Mide? i chiliplante
Fra : Jens Christensen

Dato : 08-01-04 23:41

Hej!

Jeg har på det seneste bemærket at mine chiliplanter er begyndt at smide
deres blade. Især den ene smider dem i ret stor stil for tiden. Jeg undrede
mig lidt og kiggede nærmere på den og fandt en lille mide/larve/orm i
jorden..ved ikke helt hvad det er for en. Her er et billede af den :
http://www.htx2001.dk/mide.jpg
Det er mm-mål, der ses neden for billederne.
Er der nogen der ved hvad det er for en fætter, og endnu bedre, er der nogen
der ved hvad jeg kan gøre for at komme dem til livs? skal jeg skrotte mine,
ellers rigtigt fine, chili planter? Kan der mon ske noget ved at spise de
frugter, der stadig hænger på planten? Denne mide er fundet i en Jalapenos
plante. Har kun fundet den i een af mine planter så de andre er måske
sluppet..selvom de også har smidt et par blade. Håber nogen kan hjælpe.

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 10-01-04 17:57

"Jens Christensen" <nospam@nospam.no> skrev i en meddelelse
> [...] skal jeg skrotte mine, ellers rigtigt fine, chili planter?

Du skriver ikke noget om, hvor du har dem, og hvor mange der er.

Du kan vande med pyrethrum, som er en meget miljøvenlig gift, idet det
nedbrydes totalt. Det virker effektivt. Men læs brugsanvisningen om dosering
omhyggeligt.
Læs evt. på nettet om pyrethrum, fx her
http://www.fi.dk/hjemmet/skadedyr/bekaempelse/.
Bruger man pyrethrum i haven, slår det også regnorm ihjel!

Den mest miljøvenlige form er at ryste rødderne fri for jord, skylle dem
omhyggeligt og genplante chilierne.
Skyllevandet kan man evt. tilsætte pyretrum.

> Kan der mon ske noget ved at spise de frugter, der stadig hænger på
planten?

Nej.

Poul Erik Jørgensen
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Jakob Bock

Dato : 10-01-04 19:31

Poul Erik Jørgensen skrev:

> Du kan vande med pyrethrum, som er en meget miljøvenlig gift, idet det
> nedbrydes totalt. Det virker effektivt. Men læs brugsanvisningen om dosering
> omhyggeligt.

Jens har fundet noget der ligner en larve i pottejorden. Er den skyld
i bladfaldet? Jeg skal ikke kunne sige det (men tror det næppe), og
før man kan sige det med nogenlunde sikkerhed, skal man selvfølgelig
heller ikke begynde at bruge gift -- miljøvenligt eller ej.

Mht. chiliplanternes dårlige tilstand, så er en dansk vinter jo ikke
ligefrem det bedste man kan byde dem. Små mængder lys og høj
temperatur stresser planterne, og bladfald kan sagtens skylde disse
faktorer alene.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Jakob Bock

Dato : 10-01-04 19:36

Jens Christensen skrev:

> Er der nogen der ved hvad det er for en fætter, og endnu bedre, er der nogen
> der ved hvad jeg kan gøre for at komme dem til livs? skal jeg skrotte mine,
> ellers rigtigt fine, chili planter?

Jeg ved ikke, hvad det er for en larve, men tror næppe, at den er
skyld i dine planters tilstand. Jeg mener heller ikke, at du skal
skrotte dine planter -- med mindre de har fået spindemider.

I bedste fald kommer dine planter sig helt naturligt i takt med, at
lyset vender tilbage. Foreløbig bør du undlade at gøde dem, og heller
ikke give dem for meget vand. Desuden kan du med fordel skære
planterne kraftigt tilbage når du kan se, at de begynder at vokse godt
igen. Det er i hvert fald brugt af mange, som overvintrer chiliplanter.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-01-04 21:05

On Sat, 10 Jan 2004 19:35:41 +0100, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

> [...]
>planterne kraftigt tilbage når du kan se, at de begynder at vokse godt
>igen. Det er i hvert fald brugt af mange, som overvintrer chiliplanter.

Det vil formentlig også være en fordel at stille planterne køligere
(uden at vide hvor koldt en chili-plante kan tåle at stå, men det er der
med garanti andre her i gruppen som ved).
Jo mindre lys der er, jo køligere skal der også være. Og står den i en
stue ved et par og tyve grader, så er det formentlig varmere end godt
er.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jens Christensen

Dato : 11-01-04 20:32

Tak for jeres info alle sammen!
Jeg vil sørge for ikke at vande for meget og se om de mider forsvinder af
sig selv. Ellers ryger planten ud, vil ikke have en ormefarm til at stå i
vindueskarmen

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-01-04 21:47

"Jens Christensen" <nospam@nospam.no> skrev > Jeg vil sørge for ikke at
vande for meget og se om de mider forsvinder af
> sig selv. Ellers ryger planten ud, vil ikke have en ormefarm til at stå i
> vindueskarmen

Du kan drive dem ud af jorden ved at drukne dem. Hvis du bruger kogt vand,
der er helt nede i iltindhold, vil ormene formentlig udvandre straks. Jeg
bruger metoden(dog ikke med kogt vand) til at genbruge drivhussphagnum. Selv
regnorm dør. Det må ikke stå for mange dage, så danner det svovlbrinte. Din
plante må ikke stå andet end nogen timer, og så skal den tørres hurtigst
muligt, evt. ved at omplante den.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jakob Bock

Dato : 11-01-04 21:19

Mads Lie Jensen skrev:

> Det vil formentlig også være en fordel at stille planterne køligere
> (uden at vide hvor koldt en chili-plante kan tåle at stå, men det er der
> med garanti andre her i gruppen som ved).

Omkring 10 grader skulle være det optimale.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock