Genmanipulerede hyggefisk
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 05-01-04 18:07

Hej

Gad vide hvorår vi ser dem i Danmark:
http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2199850/
http://www.dr.dk/nyheder/udland/article.jhtml?articleID=140735

Fiskens egen hjemmeside:
http://www.glofish.com/

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-01-04 18:31

Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk> wrote in
news:btc5hs$me7$1@sunsite.dk

> Gad vide hvorår vi ser dem i Danmark:
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2199850/
> http://www.dr.dk/nyheder/udland/article.jhtml?articleID=140735

Ser da ud til at der arbejdes på at gøre dem forbudt...

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 05-01-04 18:43

Hej

Henrik Stidsen wrote:
> Ser da ud til at der arbejdes på at gøre dem forbudt...

Er de først kommet på markedet, så skal de nok sprede sig til de kredse
der vil have dem. Da de yngler på almindelig vis er der jo ingen
problemer med at formere dem og distribuere dem.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : jabbe\(4000\)

Dato : 08-01-04 19:00

> Er de først kommet på markedet, så skal de nok sprede sig til de kredse
> der vil have dem. Da de yngler på almindelig vis er der jo ingen
> problemer med at formere dem og distribuere dem.

Øhhh yngler??? Jeg menere at have hørt et sted at de er genmanipuleret
således at de ikke er istand til at formere sig... Men naturens veje er
uransagelige, så det skal nok lykkeds at de kan yngle...

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (er stadig i gang med opbygningen, men har nogle
fisk i)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth, Prism E2, Symphony 3.3(drager)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 08-01-04 19:17

jabbe(4000) wrote:

> Øhhh yngler??? Jeg menere at have hørt et sted at de er genmanipuleret
> således at de ikke er istand til at formere sig...

Jeg kan ikke finde kilden, men jeg mener også at have hørt at den ikke
skulle formere sig uden hjælp, mener det var noget med en hormonkur var
nødvendigt.

>Men naturens veje
> er uransagelige, så det skal nok lykkeds at de kan yngle...

Jurassic Park LOL

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk

Fra : jabbe\(4000\)

Dato : 10-01-04 15:48

> Jurassic Park LOL

Ja eller noget med at en Humlebi ikke burde kunne flyve, med et er jo way
offtopic..

Fra : Michael A

Dato : 05-01-04 19:01

Håber fandme aldrig de bliver lovlige i DK.......

Fra : Jonas Kofod

Dato : 05-01-04 22:00

"Michael A" <MichaelandersenI@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Håber fandme aldrig de bliver lovlige i DK.......

Sålænge noget ikke er forbudt - så er det lovligt.

Er der et forbud mod dem? Så er de jo nok ganske lovlige.

Fra : Michael A

Dato : 05-01-04 22:25

Hmm... det er jo ganske rigtigt. Men jeg kunne forestille mig at etiskråd
vil lave et forbud mod salg af dem. Også må jeg vist heller ændre det til at
jeg aldrig håber at de kan findes i danske forretninger!!!!!!!!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-01-04 23:27

"Michael A" <MichaelandersenI@hotmail.com> wrote in

> [...]
> etiskråd vil lave et forbud mod salg af dem. Også må jeg vist
> heller ændre det til at jeg aldrig håber at de kan findes i

Nu er det jo så sådan at etisk råd ikke kan lave forbud, de kan kun
anbefale.

Fra : Mikkel Lautrup

Dato : 06-01-04 10:06

Uetisk eller ej, jeg synes det lyder sjovt...

Mvh Mikkel Lautrup

Fra : Michael A

Dato : 06-01-04 14:17

he he........ what ever...... jeg er altså flintrende ligeglad med hvem der
forbyder GMO-akvariefisk bare det bliver gjort.......... ;0)

Men det bliver det sker sku nok heller ikke er det ikke rigtigt at der et af
den slags misfostre på markedet. Mindes at der engang blev soldt en organge
ciklide-ting med fiksede gener......

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 06-01-04 18:02

Hej

Michael A wrote:
> [...]
> den slags misfostre på markedet. Mindes at der engang blev soldt en organge

Nej, misfostre som golfkugleslørhaler, guppier, kampfisk og lignende er
jo heller ikke blevet forbudt.

Den orange cichlide ting du tænker på er en Papegøjecichlide. Det er
aldrig påvist hvordan den er fremavlet. Det mest sansynlige er at det er
en hybrid, men i dag kan de formere sig selv, så der er ingen
(officielt) der ved det. Genmanipultion har næppe været inde i billedet.

Genmanipulation er blot en videnskabelig måde at fremskynde den process
som mange akvarister ynder at dyrke. Nemlig at skabe deres "egen" art
ved selektiv avl.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Michael A

Dato : 06-01-04 20:20

Tja det er jo smag og behag men jeg syntes altså bedst om vildtformen af de
fleste fisk.....

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 06-01-04 21:17

Hej

Michael A wrote:
> Tja det er jo smag og behag men jeg syntes altså bedst om vildtformen af de
> fleste fisk.....

Jeg synes bedst om fisk der trives godt . Så er oprindelsen egentlig
ligegyldig for mig.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Kjeld Olesen

Dato : 09-01-04 14:15

"Michael A" <MichaelandersenI@hotmail.com> wrote in message
> Tja det er jo smag og behag men jeg syntes altså bedst om vildtformen af
de
> fleste fisk.....

Sandt nok, det er smag og bahag, men er det ikke at gå lidt for vidt at
ønske at noget bliver forbudt, bare fordi du ikke synes om det. Jeg bryder
mig ikke særligt meget om slørhaler f.eks. men jeg har da aldrig ønsket at
de skulle være forbudt.

Kjeld Olesen

Fra : jabbe\(4000\)

Dato : 10-01-04 16:02

> [...]
> mig ikke særligt meget om slørhaler f.eks. men jeg har da aldrig ønsket at

Dyr der avles af mennesker og lider af deres deformateter(dvs. ikke har
deres naturlige evner) syntes jeg ikke yderliger skal avles og på ingen måde
sælges....

Fra : Kjeld Olesen

Dato : 12-01-04 09:43

"jabbe(4000)" <jabbe@get2net.dk> wrote in message

> Dyr der avles af mennesker og lider af deres deformateter(dvs. ikke har
> deres naturlige evner) syntes jeg ikke yderliger skal avles og på ingen
måde
> sælges....

Jeg er helt enig, men eftersom Glofish'en ikke lider er der jo så ingen
grund til at den ikke skulle kunne sælges. Men der er en hel del racer af
hunde, katte og kvæg som man burde se på. Og der er en hal del arter af fisk
som kun når til vores akvarier efter at tusindvis af deres søstre og brødre
er døde under transporten fra deres levesteder til vores del af verden. Så
inden man harmes alt for meget over Glofishen bare fordi den er gensplejset,
så er der nok lige et par alvorligere ting man bør overveje at gøre noget
ved.

Fra : jabbe\(4000\)

Dato : 10-01-04 15:57

> Genmanipulation er blot en videnskabelig måde at fremskynde den process
> som mange akvarister ynder at dyrke. Nemlig at skabe deres "egen" art
> ved selektiv avl.

Ahhh hvad??

Godt nok bor jeg tæt på Sct. Hans men jeg tror ikke der er nogen
akvarister(bemærk at fruhansen der har en balje med lidt godt og blandet
IKKE er akvarist i mine øjne) med respekt for sig selv der vil have noget så
unaturligt som en genmanipulation mellem Zebrafisk og en vandgoppel..

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 10-01-04 16:42

Hej

jabbe(4000) wrote:
> [...]
> unaturligt som en genmanipulation mellem Zebrafisk og en vandgoppel..

Om man fremavler nogle specielle træk (farver i det her tilfælde) eller
genmanipulerer sig frem til dem er vel underordnet. I begge tilfælde
synes man ikke, at det man har er godt nok. Og sæt nu man kunne fremavle
en stabil stamme, så man ligefrem kunne få en Betta Splendens "Hansen".
Målet er jo det samme. Midlet er forskelligt. Og lige netop mange
akvarister dyrker jo lige netop det at fremavle bestemte træk. Så ved
jeg godt, at der også findes den gren der er fanatiske med
biotopkorrekte akvarier og vildtfangede fisk, men det er vist en anden tråd.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : jabbe\(4000\)

Dato : 10-01-04 22:12

> [...]
> Målet er jo det samme. Midlet er forskelligt. Og lige netop mange
> akvarister dyrker jo lige netop det at fremavle bestemte træk. Så ved

Lige netop det der er foregået med Glofish'en er jo fra 2 forskellige dyr,
og det kan du ikke opnå ved at avle.
Det vil nok svare til at få en Hane til at hoppe på en Ko..:)

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 10-01-04 22:29

Hej

jabbe(4000) wrote:
> Lige netop det der er foregået med Glofish'en er jo fra 2 forskellige dyr,
> og det kan du ikke opnå ved at avle.

Du kan sagtens opnå det samme resultat, men en enkelt person vil nok
ikke kunne nå det indenfor et enkelt liv. Generne fra de "fremmede" dyr
er jo fremkommet naturligt igennem evolutionen. Derfor vil du også kunne
fremavle det samme. Basalt set er DNA jo sammensat af fire
basiselementer og sammensætningen/rækkefølgen og mængden bestemmer hvad
det endelige resultat ender med. Godt nok kommer farvekoden til Glofish
fra et fremmed dyr, men byggestenene er jo velkendte for fisken.

> Det vil nok svare til at få en Hane til at hoppe på en Ko..:)

Jep Det er det jeg mener med, at genmanipulation er en genvej til at
fremhæve specielle træk. Med tiden skulle det nok lykkedes
fjerboldindustrien at fremavle en ko som går klædt i en blå fjerdragt,
men det ville være hurtigere at bruge lidt genteknik til at opnå samme
resultat.

Om man så bryder sig om, at der laves kommercielle fisk ved hjælp af
genteknik og/eller om man vil købe disse er jo op til den enkelte. Men
hvis den selvlysende farve nu fremkom af et kosttilskud, så tror jeg
ikke folk ville rynke på næsen over selvlysende fisk. Så ville de købe
foderet og hvis fiskene spiste ligesom de plejede, så ville folk synes,
at det var da noget sjovt noget.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : jabbe\(4000\)

Dato : 11-01-04 09:12

> [...]
> det endelige resultat ender med. Godt nok kommer farvekoden til Glofish
> fra et fremmed dyr, men byggestenene er jo velkendte for fisken.

Evolutionen er da noget med at dyret forbedrer sig fra generation til
generation.

Jeg er lidt lost her kan ikke lige se hvordan "Generne fra de "fremmede" dyr
er jo fremkommet naturligt igennem evolutionen."

Min mening er nærmere at dyret langsomt finder ud af(ikke tankemæssigt) at
det er bedre at have ben end finner og så vokser de ud gennem flere
generationer...

> [...]
> fjerboldindustrien at fremavle en ko som går klædt i en blå fjerdragt,
> men det ville være hurtigere at bruge lidt genteknik til at opnå samme

At tilsætte DNA fra et andet dyr er ikke at fremhæve specielle træk.
Zebrafisken har aldrig kunnet lyse, hvís den kunne lyse svagt og man
fremhævede dette kunne jeg forstå det

> [...]
> ikke folk ville rynke på næsen over selvlysende fisk. Så ville de købe
> foderet og hvis fiskene spiste ligesom de plejede, så ville folk synes,

Det har du nok temlig ret i, stadig ville jeg dog nok tænke om det er sundt
og naturligt for fisken.
Pointen med valget af foder er ved at fisken trives bedst muligt.

--
Cheers J@bbe

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 11-01-04 12:31

Hej

jabbe(4000) wrote:
> Evolutionen er da noget med at dyret forbedrer sig fra generation til
> generation.

.....eller en genfejl medfører et attraktivt ydre som hunnerne
foretrækker og dermed sikres yderlig afkom. (Farverne)

> Jeg er lidt lost her kan ikke lige se hvordan "Generne fra de "fremmede" dyr
> er jo fremkommet naturligt igennem evolutionen."

Generne er jo igennem evolutionen opstået hos de "fremmede" dyr på en
eller anden måde. Det må jo skyldtes at det havde "behov" for dem.

> Min mening er nærmere at dyret langsomt finder ud af(ikke tankemæssigt) at
> det er bedre at have ben end finner og så vokser de ud gennem flere
> generationer...

Korrekt. Derfor vil Glofish heller ikke kunne opnås i en persons levetid
og man så griber til genmanipulation.

> At tilsætte DNA fra et andet dyr er ikke at fremhæve specielle træk.
> Zebrafisken har aldrig kunnet lyse, hvís den kunne lyse svagt og man
> fremhævede dette kunne jeg forstå det

Zebrafisken er nok bare valgt fordi det var muligt at genmanipulere den.
Jeg tror skam nok at de har prøvet andre også. Men for Zebrafiskens
vedkommende lykkedes det bare at få en stabil stamme.

> Det har du nok temlig ret i, stadig ville jeg dog nok tænke om det er sundt
> og naturligt for fisken.
> Pointen med valget af foder er ved at fisken trives bedst muligt.

Det er jo det. Hvis fisken trives, spiser normal, formerer sig mm, så
vil ingen betvivle dens velvære. I så fald ville farvene være
acceptable. Så her har vi en fisk, som man er modstander af, pga
genmanipulation og ikke fordi den er unaturlig. Men selve fisken kan jo
godt have det glimrende af den grund.

Så hele ramaskriget omkring denne fisk handler altså, for mig at se,
ikke om dens farver, men forretningskonceptet i at genmanipulation
bruges til at tjene penge.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 11-01-04 13:53

> [...]
> acceptable. Så her har vi en fisk, som man er modstander af, pga
> genmanipulation og ikke fordi den er unaturlig. Men selve fisken kan jo

Jeg læste for noget tid siden, at man på en eller anden måde gjorde
fiskene sterile,
så de ikke kunne formere sig hos kunderne. Formentlig bliver de bestrålet
radioaktivt.
Ellers ville deres busniss med at lave underlige fisk hurtigt ud i
sandet.

Carsten

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 11-01-04 14:12

Hej

Carsten Gall wrote:
> Jeg læste for noget tid siden, at man på en eller anden måde gjorde
> fiskene sterile,
> så de ikke kunne formere sig hos kunderne. Formentlig bliver de bestrålet
> radioaktivt.

Det har jeg både hørt og læst masser af gange, men aldrig fra en
pålidelig kilde. Jeg har også hørt det om specielle grene af normale
fisk som guppier mm. Jeg gad godt vide om det faktisk foregår eller om
det er en skrøne som lever i bedste velgående.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : jabbe\(4000\)

Dato : 11-01-04 14:19

> ....eller en genfejl medfører et attraktivt ydre som hunnerne
> foretrækker og dermed sikres yderlig afkom. (Farverne)

Ok det har du ret i...
Men er der ikke noget med at det er en bakterie der får dem til at lyse?
Mener at have hørt noget om det i "den blå planet"

> Generne er jo igennem evolutionen opstået hos de "fremmede" dyr på en
> eller anden måde. Det må jo skyldtes at det havde "behov" for dem.

Jammen når dyrene for første gang får den blå farve er det jo ikke fordi de
har stjålet generne fra en anden art...
De "opfinder" bare den dybe tallerken igen...

Det er jo ikke fordi den ene art der ser den anden art har stor suces med at
have en kæmpe blå, at den så også lave sådan en...

Desværre er min bog med "Tor Nørtranders - Det generøse menneske" lånt ud
for tiden ellers ville jeg lige give nogle linier fra denne som giver et
meget godt indtryk af hvordan teorierne er...

at

> Korrekt. Derfor vil Glofish heller ikke kunne opnås i en persons levetid
> og man så griber til genmanipulation.

Hvad skulle være zebrafisken's foredel ved at være selvlysende??
Jeg kan forestille mig at det modsatte køn som ellers instinktivt ville
blive tiltrukket af den ville blive bange og flygte, da et instinkt ikke er
noget der bare lige ændres...

Faktisk har mennesker stadig i større eller mindre grad adgang til
primathjernen, hvilket giver os uanede kræfter i visse situationer og også
tilside sætter enhver fornuftig tankegang.

Det kan godt være at Zebra fisken på et tidspunkt ville have evnen til at
lyse i mørke, men ved at fremskynde lige netop denne evne ved
genmanipulation tror jeg ikke er noget der vil gavne fisken...

> Zebrafisken er nok bare valgt fordi det var muligt at genmanipulere den.
> Jeg tror skam nok at de har prøvet andre også. Men for Zebrafiskens
> vedkommende lykkedes det bare at få en stabil stamme.

Helt sikkert.

> [...]
> acceptable. Så her har vi en fisk, som man er modstander af, pga
> genmanipulation og ikke fordi den er unaturlig. Men selve fisken kan jo

Og det er netop her hele misæren startede, det er nemlig pga.
genmanipulation at denne tråd startede.
Havde fisken haft denne farve eller nærmere egenskab at kunne lyse(som
massere af andre vandlevende dyr) havde dette ikke været et problem....

Det er vel som sådan heller ikke selve genmanipulationen der er problemet
men næreme tanken om hvad koncekvenserne kan blive af det.
Det kan godt være at dette er at male fanden på vægen, men hvad nu hvis
fisken nu får nogle evner som men ikke havde regnet med.
Der er stadig folk der når de ikke vil have fiskene mere sætter dem ud i en
sø eller trækker dem ud i torilettet, og hvad nu hvis lige denne fisk har
evnen til at overle danske naturlige forhold bedre end danske fisk og
derfor udkonkurerer dem totalt, det vil jo ødelægge vores fiskefauna totalt.

Der kan også være mange andre senarier, og jeg ved godt at dette er parnoidt
men naturens veje er uransagelige....
Det er faktisk ikke pga. det er et dyr jeg har den mening, faktisk har jeg
samme mening til sojabønner og majs, og undgår det derfor helst....

Arghhhhh nå..:)

> Så hele ramaskriget omkring denne fisk handler altså, for mig at se,
> ikke om dens farver, men forretningskonceptet i at genmanipulation
> bruges til at tjene penge.

Nej på ingen måde med mine øjne. det er faren ved at slippe noget fri man
ikke kan overskue koncekvenserne af....
Lidt lige som den der har sat nogle vandliljer ud i et eller andet land(kan
ikke huske navnet) og de har fårt totalt overhånd og har derfor ødelagt
plantefaunaen i det område.

De folk/firmaer der arbejder med genmanipulation skal selvfølgelig have
noget for deres arbejde hvis det er fornuftigt. Men der er ingen fornuft
hvis man ikke tænker over koncekvenserne at det arbejde man er igang med, og
når man er igang med at lave en helt ny race, vil det være fornuftigt at
tænke længe over dette og specielt når den slippes fri og der ikke er
kontrol over den....

Fra : Laust Kohsel

Dato : 11-01-04 16:39

Hej NG'er

Vores daffodil'er har fået yngel og så tænkte jeg på vi har jo et refillsæt
til printeren med kanyler og alt muligt så hvis i vil have en fisk i jeres
ønskefarve skal i bare sige til .
Nej spøg til side jeg mener ikke at manipulerede fisk "både gensplejsede
eller dem der har fået injectioner for at få en anden farve" høre hjemme ved
danske fiskehandlere eller danske akvarier.

Mvh
Laust Kohsel

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 11-01-04 22:59

Hej

jabbe(4000) wrote:
> Men er der ikke noget med at det er en bakterie der får dem til at lyse?
> Mener at have hørt noget om det i "den blå planet"

Muligvis. Det har jeg også hørt før.

> De "opfinder" bare den dybe tallerken igen...

Enig.

> Det er jo ikke fordi den ene art der ser den anden art har stor suces med at
> have en kæmpe blå, at den så også lave sådan en...

Og dog. Der findes slanger som ligner andre, da disse er farlige og på
den måde slipper de ufarlige for angreb. Der findes også fisk som
udgiver sig for at være pudsefisk, men i virkeligheden er de rovfisk som
bidder "værten".

> Desværre er min bog med "Tor Nørtranders - Det generøse menneske" lånt ud
> for tiden ellers ville jeg lige give nogle linier fra denne som giver et
> meget godt indtryk af hvordan teorierne er...

Den står på min liste over bøger jeg godt kunne tænke mig at læse

> Hvad skulle være zebrafisken's foredel ved at være selvlysende??

Ingen, udover måske at virke attraktiv. Nogle mennesker tænder jo også
på de mest ekstremt piercede eller outrerede personer.

> Jeg kan forestille mig at det modsatte køn som ellers instinktivt ville
> blive tiltrukket af den ville blive bange og flygte, da et instinkt ikke er
> noget der bare lige ændres...

Nej og her er et af problemerne så. En forandring over tid ville medføre
en forandring i instinktet. Men hvem ved om fisk ser i farver eller om
de overhovedet kan se det ultraviolette lys.

> Havde fisken haft denne farve eller nærmere egenskab at kunne lyse(som
> massere af andre vandlevende dyr) havde dette ikke været et problem....

Ingen af mine fisk lyser i mørke. Har ellers prøvet at belyse dem med
ultraviolet lys

> Det er vel som sådan heller ikke selve genmanipulationen der er problemet
> men næreme tanken om hvad koncekvenserne kan blive af det.

Jeg er bange for at der ikke er særlig mange der tænker over
konsekvensen når de erklærer sig for modstander eller fortaler for det.

> Det kan godt være at dette er at male fanden på vægen, men hvad nu hvis
> fisken nu får nogle evner som men ikke havde regnet med.

Som jeg ser problemet, så er det aktuelt hvis omgivelserne ikke kan nå
at reagere og omstille sig. Som du selv nævner skrækken for farven,
hurtigere eller langsommere svømmeteknik, overfølsomhed/hårdførhed osv.
Dette ville kortvarigt give en ubalance i naturens orden, men på sigt
rette sig selv op.

> [...]
> derfor udkonkurerer dem totalt, det vil jo ødelægge vores fiskefauna totalt.

Faunaforurening ser jeg ikke som noget problem. Hvis det bliver varmere
vil nye dyr komme til Danmark og andre forsvinde. En forandring er jo
ikke ensbetydende med forurening. Hvis jægerne holdt op med at jage
ville det pludselig og kun kortvarigt skabe en ubalance. Naturen retter
den selv op igen. Måske endda ved at udrydde en art og indføre en ny.
Det samme ville ske hvis man slap 10.000 af fiskene løs i en dansk sø.
Kortvarigt ville de blive en plage (måske), men naturen skulle nok sætte
tingene på plads igen.

> Der kan også være mange andre senarier, og jeg ved godt at dette er parnoidt
> men naturens veje er uransagelige....

Nemlig. Naturen skal nok finde en vej til en løsning.

> [...]
> ikke huske navnet) og de har fårt totalt overhånd og har derfor ødelagt

For mig at se er den ikke ødelagt, men forandret. Der er jo åbenbart en
plante som gør det bedre end naturens første udkast. Det samme ville
gælde fiskene.

> [...]
> når man er igang med at lave en helt ny race, vil det være fornuftigt at
> tænke længe over dette og specielt når den slippes fri og der ikke er

Jeg har ikke noget imod fisken eller metoden. Personligt synes jeg måske
de kunne have brugt deres evner på noget bedre end at avle akvariefisk.
Måske lidt medicinalforskning eller lignende.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : jabbe\(4000\)

Dato : 12-01-04 19:36

> [...]
> den måde slipper de ufarlige for angreb. Der findes også fisk som
> udgiver sig for at være pudsefisk, men i virkeligheden er de rovfisk som

Tror du ikke det bare er omvendt?? altså at slangen har været giftig og så
har den "fundet ud af" at den aldrig bruger det aligevel og så er det gået i
sig selv....

> Den står på min liste over bøger jeg godt kunne tænke mig at læse

Det er en kanon bog, den er helt klart anbefaleses værdig, så kan jeg også
anbefale "at tro på at tro" af samme forfatter...

> Jeg er bange for at der ikke er særlig mange der tænker over
> konsekvensen når de erklærer sig for modstander eller fortaler for det.

Det har du helt sikkert ret i, men det er jo ikke så meget at fisken er
genmanipoleret, men nærmere følgerne af det, det er jo det der er kritisk.

> [...]
> Det samme ville ske hvis man slap 10.000 af fiskene løs i en dansk sø.
> Kortvarigt ville de blive en plage (måske), men naturen skulle nok sætte

Det kan jo være fisken er så stærk at det er den der bliver den stærke og
det vil jo ændre det hele..

> Nemlig. Naturen skal nok finde en vej til en løsning.

Det tager bare MANGE år....

> Jeg har ikke noget imod fisken eller metoden. Personligt synes jeg måske
> de kunne have brugt deres evner på noget bedre end at avle akvariefisk.
> Måske lidt medicinalforskning eller lignende.

Man skal jo starte et sted, og faktisk blev fisken fremstillet til at finde
forurening, og så fandt de ud af den også kunne bruges kommercielt...

Fra : Jens Jensen

Dato : 15-01-04 12:24

> Generne er jo igennem evolutionen opstået hos de "fremmede" dyr på en
> eller anden måde. Det må jo skyldtes at det havde "behov" for dem.

Genernes ændringer opstår ikke på grund af behov. Ændringerne er mutationer
af en eller anden årsag. Hvis disse mutationer giver dyret en fordel i
overlevelse eller reproduktion i forhold til sine artsfæller, så overlever
denne mutation i kommende generationer, og den bliver mere og mere udbredt,
og kan fortrænger de tidligere former. Der opstår i dag massere af
mutationer som ikke overlever - dem gemmer vi i store glas.

Fra : jabbe\(4000\)

Dato : 16-01-04 13:11

> [...]
> og kan fortrænger de tidligere former. Der opstår i dag massere af
> mutationer som ikke overlever - dem gemmer vi i store glas.

Gud ja sådan har jeg sgu ikke lige tænkt.....

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-01-04 18:44

> Gud ja sådan har jeg sgu ikke lige tænkt.....

'Motoren' i det, vi normalt kalder udviklingen er variation og udvælgelse.
Mutationer og nye kombinationer af forældrenes gener giver variationen og
udvælgelsen beskrives ofte som :'den bedst egnede overlever'.
En umådelig smuk og solid teori.

vh
Jan

Fra : Jonas Kofod

Dato : 05-01-04 23:26

> [...]
at
> jeg aldrig håber at de kan findes i danske forretninger!!!!!!!!

Det kunne jeg ikke forestille mig. Etisk Råd laver ikke forbud.

At der sidder en formand og udtaler sig til aviser kommer nok ikke til at
gøre meget fra eller til.

Fra : Kjeld Olesen

Dato : 09-01-04 14:08

> Håber fandme aldrig de bliver lovlige i DK.......

Øhhh - hvorfor dog ikke? Du behøver jo ikke at have nogen hvis du ikke synes
om dem.

Kjeld Olesen

Fra : Mikkel Lautrup

Dato : 07-01-04 08:55

> [...]