#%¤##!! Mit akvarie er utæt..........
Fra : Henrik

Dato : 06-01-04 12:44

Hej NG,

Fandt lige mit "gamle" 85 L selskabsakvarie på hylden i garagen, hvor det
har stået i ca. 4 år. Så jeg tænkte at jeg ville have det op og stå - men
ville liiiige tjekke det for en sikkerheds skyld, så jeg fyldte det med
vand........umiddelbart ikke nogen utætheder, indtil jeg bar det hen hvor
det skulle placeres - en ganske lille utæthed i det ene hjørne!

Udover at det er klar byggesilikone jeg skal bruge, så kunne jeg godt tænke
mig at vide om man skal fjerne al gammel silikone, eller kan man lappe??

Pft for evt svar

-Henrik

Fra : Carsten Gall

Dato : 06-01-04 13:16

"Henrik" <mabehema@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG,
>
> Udover at det er klar byggesilikone jeg skal bruge, så kunne jeg godt
tænke
> mig at vide om man skal fjerne al gammel silikone, eller kan man lappe??

Der er 2 slags klar silicone, den ene er blandt andet til sanitet og våd
rum, den indeholder er svampedræbende middel, og den ikke bruges i akvarier
da svampemiddelet også dræber fiskene.
På den anden slags plejer der at være afbilledet et akvarie, og stå noget
med glas.

Carsten

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 06-01-04 13:59

> [...]
tænke
> mig at vide om man skal fjerne al gammel silikone, eller kan man lappe??

Affedt altid området omkring limningen (efter du har fjernet alle rester af
gammel silikone) med acetone eller lign.

/Thomas

Fra : Henrik

Dato : 06-01-04 14:01

> Affedt altid området omkring limningen (efter du har fjernet alle rester
af
> gammel silikone) med acetone eller lign.

Så jeg kan ikke lappe oven på det gamle? Jeg bliver MAO nødt til at fjerne
silikonen i hjørnet, hvor det er utæt og lægge nyt i?

-Henrik

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 06-01-04 14:22

Henrik wrote:

> af

> Så jeg kan ikke lappe oven på det gamle? Jeg bliver MAO nødt til at fjerne
> silikonen i hjørnet, hvor det er utæt og lægge nyt i?

Du kan med succes godt lappe, men det bedste er og bliver at lime "fra
bunden".

Jeg har selv lappet flere akvarier uden at gøre noget som helst, f.eks.
mit første 120L akvarie.

Det var lavet i 4mm glas og var næsten 40cm højt....farlig udbøjning
Det var vel ca. 20 år gammelt da nogle kiselalger fik held til at liste
sig ind under silikonen i hjørnet med en lille utæthed til følge.

Det blev lappet indvendigt med en lille klat silikone på en pegefinger
og holdt fint i mange år derefter.

Der var fisk og planter i...

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Henrik

Dato : 06-01-04 20:45

Så er det lappet

Tak for hjælpen - hvis nogen af jer står og mangler, så har jeg ca. 298 ml
klar silikone tilbage!
(kunne kun få en patron...)

-Henrik