Bange slørhaler
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-01-04 17:38

For en uges tid siden købte jeg to slørhaler til min bowle.
Når jeg kommer tæt på bowlen er det ligesom om de flygter over til
den modsatte side hvor de så bevæger sig mindst muligt. Når jeg er
min. en meter fra bowlen er der ikke noget problem og de svømmer
rundt over det hele. Er det fordi de er bange for mennesker og lige
skal vænne sig til mig ?

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 05-01-04 23:34

Henrik Stidsen skrev i en meddelelse...
> [...]
> min. en meter fra bowlen er der ikke noget problem og de svømmer
> rundt over det hele. Er det fordi de er bange for mennesker og lige

Hej Henrik

Jeg vil kendetegne det som ganske almindelig - og ganske fornuftig -
fiskeopførsel. Fiskene kan føle vibrationerne i gulvet når du går forbi dem,
ligesom de sagtens kan se at der er noget der bevæger sig udenfor glasset og
så bliver de helt automatisk opmærksomme - og ofte frygtsomme. Mit akvarie
står lige ved døren til mit køkken og jeg kan meget tydelig se adfærden når
jeg har købt nye fisk - de reagerer nemlig ligesom dine slørhaler. De gamle
har til gengæld vænnet sig til min trampen rundt, og det gør dine fisk nok
også. Når det er sagt, så vil jeg så også sige at eventuelle vibrationer fra
gulvet sandsynligvis føles kraftigere i en bowle end i et almindeligt
akvarie - jeg er for øvrigt ikke nogen tilhænger af bowler, men du behøver
ikke bekymre sig om dine fisk, de er helt normale, og det er muligt at de på
et eller andet tidspunkt lader være ved at flygte ved "synet" af dig

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-01-04 00:21

"Tina Susanne Johansson" <tina_johansson@NOSPAMyahoo.com> wrote in

> [...]
> fisk, de er helt normale, og det er muligt at de på et eller
> andet tidspunkt lader være ved at flygte ved "synet" af dig

Hvorfor vil de føles kraftigere i en bowle ? - er det noget med
formen ?

Jeg syns jeg læser overalt at bowler er noget skidt men der mangler
ligesom en begrundelse/forklaring på det - er det noget du kan give ?

Jeg håber da også de blive lidt mere "trygge", ellers bliver det da
et træls liv de får sig :/

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 06-01-04 00:54

Henrik Stidsen skrev i en meddelelse...

> Hvorfor vil de føles kraftigere i en bowle ? - er det noget med
> formen ?

Jeg vil tro at forskellen ligger i hvor meget af bunden der har fast
underlag. I en bowle er bunden rimelig lille i forhold til den bredde selve
bowlen har og vibrationerne kunne ske at blive kraftigere efterhånden som de
bevæger sig mod toppen af bowlen - det er ren spekulation det her, jeg aner
ikke om det er rigtigt, men dengang for mange år siden da jeg havde en
bowle, synes jeg ofte jeg så bølger i vandoverfladen - ligesom i et vandglas
der står på et bord der bliver stødt til - når jeg passerede den,

> Jeg syns jeg læser overalt at bowler er noget skidt men der mangler
> ligesom en begrundelse/forklaring på det - er det noget du kan give ?

Jeg tror der er mange andre end mig der har bedre forklaringer, men jeg skal
da gerne prøve. For det første er bowler ofte meget små og det betyder at
man skal skifte vand ofte og at man aldrig får opbygget en ordentlig
vandkultur (helt banalt kan man sige jo mere vand, jo lettere at holde). Det
er heller ikke altid man har eller har plads til filter, ilt, varmelegeme og
lys i den i forvejen lille bowle så der halter den også efter et almindeligt
akvarie. Og så er det i det hele taget meget få fisk der kan trives på så
lidt plads og med så få udfoldelsesmuligheder. Slørhaler vil jeg blandt
andet mene har brug for meget plads - at det så desværre næsten altid er dem
der sælges sammen med bowler som startsæt er jo så noget skidt.

> Jeg håber da også de blive lidt mere "trygge", ellers bliver det da
> et træls liv de får sig :/

Det er flere gange lykkedes mig at få håndtamme slørhaler der spiste
foderpiller af hånden på mig. Så det er bare at se tiden an.

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-01-04 13:39

> Slørhaler vil jeg blandt
> andet mene har brug for meget plads - at det så desværre næsten
> altid er dem der sælges sammen med bowler som startsæt er jo så
> noget skidt.

Ja dyrehandleren sagde faktisk at slørhaler er de eneste der kan leve
i en bowle. Dvs. en sugemalle kunne også klare sig men højest en.

> Det er flere gange lykkedes mig at få håndtamme slørhaler der
> spiste foderpiller af hånden på mig. Så det er bare at se tiden
> an.

Se det ville da være hyggeligt :)

Mine spiser ikke foderet før det er blevet så gennemvædet at det
falder ned på bunden, og det selvom det har ligget mange timer i
overfladen først. Jeg ved ikke om det er fordi de får for meget
foder, jeg fik at vide de skulle have 2 piller hver om dagen. Jeg
bruger noget foder der hedder "TetraAniMin Goldfish Energy".

Fra : Thomas Madsen

Dato : 06-01-04 02:18

Tina Susanne Johansson skrev:

> [...]
> skifte vand ofte og at man aldrig får opbygget en ordentlig
> vandkultur (helt banalt kan man sige jo mere vand, jo lettere at

Så vidt jeg ved, så kan det lille overflade-areal i en fiskbowle
også være et problem, fordi vandet ikke bliver så godt iltet via
overfladen som et større firkantet akvarie gør. Man kan selvfølgelig
bare smide en luftsten i bowlen, men alt andet lige, er en bowle
langt nemmere at få ud af kurs end et større "rigtigt" akvarie er,
vil jeg mene.

Det svarer lidt til at holde fisk i en flaske. Pumpen skal ikke gå
ud i ret mange minutter før fisken(e) er død(e), fordi vandet i
flasken ikke får ret meget ilt ned igennem det lille overflade-
areal. At der så samtidig heller ikke er ret mange liter vand, gør
en fiskebowle til et usikkert sted at være, og det er temmelig
sikkert også årsagen til at så mange nybegyndere brænder snitterne
på deres første akvarieoplevelse. Typisk køber man en lille bowle
eller et 10-12 ltr. akvarium som er uhyre sart overfor overfodring
og iltmangel og sådan noget som fodringsmængde har nybegyndere tit
svært ved. Mange hælder alt alt for meget foder ned som ligger og
rådner på bunden og har typisk også tendens til at smide for mange
fisk ned i for få liter vand.

Madsen.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-01-04 13:44

Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in

> Man kan
> selvfølgelig bare smide en luftsten i bowlen, men alt andet
> lige, er en bowle langt nemmere at få ud af kurs end et større
> "rigtigt" akvarie er, vil jeg mene.

Luftsten ? - kræver det ikke at man har en pumpe også ?

> Mange hælder alt
> alt for meget foder ned som ligger og rådner på bunden og har
> typisk også tendens til at smide for mange fisk ned i for få
> liter vand.

Nu ved jeg ikke præcis hvor mange liter vand der er i min bowle, det
er en 35cm i diameter på det bredeste sted. Umidelbart ser det ud til
3 fisk er meget passende i sådan et (jeg har dog kun 2)

Fra : Thomas Madsen

Dato : 06-01-04 16:34

Henrik Stidsen skrev:

> Luftsten ? - kræver det ikke at man har en pumpe også ?

Jo. En luftpumpe.

> Nu ved jeg ikke præcis hvor mange liter vand der er i min bowle,
> det er en 35cm i diameter på det bredeste sted. Umidelbart ser det
> ud til 3 fisk er meget passende i sådan et (jeg har dog kun 2)

To mindre slørhaler er nok meget passende til sådan en bowle ja, men
som sagt så er en bowle nem at få ud af kurs. Hvis du har planter som
gror, så forsyner de selvfølgelig vandet med ilt i dagstimerne, men
en luftsten har også en anden fordel, udover at forsyne vandet med
ilt og det er, at den skaber bevægelse i vandoverfladen. Det giver
dels en større iltoptagelse igennem overfladen og det sørger også
for, at foderet synker hurtigere.
Du skriver at fiskene ikke vil samle foder op fra overfladen og at
det derfor ligger i lang tid inden det synker til bunds. Foder som
ligger i lang tid har tendens til at forurene vandet så det bliver
"tåget", og specielt når der ikke er ret mange liter vand i bowlen
eller akvariet. Det ville være bedre hvis det synkede ned med det
samme, i stedet for at ligge på overfladen i lang tid og det kan lidt
overfladebevægelse sørge for.

Madsen.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-01-04 22:48

> Jo. En luftpumpe.

Og sådan en er ikke særlig pæn i en bowle...

> Du skriver at fiskene ikke vil samle foder op fra overfladen og
> at det derfor ligger i lang tid inden det synker til bunds.

Jeg tror også det har noget at gøre med at de ikke kan spise foderet
før det er blødt godt op af vandet idet foderet er i så store stykker
at de ikke kan få det ind i "en mundfuld".

> [...]
> det synkede ned med det samme, i stedet for at ligge på
> overfladen i lang tid og det kan lidt overfladebevægelse sørge

Jeg har godt lagt mærke til at vandet er blevet lidt grumset - nu ved
jeg da hvorfor!

Fra : Thomas Madsen

Dato : 06-01-04 23:09

Henrik Stidsen skrev:

[Luftpumpe]

> Og sådan en er ikke særlig pæn i en bowle...

Luftpumpen skal ikke ned i bowlen. Det eneste der skal ned i bowlen
er en tynd klar slange med en luftsten i enden. Selve pumpen hænger
udenfor på en væg eller lignende (over vandspejlet, så vandet ikke
løber ned i den hvis strømmen går!).

> Jeg tror også det har noget at gøre med at de ikke kan spise
> foderet før det er blødt godt op af vandet idet foderet er i så
> store stykker at de ikke kan få det ind i "en mundfuld".

Det kan være. Hvis det er sådan nogle fiske-sticks, eller hvad hulen
det hedder, så kan de nok ikke få dem ned før de er opblødt, men jeg
havde forstået det sådan, at det var fiske-flager. Det burde de kunne
få ned med det samme. Jeg kender akvarister som dypper foderet ned
under overfladen for at få det til at synke med det samme. Det var
måske også en mulighed, men den går nok heller ikke med sticks, for
de flyder vel bare op til overfladen igen når man slipper.

Madsen.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-01-04 23:54

> [...]
> pumpen hænger udenfor på en væg eller lignende (over
> vandspejlet, så vandet ikke løber ned i den hvis strømmen går!).

Jeg vidste godt nok at den ikke skulle ned i bowlen - men det er
netop slangen jeg tror ikke vil være særlig pæn. Men det er jo nok en
smagssag.

> [...]
> mulighed, men den går nok heller ikke med sticks, for de flyder
> vel bare op til overfladen igen når man slipper.

De flyder bare op til overfladen igen selvom jeg holder dem lidt
under vandet. men det betyder jo bare at jeg skal "planlægge"
fodringen lidt i forvejen :)

Fra : Thomas Madsen

Dato : 07-01-04 01:27

Henrik Stidsen skrev:

> - men det er netop slangen jeg tror ikke vil være særlig pæn.

Den kan godt være lidt skæmmende ja. Jeg er heller ikke selv vild
med synlige slanger og ledninger, men de er forholdsvis nemme at
skjule bag et firkantet akvarium med baggrund. Det er nok sværere
med en helt gennemsigtig bowle, afhængig af hvor den står.

Madsen.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-01-04 00:54

> [...]
> skjule bag et firkantet akvarium med baggrund. Det er nok sværere
> med en helt gennemsigtig bowle, afhængig af hvor den står.

Det er jo problemet at den ligesom skal "ind over" før den kan komme
ned i bowlen.
Mon ikke lidt ekstra planter kan gøre problemet med dårlig iltning af
vandet mindre ?

Fra : Thomas Madsen

Dato : 08-01-04 01:22

Henrik Stidsen skrev:

> Det er jo problemet at den ligesom skal "ind over" før den kan
> komme ned i bowlen.

Jo, men hvis du nu alligevel havde noget liggende over bowlen, som
f.eks. en lille lampe, som jeg har set flere har over deres bowle,
så ville det vel være ret nemt at skjule en tynd slange.

> Mon ikke lidt ekstra planter kan gøre problemet med dårlig iltning
> af vandet mindre ?

Jo, hvis de vil gro. :)
Hurtigvoksende planter er det bedste. Cabomba eller vandpest f.eks.

Madsen.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-01-04 14:02

> Jo, hvis de vil gro. :)
> Hurtigvoksende planter er det bedste. Cabomba eller vandpest
> f.eks.

Jeg har de to her som jeg ikke lige ved hvad hedder på dansk:
http://www.tropica.com/productcard.asp?id=040 og
http://www.tropica.com/productcard.asp?id=039