Office 2004
Fra : Jonas Wellendorf

Dato : 06-01-04 22:48

Hej

Jeg havde holdt en knap på at iWrite blev lanceret i dag. Ikke fordi jeg
mente det var særligt sandsynligt, men fordi Word ikke understøtter
unicode og jeg har brug for et avanceret tekstbehandlingsprrogram med
unicodeunderstøttelse (Mellel er godt, men har stadig et stykke vej at
gå).
I stedet blev en ny version af Office annonceret, men hvor sandsynligt
mener I det er at Word kommer til at understøtte unicode denne gang?

Jonas

Fra : Per Madsen

Dato : 07-01-04 01:10

Jonas Wellendorf <Jonas@Wellendorf.no> wrote:

> unicode

Hvorfor har du brug for unicode-understøttelse? Arbejder du med japanske
eller kinesiske skrifter...Jeg er bare nysgerrig

--
Mhv. Per Madsen
www.ecotox.dk,- Links til uundværligt mac software, sites, musik etc.

Fra : Jonas Wellendorf

Dato : 07-01-04 08:39

Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> Hvorfor har du brug for unicode-understøttelse? Arbejder du med japanske
> eller kinesiske skrifter...Jeg er bare nysgerrig

Nej ikke ligefrem med kinesisk men med middelaldersprog især norrønt
(det er gammelnorsk/oldislandsk). På norrønt bruger man nogle
specialtegn som er umulige at skrive i Word (f.eks. y med accent). Der
er selvfølgelig løsninger som gør det muligt at omgå problemet, men
ingen af dem er specielt tilfredsstillende.

Jonas

Fra : (Per Røn

Dato : 07-01-04 20:12

Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> Hvorfor har du brug for unicode-understøttelse? Arbejder du med japanske
> eller kinesiske skrifter...Jeg er bare nysgerrig

Det er faktisk ganske godt også at kunne skrive eksempelvis fonetiske
tegn direkte ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-01-04 02:56

Hej Jonas

Jonas Wellendorf wrote:
> [...]
> unicode og jeg har brug for et avanceret tekstbehandlingsprrogram med
> unicodeunderstøttelse (Mellel er godt, men har stadig et stykke vej at

Ja, Mellel kan gå an, - det samme kan Nisus Writer Express 1.1, men
ingen af dem er 'færdige' programmer. Du kan hente NWE og prøve den fra
www.nisus.com. NWE understøtter unicode fuldt ud samt den nye
ISO-8859-15 er også integreret.

Alternativt kunne du jo hente RagTime Solo X 5.6. - Den er gratis for
private, og den understøtter unicode. Findes i en tilsvarende classic
version. RagTime Solo er på ca. 50mb og er fuldt udstyret som den fulde
købeversion re f,tdeingen ordbøger er med i Solo. Desuden har RagTime de
bedste convertere i 'Save As' og 'Export funktionerne, - og samtidig
understøtter både X og Classic ver. stadig XTND.

> I stedet blev en ny version af Office annonceret, men hvor sandsynligt
> mener I det er at Word kommer til at understøtte unicode denne gang?

Næppe ret stor!

mvh. Erik Richard
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Jonas Wellendorf

Dato : 07-01-04 08:39

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.DK> wrote:

> [...]
>
> Ja, Mellel kan gå an, - det samme kan Nisus Writer Express 1.1, men
> ingen af dem er 'færdige' programmer. Du kan hente NWE og prøve den fra
Jeg prøvede Nisus for ikke så længe siden, og da kunne den ikke lave
fodnoter.
Mellel 1.7 er netop kommet i nat. Nu begynder det for alvor at ligne
noget (nye funktioner er autonummerering og automatisk generering af
indholdsfortegnelse).

> Alternativt kunne du jo hente RagTime Solo X 5.6. - Den er gratis for
> private, og den understøtter unicode.
Er du sikker? Skal man gøre noget specielt for at aktivere
understøttelsen? Jeg kan i alle fald ikke få det til.

> Næppe ret stor!

Nej jeg er heller ikke altt for optimistisk, men det er jo lov at håbe,

Jonas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-01-04 05:15

Jonas Wellendorf wrote:

> Jeg prøvede Nisus for ikke så længe siden, og da kunne den ikke lave
> fodnoter.

Det er desværre rigtig. Vi har forsøgt at få programmørerne til at lave den
funktion før mange andre, men det har de ikke villet... - Hvorfor véd jeg
ikke...

> Mellel 1.7 er netop kommet i nat. Nu begynder det for alvor at ligne
> noget (nye funktioner er autonummerering og automatisk generering af
> indholdsfortegnelse).

Jeg tror, at Mellel vil få en meget stor fremtid, hvis de kan fortsætte, som de
er begyndt, - især da salget af Mac i Israel er stærkt stigende, og staten
Israel har forbudt brugen af MS produkter i alle offentlige sammenhæng.

Mellel er jo udviklet af et israelsk team med assistance af et par af de gamle
drenge bag WorldWrite...

> Er du sikker? Skal man gøre noget specielt for at aktivere
> understøttelsen? Jeg kan i alle fald ikke få det til.

Næ, ikke svjv. - blot sørge for, at have Unicode skrifter installeret og at
Unicode selvfølgelig er slået til i prefs...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten

Dato : 07-01-04 20:22

> [...]

> Ja, Mellel kan gå an, - det samme kan Nisus Writer Express 1.1, men
> ingen af dem er 'færdige' programmer. Du kan hente NWE og prøve den fra

Det gør TextEdit som følger med OSX osse, har du læst denne forygende
anmeldelse?:
<http://www.macworld.com/2004/01/reviews/nisuswriterexpress>

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-01-04 06:04

Hej Morten

Tja, - jeg véd faktisk ikke, om det er til at le eller græde over.. - En
stor del af det, han skriver, er direkte usandt. - Jeg véd ikke hvilken
version, han har haft fat i, men det er ihvertfald ikke den seneste beta
version NWE 1.1.1a.

Men som jeg lige har skrevet til Jonas W., så forstår jeg heller ikke,
hvorfor programmørteamet har nedprioriteret fod-/slutnote sektionen, og vi
er flere, der presser på for at få det implementeret snarest mulig, -
faktisk også ledelsen hos Nisus. Desuden er Jeffery Battersby heller ikke
just kendt for at være særlig velvillig stemt over for Nisus. For ham
eksisterer der kun 2 TB programmer - Word og AppleWorks, - nåja, så tager
han lige Mariner med, som han har haglet lige så meget ned, da den kom
frem...

- Og give en sådan kritik af et program, der end ikke er kommet i en 'Final
release', men stadig kun er i 'Beta Candidate' versioner, er blot en af hans
sædvanlige tåbelige forsøg på at 'slagte' alle andre end Word og AWKS. -
Bare vent og se, den dag, der kommer en ny version af MSO X, så skal du se
roser i overflod...

- Og glem så ikke, at NWE er startet _helt_ fra bunden. - Selv den
textengine, de fik med fra Okito Composer, er kasseret og de har kun indtil
videre beholdt noget af Composers GUI.

- Så har jeg vist ikke røbet noget, jeg ikke må... Jeg er jo stadig
tilknyttet firmaet, så jeg kan ikke sige noget om, hvad der er på vej...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 08-01-04 21:55

Erik Richard Sørensen <5410451m001@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> Bare vent og se, den dag, der kommer en ny version af MSO X, så skal du se

Ikke for noget, men hvis man kigger på Nisus' hjemmeside, så reklamerer
de absolut ikke med at programmet er "beta candidate" - tværtimod
skamroses produktet. Men det er måske for at forsvare prisen på $59.95?
Det er voldsomt i forhold til programmets (manglende) funktioner. Man
betaler for kommende funktionalitet - uden at vide, hvad der kommer.
F.eks. er folkene bag Mellel ikke tilbageholdende med at offentliggøre
deres planer for kommende funktioner, så man kan se hvad pengene går
til.

Hvad er der galt i, at MS får roser, hvis Office 2004 viser sig at være
rigtig god og velintegeret i Mac OS X?

> - Og glem så ikke, at NWE er startet _helt_ fra bunden. - Selv den
> textengine, de fik med fra Okito Composer, er kasseret og de har kun indtil
> videre beholdt noget af Composers GUI.

Så skulle man måske have holdt udgivelsen tilbage og så brugt meget
længere tid på intern udvikling.

> - Så har jeg vist ikke røbet noget, jeg ikke må... Jeg er jo stadig
> tilknyttet firmaet, så jeg kan ikke sige noget om, hvad der er på vej...

Undskyld mig, men den kommentar er jo fuldstændig oveflødig...

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-01-04 04:25

Hej Thomas

Thomas Tvegaard wrote:

> Ikke for noget, men hvis man kigger på Nisus' hjemmeside, så reklamerer
> de absolut ikke med at programmet er "beta candidate" - tværtimod
> skamroses produktet.

Jeg vil nu ikke kalde det skamros, men jeg tror nok at programmørerne er
ret stolte af at få banket en beta 1.1.1 op på så kort tid - og det
_helt_ fra bunden. Vi var ved at køre sur i det på et tidspunkt, fordi
Apple ikke ville frigive en lovet kode, som er nødvendig for at kunne
implementere div. sprogstyringer. Vi håbede derfor, at købet af Okito
Software kule brge os ud af de problemer, men Composer's sprogstyring
var ikke X.2 kompatibel, og det var derfor, at størstedelen af Composers
ellers ret unikke featuresblev droppet fuldstændig. Men der kom
pludselig skrediet efter et møde mellem Steve Jobs og Mark Hurwitz
(hovedaktionær og CEO for Nisus Software)...

> Men det er måske for at forsvare prisen på $59.95?
> Det er voldsomt i forhold til programmets (manglende) funktioner. Man
> betaler for kommende funktionalitet - uden at vide, hvad der kommer.

Jeg synes ikke, det er dyrt, - og da slet ikke, når du er garanteret
frie upgrades. Der kommer pludselig ikke en ekstra regning for en 'Main
Upgrade', som det desværre ses oftere og oftere.

Og ikke vide, hvad der kommer? - Hm.... så har du ikke fulgt med fra
starten, - det kan jeg da forstå. Målet med Nisus Writr Express, som kun
er arbejdsnavnet på programmet er et fuldt udbygget
tekstbehandlingsprogram, der 100% kan matche _samtlige_ features i Nisus
Writer 6.5.1 samt de nyeste ting, der er specifikt OS X relaterede, - og
så fjernes der nok nogle få ting, som folk er holdt op med at bruge
efterhånden som diseting blev lagt over i Mac OS - primært OS 9.x, men
også lidt i 8.6. - Fx. er skriftstyringen nu helt overtaget af systemet
og ikke længere en del af NWE. - Her er der nu kun et kodekald, der
aktivere stemets skrifthåndtering.

> F.eks. er folkene bag Mellel ikke tilbageholdende med at offentliggøre
> deres planer for kommende funktioner, så man kan se hvad pengene går
> til.

Nå, det får vi da også nogenlunde besked om i de forskellige mailing
grupper. Men det er da rigtig, at informationerne er ikke fuldt
offentlig tilgængelige...

> Hvad er der galt i, at MS får roser, hvis Office 2004 viser sig at være
> rigtig god og velintegeret i Mac OS X?

Jeg kan jo bruge dine egne ord, - at en kommende MSO X version vil blive
skamrost... - og det af en person, der trods alt har en del at sige rent
journalistisk inden for computer branchen. Og det vil være medvirkende
til yderligere 'tvangskonverteringer' til at bruge MS produkter og give
gale Gates endnu mere magt over branchen.

> Så skulle man måske have holdt udgivelsen tilbage og så brugt meget
> længere tid på intern udvikling.

Det var vi også nogle, der foreslog, men presset fra 'den almindelige
bruger' - sprogfolkene - var så stort, at ledelsen valgte at lade NWE gå
i 'Public Beta Testing' allerede som alfa program...

Vi var også et par 'garvede' Nisus Writer 6.x brugere, der foreslog en
regulær carbonisering af 6.5.1, som kører fabelagtig godt. - Ja, der var
faktisk endda et par programmører, der tilbød at lave det på 4-5 måneder
- "...just to get it out!". - Personlig tror jeg, det ville have været
det bedste, - og så bruge tiden på en virkelig grundig opbygning af et
kommende splinternyt program.

> Undskyld mig, men den kommentar er jo fuldstændig oveflødig...

Måske, men hvis du kan huske nogen tid tilbage, så var der visse
personager, der brugte en masse tid på at så tvivl om mit
tilknytningsforhold til Nisus Software. Jeg er stadig tilknyttet
firmaet, men pga. visse personlige forhold herove, så er det pt kun som
konsulent på de ting, der kan relateres til handicappeds brug af
programmerne fra Nisus. ...Med andre ord er jeg stadig under NDA. Og de
ting, jeg har skrevet om, har man kunnet / kan man få at vide, hvis man
er var medlem af en eller flere af mailinggrupperne.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Christian Bech

Dato : 13-01-04 10:36

> Måske, men hvis du kan huske nogen tid tilbage, så var der visse
> personager, der brugte en masse tid på at så tvivl om mit
> tilknytningsforhold til Nisus Software.

Det må du vist tage op med Nisus - det var dem, der nægtede at du var
tilknyttet:

<http://groups.google.com/groups?q=Nisus+group:dk.admin.*&hl=en&lr=&ie=U
TF-8&oe=UTF-8&selm=agg0nl%24n6h%241%40news.cybercity.dk&rnum=1>

--
Christian

Fra : Morten

Dato : 13-01-04 00:58

> [...]

> sædvanlige tåbelige forsøg på at 'slagte' alle andre end Word og AWKS. -

Syns' jeg egentlig ikke. Hvis man skal betale penge for skidtet kan man
osse forvente at det har visse kvaliteter. Det har NisusWriter Express
åbenbart ikke. I al fald ikke nogen som kan retfærdiggøre en udgift op
60$.
Er du ikke liiiige lovlig paranoid? Måske er han reelt blevet skuffet
over produktet?

> Bare vent og se, den dag, der kommer en ny version af MSO X, så skal du se
> roser i overflod...

Måske fordi produktet _er_ godt?

> - Og glem så ikke, at NWE er startet _helt_ fra bunden. - Selv den
> textengine, de fik med fra Okito Composer, er kasseret og de har kun indtil
> videre beholdt noget af Composers GUI.

motoren er _stadig_ /blot/ den som Apple tilbyder i OSX, og den er
såmænd ganske god.

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : (Per Røn

Dato : 07-01-04 20:12

Jonas Wellendorf <Jonas@Wellendorf.no> wrote:

> I stedet blev en ny version af Office annonceret, men hvor sandsynligt
> mener I det er at Word kommer til at understøtte unicode denne gang?

Har du en reference?
--
Per Erik Rønne

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 07-01-04 21:18

Per Rønne <per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid> wrote:

> Har du en reference?

<http://www.microsoft.com/mac/default.aspx?pid=office2004wn>

Den giver ikke ret mange svar, andet end bekræfter at der er en ny
version på vej.

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : (Per Røn

Dato : 07-01-04 22:15

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> <http://www.microsoft.com/mac/default.aspx?pid=office2004wn>
>
> Den giver ikke ret mange svar,

Næh, den er faktisk temmelig intetsigende. Og det nævnte virker temmelig
ligegyldigt.

> andet end bekræfter at der er en ny version på vej.

Som måske bliver Cocoa?
--
Per Erik Rønne

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 07-01-04 22:36

> Næh, den er faktisk temmelig intetsigende. Og det nævnte virker temmelig
> ligegyldigt.

> Som måske bliver Cocoa?

Der er noget rygtespredning fra midten af december sidste år på
AppleInsider:

<http://www.appleinsider.com/article.php?id=263>

Citat:
----
The office suite will include updates to all of its component
applications and is rumored to feature a broad form of Unicode support
across the board. As with the previous version of Office for the Mac,
version 2004 will also boast several Macintosh only features due to its
development cycle, which is independent from its Windows counterpart.
----

Men altså.... rygter.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 12-01-04 22:13

> [...]

> I stedet blev en ny version af Office annonceret, men hvor sandsynligt
> mener I det er at Word kommer til at understøtte unicode denne gang?

Dette er fra Unicode List i dag d. 12/1:

On Jan 6, 2004, at 11:48 AM, Tom Gewecke wrote:
> MS Mac Office 2004 was announced at MacWorld SF today. Does anyone know
> whether this update finally brings the Unicode capabilities of the WinXP
> version to the Mac OS X world?

I can now tell you that Mac Office 2004 does offer enhanced support for
Unicode, in that it can input, edit, and display Unicode characters that
are not part of any Mac OS legacy character set. I can't say yet to what
extent the various components of Office support complex shaping behavior
or bidirectional scripts (e.g., Arabic, Thai, Hindi), because I don't
know. However, at the very least you will see access to expanded CJK
repertoires, and access to languages like Icelandic and Greek.

Mac Office 2004 will also include fonts with larger repertoires than
previous versions of Mac Office.

Here are some highlights from the PR information I received:

- Can input, print, and display more than 30 languages
- Larger font repertoires (e.g., Arial 296 glyphs -> 1192, MS Mincho
~9000 glyphs -> 16,031)
- Japanese fonts included (MS P Mincho and Gothic)

I've been told more details will be discussed in the coming months
before MS Mac Office 2004 is released. Perhaps some of the Microsoft
folks on this list can add more details?

Deborah Goldsmith
Manager, Fonts / Unicode liaison
Apple Computer, Inc.
goldsmit@apple.com

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : David Blangstrup

Dato : 12-01-04 22:25

On Mon, 12 Jan 2004 22:12:47 +0100, Thomas Tvegaard wrote
(in article <1g7gyys.11ozule13yzngwN%tvegaard@*ud*myrealbox.com>):

> [...]
> before MS Mac Office 2004 is released. Perhaps some of the Microsoft
> folks on this list can add more details?

Måske er hun ikke så glad for at få sin mail på nettet?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 13-01-04 00:12

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Måske er hun ikke så glad for at få sin mail på nettet?

Argh. Havde ikke fået kalibreret mit AI-filter - copy/pastede med for
høj BPM.

På den anden side skal du vist ha' trimmet din quote-agent. Du fik jo
gentaget adressen

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : David Blangstrup

Dato : 13-01-04 09:31

On Tue, 13 Jan 2004 00:11:57 +0100, Thomas Tvegaard wrote
(in article <1g7h4cf.15dz02l1kqg61eN%tvegaard@*ud*myrealbox.com>):

Argh! :D

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Jonas Wellendorf

Dato : 12-01-04 22:31

Thomas Tvegaard <tvegaard@*ud*myrealbox.com> wrote:

> [...]

> before MS Mac Office 2004 is released. Perhaps some of the Microsoft
> folks on this list can add more details?

Det lyder jo fint.

Jonas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-01-04 04:43

Hej Thomas

Det er stort set ikke mere end Word 2001 allerede kan. Den understøtter
faktisk både UTF-7 og UTF-8, hvis man bruger Unicode Fonts sammen med
Word + et eller flere language kits. - Så jeg vil se det, før jeg vil
tro, at det er fuld Unicode Support!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 13-01-04 22:19

> [...]
> faktisk både UTF-7 og UTF-8, hvis man bruger Unicode Fonts sammen med
> Word + et eller flere language kits. - Så jeg vil se det, før jeg vil

Men der er jo under Mac OS 9. Argumentet er ugyldigt.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-01-04 03:38

Hej Thomas

Nej da, Office 2001 kan da køre under OS X i classic mode..
mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 14-01-04 23:00

> Nej da, Office 2001 kan da køre under OS X i classic mode..
> mvh. Erik Richard

Det er jeg udmærket klar over. Men Classic kan ikke udnytte den
indbyggede understøttelse af Unicode i Mac OS X, som bliver mere
avanceret for hver nye version af OS'et. Derfor stadig et ugyldigt
argument, men læs videre:

Unicode List 14. januar 2004:

*****

Indeed, as many of you have already heard from our public announcement
last week, my team has indeed been hard at work making Office for
Macintosh into a Unicode-throughout suite of applications. Following
our public announcement, we have seen an overwhelmingly positive
response from our international and multilingual user base concerning
our long awaited Unicode support. Since much of this is now public
information, allow me to share it with you as well.

As noted below, Office 2004 for Macintosh will support the input,
display, and basic editing of Unicode characters associated with the
following keyboards (tentative list):

Australian, Austrian, Belgian, Brazilian, British, Bulgarian, Canadian,
Catalan, Cherokee, Chinese (Simplified), Chinese (Traditional),
Croatian, Czech, Danish, Dutch, English, Estonian, Faroese, Finnish,
French, German, Greek, Korean, Hawaiian, Hungarian, Icelandic,
Inuktitut, Irish, Italian, Japanese, Latvian, Lithuanian, Macedonian,
Norwegian, Northern Sami, Polish, Portuguese, Romanian, Russian,
Serbian, Serbian-Latin, Slovak, Slovenian, Spanish, Swedish, Swiss
French, Swiss German, Turkish, Ukrainian, Welsh.

Input of the above languages will also be supported through the
following system-level Unicode input methods: Unicode Hex Input, US
Extended, and the Character Palette. Additionally, along with Unicode
versions of such Roman fonts as Times New Roman and Japanese fonts as MS
Mincho/PMincho, Office 2004 for Macintosh will deliver vastly improved
layout compatibility and character fidelity with Office for Windows.

Thanks,
Han-yi

-------------

hanyishaw
Program Manager | Word: mac; International Program Manager | Office: mac
Macintosh Business Unit | Redmond, WA

Microsoft Corporation

*****

Efter et par kritiske kommentarer:

*****

I'm glad some folks are reading me correctly. After all, without
being Unicode-throughout, I don't see how it'd be possible to support
the 303 surrogates in the JIS X0213 standard like we do in Office 2004.

By "Unicode-throughout", we mean that MacOffice 2004 supports Unicode-
input, storage, and rendering. In the past (e.g., MacOffice X), our
apps only accepted characters in older encoding schemes, which then get
converted to their equivalent 16-bit form (in Unicode encoding) for
storage, after which are once again "downgraded" to MacRoman or
MacJapanese before sending them to QuickDraw routines for rendering.

In MacOffice 2004, this convoluted conversion process has been
completely eliminated.

Thanks,
Han-yi

*****

Så er der vist ikke andet at sige nu. Til sommer kommer det helt rigtige
svar.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard