den var vidunderlig kedelig og
> ordinær, men gud hvor smagte den godt.

netop.... indimellem er det de gamle danske ordinære retter der er aller
bedst ;)

> Du er tosset!!! Toppene er, som de andre siger, det allerbedste. Jeg
> kan faktisk allerbedst lide toppene. Men sådan er vi jo så
> forskellige....

jamen _hvorfor_ er det lige at toppene er det bedste?

Fra : Nette

Dato : 11-01-04 18:27

> jamen _hvorfor_ er det lige at toppene er det bedste?

Mest smag, mest smattet. Mindre tråde og mindre sejt.

Nette

Fra : Inger Pedersen

Dato : 11-01-04 19:04

"Nette" <nettesnetpost@hotmailsletdette.com> skrev i en meddelelse

> Mest smag, mest smattet. Mindre tråde og mindre sejt.

Netop - lidt lige som at sammenligne nye kartofler med gamle: svært at
beskrive, men nemt at smage.

Hilsen Inger

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-01-04 19:09

Nette wrote:
> "Sabina Hertzum" skrev i en meddelelse
>
> Mest smag, mest smattet. Mindre tråde og mindre sejt.

hmmm.... jeg har svært nok ved at tolerere smagen fra den tråedede del af en
asparges*G* tror ikke jeg vil bryde mig synderligt om det hvis der ligefrem
kommere smag*G*

Fra : Nette

Dato : 12-01-04 15:24

> [...]
en
> asparges*G* tror ikke jeg vil bryde mig synderligt om det hvis der

Hmmm...*tror* ikke?
Prøv det, men ok, hvis det er selve smagen af asparges du ikke kan lide, så
vil det selvfølgleig være en dum idé..

Når vi spiser friske asparges til aftensmaden, så deler jeg dem over på
midten, skærer selvfølgelig lige enderne af og koger dem i en lille
kasserolle. Bagefter kæmpe vi en kamp for at få flest af de gode ender med
hovederne raget til os. *G*

Nette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-01-04 00:22

Nette wrote:
> "Sabina Hertzum" skrev i en meddelelse
>
> Hmmm...*tror* ikke?
> Prøv det, men ok, hvis det er selve smagen af asparges du ikke kan
> lide, så vil det selvfølgleig være en dum idé..

hehe, jeg tager det vist i små skridt*G*
lige nu arbejder jeg på at få flere grøntsager ind i vores hverdagskost.....
asparges var en udgangspunkt*G*
i dag har jeg så forsøgt mig med hvidkålsbudding.... det faldt ikke i helt
så god jord som høns i asparges, men man kan jo ikke vinde hver gang*G*

> [...]
> på midten, skærer selvfølgelig lige enderne af og koger dem i en lille
> kasserolle. Bagefter kæmpe vi en kamp for at få flest af de gode

nu brugte jeg glasasparges til den siste omgang, men ville du anbefale at
forsøge mig med friske næste gang??
og i så fald hvordan skal jeg forberede dem?

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 11-01-04 05:45

> [...]

> kunne finde en eneste opskrift på en god gang høns i asparges...... er der

Kirsten Hüttemeyer har i sin nye "Storkogebog" fra 1963, en udmærket
opskrift på hønse- og aspargesstuvning legeret med æggblommer.

Tarteletter med hønse- og aspargesstuvning:

Kogt hønsekød evt. fra ½ frossen høne
1 ds aspargessnitter

Stuvning af:
¾ liter hønse- og aspargessuppe
50 g smør
meljævning
salt, peber
citron
1 dl fløde
3 æggeblommer

Kødet pilles fra den kogte høne, helst mens den er varm (½ høne koger
i ca. 1 time).
Hønse- og aspargesuppen kommes i en gryde, koger op, tilsættes smør,
fløde og jævning. Smages til og stuvningen må ikke være for tynd, da fyldet,
navnlig asparges, altid gør en stuvning eller sovs tyndere. Til sidst legeres
sovsen: æggeblommerne røres med salt og lidt af den varme - men ikke
kogende stuvning, og hældes i den øvrige stuvning. Nu varmes denne kun
til kog, og fyldet kommes i tarteletterne.

Og her er opskriften på tarteletter, efter Madam Hüttemeyers mening..

Tarteletter:
12-14 stk.

300 g mel
250 g koldt smør el. margarine
½ tsk salt
2 spsk koldt vand

Fedtstof hakkes ud i melet, vand tilsættes og dejen æltes hurtigt sammen,
kan evt. lægges hen på et koldt sted nogle timer. Dejen skal være kold, når
den rulles ud og afskæres i passende stykker, som trykkes fast i velsmurte
forme. De kan også lægge dejen uden på formene, der også skal være
smurte. Tarteletterne skal bages i en meget varm ovn, for at dejen hurtigt
kan stivne og ikke når at smelte først og glide fra formene.
Bagetid: Rask varme 275° i 12 minutter.
PS: Tarteletterne kan opbevares i længere tid i en kagekasse, lunes i ovnen
eller evt. på en tør stegepande for lille blus.

Mvh. Peter W. Bosse

I mange hjem serveres der kun én ret, til gengæld lidt solid, og bagefter
holder mange af kaffe med kage eller et stykke ostemad. Det er naturligvis
en lettelse for husmoderen, og er maden sat rigtigt sammen, kan én ret
også være fuldt ud tilstrækkelig, hvis man ikke netop er skovarbejder eller
jord- og betonarbejder, der kræver megen mad efter en hård arbejdsdag.
- Kirsten Hüttemeyer