Transport af iBook på vågeblus?
Fra : J. Fragemann

Dato : 07-01-04 19:50

Hej

ofte sætter jeg min iBook på vågeblus i stedet for at slukke den så
jeg slipper for den træls lange startup.

er det sikkert at transportere iBook'en når den er på vågeblus? Her
tænker jeg også på om harddisken kan tåle det?

Med transport mener jeg at den bæres i en ordentlig taske, f.eks. til
og fra arbejde. Jeg er klar over at det sikkert tager en del strøm fra
batteriet.

Maskinen er en hvid 12" "iceBook" fra 2002 med 30 GB harddisk & OS X
Jaguar.

Mvh J

Fra : Jonas Voss

Dato : 07-01-04 20:09

In dk.edb.mac, J. Fragemann <jfragemann@hotmail.com> wrote:

> [...]

> Med transport mener jeg at den bæres i en ordentlig taske, f.eks. til
> og fra arbejde. Jeg er klar over at det sikkert tager en del strøm fra

Jeg gør præcis det samme med min 12" PB, og har gjort det i nu 9 måneder
uden at nogen har lidt nogen skade. Transporten er i en rygsæk på min
cykel.

Der kan ikke ske noget med harddisken der ikke kan ske ved transport når
den er slukket. Så sæt du den bare på vågeblus og flyt rundt med den.

Det er såmænd ikke engang så slemt med strømforbruget når den er på
vågeblus, min kan stå i små tre døgn på vågeblus på et fuldt opladet
batteri.

       BOFH-excuse: POSIX compliance problem

Fra : Martin Petersen

Dato : 07-01-04 20:38

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er såmænd ikke engang så slemt med strømforbruget når den er på
> vågeblus, min kan stå i små tre døgn på vågeblus på et fuldt opladet

Jeg rejser også land og rige rundt med min iBook på vågeblus.
Hvad den derimod måske ikke er vild med, er hvis man lukker låget op og
i når det IKKE er nødvendigt. Måske har I fulgt lidt med i nogle af
Apple's discussionsgroups. Der er en hel del iBooks der efter et års tid
får deres tynde ledninger i hængslet slidt i stykker. Så går skærmen
delvis eller helt i sort. Det kan måske undgås eller udsættes ved at
lade den stå åben "derhjemme". Og så vælge vågeblus fra æblemenuen.
(Jeg fik den fejl på min, men heldigvis nogle uger før garantien løb ud,
så den blev lavet gratis og virker fint igen.)

Martin

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-01-04 21:26

Martin Petersen <xmartinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Apple's discussionsgroups. Der er en hel del iBooks der efter et års tid
> får deres tynde ledninger i hængslet slidt i stykker.

Er der virkelig anvendt ledninger og ikke et fladt båndkabel?

Flemming Rubini

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-01-04 22:15

In article <1g77n06.g42pgztbz5j4N%flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk>, Flemming Rubini wrote:

> Er der virkelig anvendt ledninger og ikke et fladt båndkabel?

Det er jo også ledninger, bare ledninger samlet fladt ved siden
af hinanden.

JonB

Fra : Martin Petersen

Dato : 07-01-04 22:46

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

> Det er jo også ledninger, bare ledninger samlet fladt ved siden
> af hinanden.

Hvordan de end er samlet, er påstanden at ledningerne er
underdimensioneret, og at der desuden (så vidt jeg husker detaljerne fra
de temmelig lange og ikke altid overskuelige diskussionstråde) nogle
skarpe kanter på nogle uheldige steder.

Martin

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-01-04 00:03

Martin Petersen <xmartinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> de temmelig lange og ikke altid overskuelige diskussionstråde) nogle
> skarpe kanter på nogle uheldige steder.

Det galt vist også Wallstreet, så vidt jeg husker.

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-01-04 00:34

Flemming Rubini <flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk> wrote:

> galt

['galt] navneord 1. en kastreret orne

)

Flemming Rubini

Fra : Storm

Dato : 23-01-04 23:03

> [...]

> Der kan ikke ske noget med harddisken der ikke kan ske ved transport når
> den er slukket. Så sæt du den bare på vågeblus og flyt rundt med den.

Jeg har også transporteret min intenst (bl.a. i special polstret
cykeltaske 28 km 8 mdr. p.a.) i sleep mode igennem et par år nu, og har
ikke haft problemer.
Vi er nogle stykker der nu har diskuteret om det er forsvarligt.
Påstanden mod mig er, at i tændt tilstand er harddisken mere sårbar for
stød.
Findes der nogen dokumentation overhovedet for om det er klog at lade
maskinen køre 24/7 - og om det er mere eller mindre klogt at have den
tændt under transport?

--
Venlig hilsen Nina Storm