eheim ydeevne
Fra : stormogulen

Dato : 07-01-04 22:17

Hej,

Jeg roder med at få min Eheim 2217 (spandfilter) til at pumpe lidt
mere. Den er et par år gammel, og har næsten mistet alt trykket i
forhold til, da den var ny - der er næsten ikke nogen bevægelse i
overfladen.

Jeg har selvfølgeligt skiftet filtermaterialet, renset slangerne, og
ledt efter forstoppelser. Jeg har også forsøgt at udskifte rotoren,
men det har ikke hjulpet.

Er der nogen der har forslag til, hvad man kan gøre? Skal rotorakslen
skiftes?

/Bjarne

Fra : Aalbæk

Dato : 08-01-04 00:54

Héj Bjarne
Hvis jeg var dig ville jeg starte med at teste min pumpe, for at se hvor
meget den faktisk yder.
Dette kan gøres ved at tage udløbet fra pumpen over i en 10 l spand og se
hvormange sekunder der gør før spanden er fyldt. Mål evt. først hvor meget
10 l fylder i spanden med et littermål.

Udregning af udelsen af pumpen:

Spand * 3600 / sekunder = l/h

eks:
10 l spand fyldes på 68 sekunder:
10*3600/68 = 529 l/h

Siden Eheim oplyser 790 l/h for filteret, skal du nok regne med noget
mindre, da dette nok er målt med nyt filtermateriale og meget korte slanger.

Jeg har selv en Eheim 2226 som jeg har købt brugt, den tester jeg gerne en
af de næste dage som referance.

VH Klaus