Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Panorama-billeder
Fra : Hagman

Dato : 05-01-04 19:28

Hejsa NG.

Jeg er ret ny i den dejlige digitale foto-verden...
Jeg har et Canon A70, og har netop bestilt et Fotostativ, da jeg gerne vil
tage nogle panorama-billeder.

Den Panoramabilled-funktion der er i kamera'et, hvordan virker den lige ?
....der er 2 skærme, som man åbenbart skal overlappe hinanden med et andet
billed ?

Manuellen jeg har er på Tysk, og den engelsk-downloadede manuel, forstår jeg
ikke helt på dette punkt.

Nogen med ideer til det ?

Fra : Mads M

Dato : 05-01-04 20:32

On Mon, 5 Jan 2004 19:28:17 +0100, "Hagman"
<michael@FJERNmpetersen.dk> wrote:

> [...]
>billed ?
>
>Manuellen jeg har er på Tysk, og den engelsk-downloadede manuel, forstår jeg

Det er nemt. Du tager et billede og kan så se halvdelen på skærmen
mens du drejer dig lidt til højre indtil den anden halvdel af billedet
matcher. Så tager du et nyt billede og drejer igen.

De 12 - 16 billeder som du får ud af det kan du så senere samle til
et panorama billede med den medfølgende software

mvh Mads

Fra : Hagman

Dato : 06-01-04 14:46

Skal man tage 3 billeder for at kunne sætte 2 sammen eller hvad ?
Jeg er ikke helt med hvordan der menes :(

Kan i give en lille guide til det ?

Fra : Peter Schrøder

Dato : 06-01-04 15:38

"Hagman" skrev...
> Skal man tage 3 billeder for at kunne sætte 2 sammen eller hvad ?
> Jeg er ikke helt med hvordan der menes :(
>
> Kan i give en lille guide til det ?

Det er tilsyneladende ikke i kameraet selve
panorama billedet dannes. Så panoramet kan
dannes af så mange eller få billeder du ønsker.
Når kameraet stilles til panorama og du tager det
første billede, vises halvdelen af dette billede i
displayet, samtidig med at du kan dreje kameraet
til det nye panoramaudsnit. Dette nye udsnit vises
halvt i displayet før du tager billedet, så du kan vurdere
evt. overlap inden du trykker på udløseren.
Lidt overlapning af de enkelte udsnit bør der være
for at resultatet bliver godt.
Efterfølgende skal billedet så "stiches" i stich-softwaren
på computeren til det ønskede panorama.
Computeren bruger de enkelte billeders overlapninger
til at "sy" billederne sammen til eet stort billede.
For at undgå _for_ buede linier skal du ikke benytte
fuld vidvinkel på objektivet.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply