Radiator der "suser" (larmer)
Fra : Anders [8000]

Dato : 04-01-04 17:47

Er flytett ind en lejlighed hvor den ene radiator er helt ny. De gamle
radiatorer siger intet stort set, men den her larmer med en "susen" en gang
imellem. Her på det sidste er det blevet værre - med det menes at den gør
det hele tiden og ikke kun en gang imellem. Dette er når radiatoren er
slukket. Når man så tænder den kan man høre den begynder at "løbe". En lidt
anden larm, men samme lyd niveau.

Har tænkt mig at få en VVS mand ud og kigge på det, da det er i soveværelset
og derfor lidt irriterende.

Nogen som ved hvad det kan være/skyldes? Og hvordan det afhjælpes?

Mvh. Anders

Fra : Erik Olsen

Dato : 04-01-04 18:08

Anders [8000] wrote:
> [...]
> soveværelset og derfor lidt irriterende.
>
> Nogen som ved hvad det kan være/skyldes? Og hvordan det afhjælpes?

Er den ordentligt udluftet?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Anders [8000]

Dato : 04-01-04 18:17

> Er den ordentligt udluftet?

Hvordan ser jeg det?

Mvh. Anders

Fra : Erik Olsen

Dato : 04-01-04 18:43

Anders [8000] wrote:

> Hvordan ser jeg det?

Foroven i den ene ende eller bagpå sidder en udluftningsskrue. Løsn
skrue en smule. Kommer der straks vand ud, så luk den igen. Kommer der
først luft ud (hvæsen), så hold den åben til der kun kommer vand ud, og
luk derefter. Hav en klud parat til at tørre op.

Fra : Anders [8000]

Dato : 04-01-04 19:37

> [...]
> først luft ud (hvæsen), så hold den åben til der kun kommer vand ud, og
> luk derefter. Hav en klud parat til at tørre op.

Det har jeg lige prøvet. Den hvæssede meget lidt, så tog lidt vand ud. Men
suser gør den stadig, også selvom den stadig er slukket?

Mvh. Anders

Fra : Anders [8000]

Dato : 04-01-04 20:04

> Det har jeg lige prøvet. Den hvæssede meget lidt, så tog lidt vand ud. Men
> suser gør den stadig, også selvom den stadig er slukket?

Skal jeg prøve at tage lidt mere vand ud? Og sker der noget ved det?

Fra : Henrik

Dato : 04-01-04 20:29

"Anders [8000]" <vipberg@hotmail.com> wrote in message
Men

> Skal jeg prøve at tage lidt mere vand ud? Og sker der noget ved det?

Prøv du roligt igen, og sørg for at radiatoren er åben mens du åbne
luftskruen.
Der skal komme vand ud helt uden "luftklumper" for at du kan være sikker på
den er ordentligt udluftet.

Henrik

Fra : Anders [8000]

Dato : 04-01-04 21:56

> Der skal komme vand ud helt uden "luftklumper" for at du kan være sikker

> den er ordentligt udluftet.

Prøvede jeg så lige igen. Tog en god sjat ud efter jeg lige havde skruet op
for varmen.

Skal lige siges at jeg ikke har haft brugt den radiator særlig meget. Måske
max 10 timer samlet. Har det noget at sige?

Og vil den stoppe med det samme egyet det er "udluftet" eller tager det lidt
tid? For den suser stadig.

Fra : Jonas Andersen

Dato : 04-01-04 19:44

Det kan være at du har formeget tryk på dit anlæg.

Ventilerne kan godt visle, når de kun er lidt åbne.

Prøv at sænke trykket, ved at skrue ned for cirkulationspumpen og se om ikke
det hjælper.

Mvh.
Jonas

Fra : Kode ind

Dato : 04-01-04 19:47

> Prøv at sænke trykket, ved at skrue ned for cirkulationspumpen og se om
ikke
> det hjælper.

Hvor mange lejligheder har selvstændig cirkulationspumpe? Jeg kender ingen!

/Thomas

Fra : Anders [8000]

Dato : 04-01-04 20:05

> Hvor mange lejligheder har selvstændig cirkulationspumpe? Jeg kender
ingen!

Her er der vist også en for alle lejlighederne.

Fra : Calle.

Dato : 04-01-04 21:41

Anders [8000] wrote:
> [...]
> soveværelset og derfor lidt irriterende.
>
> Nogen som ved hvad det kan være/skyldes? Og hvordan det afhjælpes?

der er luft i systemet. Luft radiatorerne ud på den lille skrue i toppen

--
Calle

Fra : Preben Andersen

Dato : 04-01-04 21:43

> [...]
> det hele tiden og ikke kun en gang imellem. Dette er når radiatoren er
> slukket. Når man så tænder den kan man høre den begynder at "løbe". En

Hvad mener du med at den er "slukket"?
Hvis der er termostatventil på, er det ikke sikkert, du kan lukke den helt,
og netop ved "næsten lukket" kan den godt suse lidt. Prøv at lukke den helt
op, hvis lyden så forsvinder er det det, der er galt.

mvh
Preben

Fra : Anders [8000]

Dato : 04-01-04 21:51

> Hvad mener du med at den er "slukket"?

Mener bare at der hvor man drejer på termostaten at den der står på 0. Altså
at den ikke varmer.

Når de gamle radiatorere står på samme måde siger de intet. Og er meget lidt
de siger når de er "tændte"

Fra : Preben Andersen

Dato : 04-01-04 22:07

> Mener bare at der hvor man drejer på termostaten at den der står på 0.
Altså
> at den ikke varmer.

Hvis det er koldt i rummet, lukker termostaten ikke helt idet den er
frostsikret. Jeg vil tro, den forsøger at holde en rumtemperatur på 8-10
grader uanset hvad du gør. Da du skriver det er et soveværelse, er der måske
netop så koldt, at det ligger på grænsen. prøv at skrue op, som jeg
foreslog, og se om ikke støjen forsvinder.

mvh
Preben

Fra : M. G. Nielsen

Dato : 05-01-04 23:23

Hej Anders

Jeg tror det kan være en fejljusteret termostat og ikke luft som giver
lyden. Jeg fjernede plasticdelen på min danfosstermostat (så man kan se
stiften der bliver påvirket), og drejede messingringen indenunder, til den
stod som de øvrige i lejligheden. Nu er radiatoren tavs, og fungere perfekt

Mvh. Morten

Fra : Anders [8000]

Dato : 05-01-04 23:48

> [...]
> stiften der bliver påvirket), og drejede messingringen indenunder, til den
> stod som de øvrige i lejligheden. Nu er radiatoren tavs, og fungere

Hej Morten

Jamen det vil jeg da lige prøve i morgen så. Så håber vi det er det :)

Mvh. Anders

Fra : Anders [8000]

Dato : 06-01-04 17:13

(så man kan se
> stiften der bliver påvirket), og drejede messingringen indenunder, til den
> stod som de øvrige i lejligheden. Nu er radiatoren tavs, og fungere
perfekt

Men hvordan kan man se hvordan de står? For jeg synes da bare at den
messingring ser ens ud fra alle sider? Er nok mig der ser forkert

Mvh. Anders

Fra : M. G. Nielsen

Dato : 06-01-04 20:21

Selve ringen der kan drejes på, er ikke af messing, men af rustfrit stål
ell. På mine er der tal fra 1-7 og "N".
Alle mine radiatorer står på 3, men ved ikke hvorfor... Det kan være
der er andre som kan fortælle hvad det står for...
Du skal trække ringen lidt ud, før den kan drejes.

Morten

Fra : MFO

Dato : 06-01-04 20:33

M. G. Nielsen wrote:

> [...]
> være der er andre som kan fortælle hvad det står for...
> Du skal trække ringen lidt ud, før den kan drejes.

Hej
jeg har lige kopieret et svar jeg tidligere har givet, kig lige på det
inden I drejer alt for meget.
-
Du kan gå ind på http://www.danfoss.dk/ - Varmeautomatik - Produkter -
Radiatortermostater - Radiatorventiler - Forindstillingsventiler
Der kan du finde et datablad der passer til dine ventiler.
Indstillingen begrænser gennemløbet gennem termostaten, simpelthen ved
at gøre hullet i termostaten mindre. Men kort fortalt, skal du
indstille dine ventiler således, at de ventiler der er nærmest din
cirkulationspumpepumpe (eller hvor fjernvarmen komer ind) står på
f.eks. 1 og de ventiler der er længest væk står på 7 eller N (fuld
gennemstrømning) Det kræver sikkert lidt eksperimenter, men med lidt
tålmodighed, skulle alle radiatorer starte lige hurtigt op, hvis du har
haft lukket for varmen, eller når du lufter ud. Indstillingen har ikke
direkte indflydelse på, hvor varmt der bliver i rummet, kun hvor
hurtigt vandet kan løbe gennem radiatoren.
-

Det er ikke alle ventiler hvor der er mulighed for at begrænse
gennemstrømningen. Så man skal nok ikke skrue hvis man ikke ved hvad
der er hvad

mvh
Michael

Fra : Anders [8000]

Dato : 06-01-04 21:59

Så man skal nok ikke skrue hvis man ikke ved hvad
> der er hvad

Ok, prøver at se på det. Tak til jer begge. Kan være jeg lige spørger videre
i morgen

Mvh. Anders

Fra : Anders [8000]

Dato : 06-01-04 22:16

"M. G. Nielsen" <mgnFJERNDETTE@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Selve ringen der kan drejes på, er ikke af messing, men af rustfrit stål
> ell. På mine er der tal fra 1-7 og "N".
> Alle mine radiatorer står på 3, men ved ikke hvorfor...

Bare så vi er enige. Jeg fjerner selve termostaten, hvorefter selve
"stiften" (den der kan trykkes ind som regulerer varmetilstrømmen) m.m.
kommer til syne. Right? Og så er det at jeg skal dreje på noget der?

Mvh. Anders

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-01-04 22:30

> Bare så vi er enige. Jeg fjerner selve termostaten, hvorefter selve
> "stiften" (den der kan trykkes ind som regulerer varmetilstrømmen) m.m.
> kommer til syne. Right? Og så er det at jeg skal dreje på noget der?

Jeg ville starte med at trykke på den og se om den kommer ud igen. Den skal
føleslidt hård at trykke ind. Hvis ikke, så prøv med en tang at bevæge den
frem og tilbage - det kan godt tage lidt tid inden den virker.

Mvh Maria

Fra : Anders [8000]

Dato : 06-01-04 22:26

Jeg fjernede plasticdelen på min danfosstermostat (så man kan se
> stiften der bliver påvirket), og drejede messingringen indenunder, til den
> stod som de øvrige i lejligheden.

Kan man se den på nogle af disse billeder?

http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=231&a=433

Mvh. Anders

Fra : M. G. Nielsen

Dato : 06-01-04 22:44

Ja, ringen jeg kan dreje på mine termostater er den bølgede på billede 3,4
og 5. Men min er som sagt ikke i messing, så det kan være der er tale om
forskellige typer som Michael skriver.
Jeg ved godt at man ikke skal skrue på noget man ikke ved hvad er Michael,
men jeg slap dog for den irriterende flow-lyd som konstant kom fra
termostaten, og det er i hvert tilfælde at foretrække, selvom den så måske
ikke regulere helt korrekt iht. dens placering i forhold til
cirkulationspumpen... kan dog ikke mærke den store forskel fra før

Mvh. Morten

Fra : Anders [8000]

Dato : 06-01-04 22:49

> Ja, ringen jeg kan dreje på mine termostater er den bølgede på billede 3,4
> og 5. Men min er som sagt ikke i messing, så det kan være der er tale om
> forskellige typer som Michael skriver.

Ok, på min står der nemlig intet på den der bølgede ring :( Møg....

Synes heller ikke umiddelbart jeg kan dreje på den, men har dog heller ikke
det rigtige værktøj.

Men tak for den hurtige respons!

Fra : M. G. Nielsen

Dato : 06-01-04 23:53

Jeg kan dreje min med to fingre uden problemer. Du har nok bare en anden
model. Nå men jeg håber du finder ud af det

Morten