Næppe en siamesisk algeæder...
Fra : Andreas Jensen

Dato : 08-01-04 17:17

Hej alle ægspærter'

Jeg har haft en lille diskussion med den lokale akvariepusher.

Jeg har taget et par billeder og lagt i dk.binaer om stridens "genstand".

Han sælger denne fisk under navnet "Algeæder" eller "Kinesisk algeæder"
(Altså Gyrinocheilus aymonieri). Jeg er temmelig sikker på, at det er en
såkaldt "Falsk siamesisk algeæder" (Altså Garra taeniata jf.
http://www.akvariet.dk/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=2463 )

Jeg mener bl.a. at dette er tydeligt ved manglen på sorte lodrette bånd samt
at den vandrette sorte stribe ikke går ud i halen, men stopper ved
haleroden.

Akvaripusheren mener at det må være Gyrinocheilus aymonieri, da den har en
længde på 15 cm og så store skulle Garra taeniata ikke blive.

Så - hvem har ret ? (Eller er det en tredie fisk....)

Med venlig hilsen
Andreas Jensen

Fra : Davidsen

Dato : 08-01-04 20:55

"Andreas Jensen" <ccc2500_skal_fjernes@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:3ffd8262$0$9719$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> længde på 15 cm og så store skulle Garra taeniata ikke blive.
>
> Så - hvem har ret ? (Eller er det en tredie fisk....)

Gider ikke lige rode mig ud nogen længere udredning; det kan andre gøre
bedre, se evt. her: http://www.thekrib.com/Fish/Algae-Eaters/.
Gætter på at du har ret...

Mvh
Davidsen