Tør luft i huset
Fra : SB

Dato : 07-01-04 20:39

Er der noget man kan gøre for at få fugtigheden lidt op?
Når man fyre i brændeovnen kommer fugtigheden langt ned, og det med at sætte
en gryde med vand på den, hjælper ikke ret meget, da det er en
konvektionsovn.

Andre ting man kan gøre?

Søren

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 07-01-04 21:07

Hej

SB wrote:
> Er der noget man kan gøre for at få fugtigheden lidt op?

Hvorfor? Du har et sundt indeklima. Hvorfor gøre det attraktivt for
husstøvmider?

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Jørgen

Dato : 07-01-04 21:48

masse af grønne planter, gerne store, man kan også købe en vandfordamper

Hilsen
Jørgen

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 07-01-04 23:39

SB wrote:
> Er der noget man kan gøre for at få fugtigheden lidt op?

Det var dog et usædvanligt spørgsmål.

Det er "altid" det modsatte der ønskes, nemlig lavere luftfugtighed.

Er du sikkker.?

Mvh. Jørgen

Fra : SB

Dato : 08-01-04 00:02

"Jørgen Rasmussen" <joergen-rasmussen@aa.sa.dk> skrev i en meddelelse

> Det var dog et usædvanligt spørgsmål.
>
> Det er "altid" det modsatte der ønskes, nemlig lavere luftfugtighed.
>
> Er du sikkker.?
>

> Mvh. Jørgen

Helt sikker, har fået en måler op, og den siger 25% det er da vist lidt i
underkanten

Søren

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 08-01-04 00:08

Hej

SB wrote:
> Helt sikker, har fået en måler op, og den siger 25% det er da vist lidt i
> underkanten

I underkanten af hvad? Der er ikke nogen nedre grænse der gør skade, men
kommer du over 40% hygger hustøvmiderne sig og lidt længere oppe kommer
svampesporene og sætter sig på vægge, møbler mm.

Spørgsmålet er hvad du vil. Have et sundt indeklima eller lade din
elektronik leve lidt længere?

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : SB

Dato : 08-01-04 00:14

> [...]
> elektronik leve lidt længere?
>
> --
> Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen

Næe men det er en frygtelig tør luft at være i, og potteplanterne ser heller
ikke ud til at være specielt glad for det.

Søren

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-01-04 08:07

> Næe men det er en frygtelig tør luft at være i, og potteplanterne ser
heller
> ikke ud til at være specielt glad for det.

Du skal huske at vande dem lidt oftere - og måske en dag før end hvis du
havde fugtig luft. Vi bor lige så tørt som dig, og jeg er glad for at jeg
ikke skal bøvle så meget med støvmider mv.
Hvis du meget gerne vil have den op, så er det skåle/fade med vand, og
masser af store planter.

Mvh Maria

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-01-04 07:45

Karsten Feddersen wrote:
> [...]
> kommer svampesporene og sætter sig på vægge, møbler mm.
>
> Spørgsmålet er hvad du vil. Have et sundt indeklima eller lade din

Jeg mener at meget lav luftfugtighed kan påvirke slimhinder og hud.
Desuden kan det være med til at give problemer med statisk elektricitet.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Jesper Bach

Dato : 08-01-04 09:18

> Jeg mener at meget lav luftfugtighed kan påvirke slimhinder og hud.
> Desuden kan det være med til at give problemer med statisk elektricitet.

> [...]
Statisk elektricitet og at du skal drikke mere vand når du er hjemme, eller
astma og støvmide-allergi.
Vælg selv.

Mvh.

Jesper
Astmatiker & støvmide-allergiker

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-01-04 19:11

Jesper Bach wrote:

> Statisk elektricitet og at du skal drikke mere vand når du er hjemme,
> eller astma og støvmide-allergi.
> Vælg selv.

For det første er det ikke os alle der er så uheldige at være
støvmideallergikere, og gener af konstant tør luft kan være væsentlige.
F. eks. har jeg kronisk eksem på hænderne, det forværres bl. a. når
luftfugtigheden er meget lav eller meget høj.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 08-01-04 19:32

Erik Olsen wrote:

> Jeg mener at meget lav luftfugtighed kan påvirke slimhinder og hud.
> Desuden kan det være med til at give problemer med statisk elektricitet.

Jeg er da ikke ekspert - ligesom mange andre (!) - men har aldrig hørt
værdier der lå på niveau med 25% luftfugtighed.

Hvis beboelsen er bare en smule utæt er den højere. Dvs. via vinduer,
udluftning osv.

Det kunne være interessant at få oplyst hvordan det er målt.
Med kalibreret udstyr.?

Mvh. Jørgen

Fra : Claus & Lene Viborg-~

Dato : 09-01-04 09:16

Hej

Vores ludtfugtighed ligger også på mellem 25-30% (målt med 3 forskellige
hygrometre), men vi har også mekanisk ventilation i hele huset.. Husk også
på, at det er billigere at varme tør luft op.......

/Claus

Fra : Jørgen

Dato : 08-01-04 10:06

Ifølge teknologisk institut bør fugtighed ligge mellem 40 - 50 (55) om
vinteren og 40 - 60 (65) om sommeren.

Hvem siger at fordi du har købt en hygrometer at den virker (viser korrekt)
de har det med at vise forkert, somme tider rigtig meget

Det eneste du kan stole på er en våd og en tør termometer, medmindre du har
købt en rigtig dyr en, som for øvrig også skal kalibreres med en våd/tør
termometer.
Nogle hygrometer kan man lægge en våd klud om, så skulle den gerne nå 100 %
RF, når kluden fjernes efter en 4 timer tid, skulle den gerne vise
nogenlunde korrekt, hvis den nåede de 100 % med kluden om

Husk for øvrig, at når temperaturen stiger falder den RF o når varmen falder
stiger den RF (varmt luft bærer fugten bedre end den kolde)

Fra : Jacob

Dato : 08-01-04 21:52

Man kan også købe en befugter. I bauhaus har de en fætter som både affugter,
befugter og renser luften (hvis den virker).

Jacob

Fra : Rasmus

Dato : 10-01-04 09:52

> [...]
sætte
> en gryde med vand på den, hjælper ikke ret meget, da det er en

På min arbejdsplads har vi et kontrolrum, hvor fire mand styre fabrikken
fra. Rummet er luftconditioneret, hvilket førte til tør luft. Som så igen
førte til at folk havde problemer med slimhinder og tør hud. Herefter blev
der opsat to luftfugtere, som fungere ved at fordampe distileret vand. Og et
par store grønne planter.
Problemet var løst.

Så luftfugtigheden kan blive for lav !!

Mvh