døre
Fra : Hanne Jensen

Dato : 20-04-01 16:09

Hvordan får man finerede indvendige døre pæne, mine som er årgang 74, ser
efterhånden lidt nedslidte ud, med ridser fra hundekløer, kan man slibe dem
ned og lakere dem, eller hvad gør man for at få dem pæne? man kan vel ikke
købe tilsvarende i dag, som passer til karmen?
m.v.h.
Hanne

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 21-04-01 02:00

"Hanne Jensen" <pollo@os.dk> wrote in message

> [...]
ikke
> købe tilsvarende i dag, som passer til karmen?

Der er ikke meget at slibe af på sådan en finér, men det er måske værd
at prøve før en udskiftning. De er formentlig i standardmål, men karmene
skal nok skiftes i samme omgang.

Niels

Fra : netman77

Dato : 21-04-01 08:29

"Hanne Jensen" skrev d. 20-04-01 16:09 dette indlæg :
> [...]
> ned og lakere dem, eller hvad gør man for at få dem pæne? man kan vel ikke
> købe tilsvarende i dag, som passer til karmen?

Hej Hanne

Jeg har slebet mine døre ( Fineren er ca 3mm tyk). Spartlet diverse små huller og ridser.Malet med en grunder og derefter malet med Lady 40. Det er blevet supergodt.
Dørene var tidligere lakerede, og jeg sleb til de føltes let ru.

m.v.h. Jette Mogensen

http://www.kandu.dk/

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 21-04-01 10:16

"netman77" <netman77.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:NCaE6.51797$o4.4200979@news010.worldonline.dk...

> [...]
med Lady 40. Det er blevet supergodt.
> Dørene var tidligere lakerede, og jeg sleb til de føltes let ru.

På de finerede døre som vi har, er fineren ganske tynd, måske 0,8-1 mm.
Så er der ikke meget at slibe på.

Men jeg vil foreslå afvaskning med grundrengøringsmiddel, overfladeslibning,
grundmaling, spartling, let slibning, færdigmaling. Vi har tidligere malet en glat
dør med en lille rulle, det blev ret pænt. Man bør pille beslag og låse af inden.

Vi har selv overvejet denne behandling.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : SEB

Dato : 21-04-01 19:51

Hanne Jensen skrev:

> Hvordan får man finerede indvendige døre pæne, mine som er årgang 74...

Årgang 74 - dem har du passet godt på. Jeg har repareret/udskiftet
dørplader, som holdt langt kortere tid.

>... ser efterhånden lidt nedslidte ud, med ridser fra hundekløer, kan man
> slibe dem ned og lakere dem, eller hvad gør man for at få dem pæne?

Med dybe ridser fra hundekløer, er det ikke så ligetil. Det er sådan,
at finéren kun er ca. 0,8 m.m. Så der er ikke meget at slibe i. Uden
du ved af det, er du nede i fiberpladen, som ligger lige under finéren.

Hvis dørene ikke er for medtaget, kan de "shines" op med møbelolie.
Det er dog den simpleste løsning.

> man kan vel ikke købe tilsvarende i dag, som passer til karmen?

Det er ikke utænkeligt, hvis det er standardmål. Prøv at tage et
nøjagtigt mål og forhør i et byggemarked. Problemet er, at du skal
have flyttet de "gamle" beslag over på de nye.

Standardmål er f.eks. 62.5/72,5/82,5/92,5 cm. i bredden. Højden er
så vidt jeg husker 204,0 cm.

Men hvad med at få dørpladerne malet i en farve, der matcher til dit
hjem? Hvis du skruer alle beslag af, selv leverer dørene, så vil de
fleste industri-malefirmaer hjælpe dig. Mine indv. døre er malet i en
"brækket" hvid - det har jeg aldrig fortrudt.

Håber du kan bruge mine tips.

M.v.h.
SEB

Fra : Hans Chr. Jensen

Dato : 22-04-01 08:12

Vi har selv klaret problemet ved hjælp fra et firma der hedder "Portas"
Det er ikke specielt billigt, men resultatet er til gengæld fremragende.
mvh
Hans Chr. Jensen

ps. Jeg har kun kunderelationer til PORTAS

Hanne Jensen <pollo@os.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9bpm3l$7oj$1@news.inet.tele.dk...