pismo glemmer klokken
Fra : Thorkild (DK-9310)

Dato : 04-01-04 07:56

Hej!

Min Pismo Powerbook G3 (Firewire) glemmer klokken, når den er slukket et
halvt døgn, også selv om den senest har været tændt to timer i træk.

Jeg skal jo nok have et nyt backup-batteri, men hvor er det smartest at
købe det?

Venlige hilsner
Thorkild J. Nielsen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 04-01-04 10:14

"Thorkild (DK-9310)" skrev 04.01.2004 7:56:

> Jeg skal jo nok have et nyt backup-batteri, men hvor er det smartest at
> købe det?

Alle andre steder end i en computerbutik... Find en elektronikhandel i
nærheden.
Jeg kan anbefaler:
http://www.aarhus-radio-lager.dk/
- jeg ved ikke om de også sender varerne ud.

/kristian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-01-04 10:26

Hej Kristian

Jo, det gør de, men pr. efterkrav! - Men det spiller jo ingen rolle her,
da der ingen PRAM batteri er i en Pismo...
mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-01-04 10:23

Hej Thorkild

Thorkild (DK-9310) wrote:
> Min Pismo Powerbook G3 (Firewire) glemmer klokken, når den er slukket et
> halvt døgn, også selv om den senest har været tændt to timer i træk.

Det kan ikke være det... En Pismo har ingen PRAM batteri i normal
forstand, - kun en meget lille genopladelig lithium celle, der er
onboard på bundkortet. - Hvorvidt du selv kan udskifte det eller skal
have den til Apple, tør jeg faktisk ikke helt sige. I manualet for
teknikere står der 'Service Replacement Only'...

> Jeg skal jo nok have et nyt backup-batteri, men hvor er det smartest at
> købe det?

Det, du kan prøve i første omgang er, at du fx. kan sætte den til at
afspille noget musik med strømforsyningen taget fra, så du kører
batteriet helt ned - faktisk så meget ned, at du ikke kan genstarte den
på batteriet. Sæt derefter strømforsyningen til og start den og brug så
det batteriværktøj, der ligger i 'Apple Extraarkiver'. - Start den og
lad den aflade det store batteri fuldstændig med deraf følgende
genopladning. Gentag processen 1-2 gange - lad den arbejde af sig selv,
indtil den 'dør', sæt strømforsyningen til og brugn
batteriafladerværktøjet...

Selvom det er LiION batterier, der bruges i Pismo, så kan der i sjældne
tilfælde opstå MLE - Memory Lack Effect - på batteriet, så der lægges
'spærrelag', så batteriet ikke udnyttes fuldt ud, men 'dør' for tidlig.
Det kan i nogle tilfælde afhjælpes med ovennævnte metode. - Ellers er
det et nyt batteri...

Skal du have nyt batteri, så kig lige på den tråd, der kørte sidste uge
omkring køb af Pismo batterier. - Hvis I gik sammen om indkøb af nye
batterier, så kan I jo deles om udgifterne, - det sparer I på.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 04-01-04 10:43

"Erik Richard Sørensen" skrev 04.01.2004 10:23:

> [...]
> 'spærrelag', så batteriet ikke udnyttes fuldt ud, men 'dør' for tidlig.
> Det kan i nogle tilfælde afhjælpes med ovennævnte metode. - Ellers er

Men har den godt af det? Jeg synes da altid at jeg har lært at
LiIon-batterier helst ikke må aflades fuldstændigt, hvis det kan undgås, da
de så mister noget af deres effekt?

/kristian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-01-04 12:09

Kristian Storgaard wrote:

> Men har den godt af det?

Normalt er det heller ikke nødvendig, men somme tider sker der faktisk,
at der dannes denne MLE spærring, og det skader _ikke_ batteriet.

> Jeg synes da altid at jeg har lært at LiIon-batterier
> helst ikke må aflades fuldstændigt, hvis det kan undgås, da
> de så mister noget af deres effekt

MLE spæærelagene var udpræget i NICD batterierne, meget mindre i NiMH og
endnu mindre i LiION. Men det sker altså, at de dannes. Normalt skader
det ikke batteriet at aflade den, men man _skal_ bruge det
afladeværktøj, der følger med i systemsoftwaren. Jeg véd, at nogle -
også her i gruppen - har haft meget goderesultater med at bruge det
medflg. aflade-/genopladesoftware. I visse tilfælde kan man endda være
så heldig, at man kan 'genoplive' næsten døde batterier.

Mange af batteriproblemerne med både NiMH og LiION opstår faktisk ved,
at folk oftest bruger computeren (og andet udstyr, der bruger samme type
batterier) derhjemme uden at den er tilsluttet netstrøm. Bruger du den
derhjemme med netstrøm tilsluttet, så virker det næsten på samme måde
som, hvis du bruger afladesoftwaren. - Computeren bruger altid først fra
batteriet - også når den er tilsluttet netstrøm, men samtidig oplades
batteriet kontinuerligt, hvilket er medvirkende til at undgå MLE.

Hvis man læser den 'read me', der ligger sammen med afladeværktøjet, så
vil man se, at det ikke er noget, der skal bruges dagligt, men kun en
gang imellem. Fra en tekniker har jeg fået at vide, at det er gavnligt
at gøre det ca. 1 gang hver 6-8 uger med LiION, og ca. hver 4-6 uge med
NiMH og med NiCD ca. 1 gang for hver 1-2 uger.

Har man ikke mulighed for at bruge afladeværktøjet, så kan man bruge en
ekstern lader med 'slatladefunktion', hvilket betyder, at batteriet
først aflades noget, før opladning påbegyndes. Men eksterne ladere til
computere er faktisk ret dyre..

Jeg har altid selv brugt den praksis, og har faktisk fået en NiCD
batteri fra en gl. PB 165 til at holde i næsten _8 år_! på den måde,
hvilket tør siges at være ret godt... - På en PB 190, som jeg havde i
nogle år, kører batteriet stadig, - selvom det efterhånden er knap 6 år
gammel. - I øvrigt bruger jeg samme praksis på de mobiltlf., jeg har
haft med at købe en ekstern lader med 'slatladefunktion', og det har
bevirket, at jeg kun har slidt batterierne op...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 04-01-04 23:19

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.DK> wrote:

> [...]
> medflg. aflade-/genopladesoftware. I visse tilfælde kan man endda være
> så heldig, at man kan 'genoplive' næsten døde batterier.

Det har bl.a. jeg skrevet noget om en gang, men det var på min gamle DUO
2300c med et NiMH-batteri. Jeg tror ikke det gælder for LiION, og jeg
tror slet ikke Apples afladeværktøj virker med de batterier. Det gør
ikke på min iBook, men Pismo kender jeg ikke.

> [...]
> batteriet - også når den er tilsluttet netstrøm, men samtidig oplades
> batteriet kontinuerligt, hvilket er medvirkende til at undgå MLE.

Jeg tror ærligt talt ikke på Eriks forklaring om, at batteriet aflades
og oplades samtidigt. Det er en fysisk umulighed...

Det her er jo noget vi har diskuteret før, og en gang blev der i et
indlæg givet nogle links, som jeg prøvede at læse lidt i. (Jeg har
desværre ikke gemt indlægget.) Jeg lavede for mig selv følgende
hjemmelavede konklusion. Kommenter gerne!

1. Genopladelige batterier har ikke godt af at blive overopladede. For
NiMH og LiION vil det ødelægge batterierne (LiION kan endda
selvantænde!) og disse batterityper skal derfor oplades med den
tilhørende lader, som indeholder en avanceret ladestyring.

2. Genopladelige batterier har ikke godt af at blive totalt afladede, så
de helt mister spændingen. Når de bruges til elektronik, er det normalt
intet problem, for elektronikken slukker eller går på vågeblus førend
det skader batteriet. I så fald skal batteriet dog genoplades snarest
muligt, fordi:

3. Genopladelige batterier har ofte en stor lækstrøm, så de selvaflader.
Et batteri, som ikke benyttes, skal genoplades med nogle måneders
mellemrum. (Godt at huske, hvis man f.eks. har et kamera, som ikke
bruges hele vinteren.) (Jeg ved ikke, om det også gælder for et
fabriksnyt batteri, som aldrig har været opladet.)

4. LiION har ingen "hukommelseseffekt". (Ifølge visse kilder er det
endda tvivlsomt med de andre typer.) LiION kan altså godt tåle mange små
afladninger, men:

5. Genopladelige batterier har en begrænset levetid, og for LiION
angives den gerne som antallet af opladnings-afladnings-cykler. For
udstyr, som mest bruges på batteri (mobiltelefon, kamera) får man altså
den længste levetid ved at bruge batteriet helt ned inden genopladning.
Det anbefales derfor altid af fabrikanterne af mobiltelefoner. For
udstyr, som oftest bruges på lysnet (typisk for mange bærbare computere)
gælder det nødvendigvis ikke.

Ud fra ovenstående har jeg valgt at lade min iBook stå herhjemme med
lysnettet tilsluttet konstant for at undgå daglige små
afladninger-opladninger. På den måde sørger ladestyringen for at holde
batteriet fuldt opladet uden at overoplade. Jeg ved, det koster lidt
"stand-by" forbrug, men jeg bilder mig ind, at det beskytter batteriet.

Det er altså den samme konklusion som Eriks, men med en anden
begrundelse...

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 05-01-04 22:36

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

(snip) en masse fra Thorkil og ERS om batterier. Tak for det, det er
dejligt, at I deler ud af jeres erfaringer med batterier. Det er - for
mig - en vanskelig materie.

Min arbejdsprocedure på en PB (tiBook) er flg:

Jeg arbejder 'fra' batteriet, indtil den kræver noget strøm via et
skærmbillede, det gør den, når den er nede på 7-8%. Så banker jeg
strømforsyningen i puteren og lader den lade op, mens jeg arbejder
videre. Det sker så cirka to gange i døgnet. Den lader ofte op om
natten, det vil sige, at den lader op i cirka 8 timer, og det er
naturligvis lidt længe, men jeg stoler på automatikken i opladeren (at
den ikke 'overlader'). Det passer som regel fint nok med, at jeg skal
have puteren under armen og væk fra hjemmets arne.

Men en gang imellem bliver jeg nødt til at sjatlade, men det sker meget
sjældent. Det er yderst sjældent at jeg befinder ig steder, vhro der
ikke er adgang til 230 volt, og den bette oplader fylder ikke alverden.
Men jeg har jo i en tidligere tråd fortalt, hvor sejt det er at stå med
sine blærbare Mac og vise præsentationer, mens en tilhører sidder med
sin Dell (?) og absolut skal have den sluttet til lsynettet

Nu blev jeg imidlertid lidt i tvivl om min procedures tjenlighed efter
at have læst jeres indlæg. Mit første batteri, som fik samme behandling,
holdt lige under ét år, så var det nede på en effektiv arbejdstid på
omkring en time. Det blev byttet under garantien uden problemer

Aner ikke om PB'en har NiMH eller LION eller blot Hellesens Jeg har
ikke en pind forstand på batterier , altså de genopladelige i vores
elektroniske hjælpemilder

Er min arbejdsform en helt forkert fremgangsmåde?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 06-01-04 23:11

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> [...]
>
> Aner ikke om PB'en har NiMH eller LION eller blot Hellesens Jeg har
> ikke en pind forstand på batterier , altså de genopladelige i vores

TiBook har LiION. Det har alle nyere bærbare.

> Er min arbejdsform en helt forkert fremgangsmåde?

Jeg vil nødigt gøres til orakel på dette punkt, men efter hvad det er
lykkedes mig at bilde mig selv ind, så er din fremgangsmåde forkert.

Det rigtige må være at have den sluttet til lysnettet altid, når det er
muligt, og kun bruge batteriet, når man faktisk har behov for det.
(Imponator-effekten ved præsentationer, hvor folk sidder med deres
Dell'er, må absolut betegnes som et nødvendigt behov!)

Men når man er begyndt at bruge batteri, så kan man tilsyneladende lige
så godt fortsætte til det er helt afladet. Dette udfra teorien om, at
det er antallet af opladnings-afladnings-cykler, som tæller.

Jeg startede med at slukke for strømmen til min iBook hver dag, og efter
det første år, synes jeg allerede batteriet havde tabt en fjerdedel af
pusten. Fra effektivt 4 til 3 timer. Siden har jeg fulgt ovenstående
fremgangsmåde, og jeg synes ikke det har tabt noget mærkbart det sidste
år. Måske er noget af det indbildning.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 08-01-04 23:16

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> TiBook har LiION. Det har alle nyere bærbare.

Tak, Thorkil

> Jeg vil nødigt gøres til orakel på dette punkt, men efter hvad det er
> lykkedes mig at bilde mig selv ind, så er din fremgangsmåde forkert.

Så for da den .....

> Det rigtige må være at have den sluttet til lysnettet altid, når det er
> muligt,

Det med lysnettet er som regel ikke noget problem. Men opladningen
skaber jo varme - så kører blæseren, og min PB 550MHz er jo netop
kendetegnet ved, at blæseren ikke går i gang ret tit. Vennernes 667Mhz +
(dem der hånede mig for at anskaffe en 550 har megt
blæseraktivitet.

>og kun bruge batteriet, når man faktisk har behov for det.
> (Imponator-effekten ved præsentationer, hvor folk sidder med deres
> Dell'er, må absolut betegnes som et nødvendigt behov!)

Ja, det er dejligt (men osse _for_ nemt) at kunne jorde en Dell-bruger
Mon ikke, at det er derfor, at Bechd ikke vil drikke kaffe med mig ?
Nå, men Medion(bærbare)-folk er nok nemmere at jorde ?

> Men når man er begyndt at bruge batteri, så kan man tilsyneladende lige
> så godt fortsætte til det er helt afladet. Dette udfra teorien om, at
> det er antallet af opladnings-afladnings-cykler, som tæller.

Har du nogen idé om, hvor mange cykler man har til rådighed på et
batteris levetid? Og nej, det er ikke en vits, at jeg skriver cykler.
Jeg er ganske seriøs (for en gangs skyld)

> [...]
> pusten. Fra effektivt 4 til 3 timer. Siden har jeg fulgt ovenstående
> fremgangsmåde, og jeg synes ikke det har tabt noget mærkbart det sidste

Nej, det er en iagttagelse. Der er vel ingen af os (to), der fører
videnskabeligt uangribelige statistikker på det?
Dette mit batteri nr. 2 er efter et år begyndt at blvie lidt svagt i
koderne, men det holder da omkring 3+ timer effektivt arbejde, så jeg
skal stadigvæk kun lade op en til to gange pr. arbejdsdag.

NB.: Nu har maskinen været sat til opladning i den sidste times tid, og
blæseren har ikke givet lyd fra sig. Forleden dag kørte den (med
lysnettet sat til) næsten ustandseligt. Der er ikke meget systematik i
min computers adfærd. Men det er der sikkert flere herinde, der vil give
mig ret i

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Thorkild (DK-9310)

Dato : 04-01-04 11:53

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> have den til Apple, tør jeg faktisk ikke helt sige. I manualet for
> teknikere står der 'Service Replacement Only'...

Underligt! - der er en nydelig beskrivelse -både af hvordan man tjecker om
"backup-batteriet" er udslidt og hvordan man skifter det i min servicemanual.
Det skulle sidde lige under tastaturet. Mne jeg har godt nok ikke haft den
aabnet endnu.
Jeg bruger forresten ikke det store batteri normalt - kører permanent på
strømforsyningen med det store batteri trukket ud. mne det skal jeg måske
ikke?

Venligst
Thorkild

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-01-04 13:23

Hej Thorkild

Thorkild (DK-9310) wrote:

> Underligt! - der er en nydelig beskrivelse -både af hvordan man tjecker om
> "backup-batteriet" er udslidt og hvordan man skifter det i min servicemanual.

Hm, mærkeligt, jeg kan ikke finde nogen steder, hvor det står...

> Det skulle sidde lige under tastaturet. Mne jeg har godt nok ikke haft den
> aabnet endnu.

Det er svjh. rigtig, men jeg mener godt nok, at det er loddet på og ikke
bare sidder i en klamme som normalt.

> Jeg bruger forresten ikke det store batteri normalt - kører permanent på
> strømforsyningen med det store batteri trukket ud. mne det skal jeg måske
> ikke?

Det er så ikke så godt.... Det er altid bedst, at batteriet sidder i,
også når man kører på netstrøm. - Nogle PB modeller kan slet ie stat,
hvis batteriet ikke er i... - Det gør jo, at du bruger batteriet og at
det både af- og oplades kontinuerligt. Det lille clock batteri oplades
primært fra det store batteri, så det kan faktisk have været medvirkende
til, at det er blevet ødelagt, - at du ikke har brugt det store batteri.
- En genopladelig celle kan falde smmen, hvis den ikke bruges. - Og hvis
bare en enkelt celle i det store batteri falder sammen, så gør det jo
samtidig, at det bliver sværere at lade det fuldt op, og kapaciteten
falder. - Samtidig slider det hårdere på de resterende celler....

Men jeg tror, det er nødvendigt at skifte clockbatteriet, da en
lithiumcelle ikke kan retableres, når først, det er dødt. - Det kan man
nogen gange gøre med både en NiMH og NiCD celle... - Jeg har faktisk
prøvet det med et NiCD batteri til en prof Uher båndoptager, hvor det
lykkedes for mig at få liv i et NiCD batteri igen...

Når / hvis du selv skiller computeren ad, så skal du være meget
forsigtig... Der er ikke meget plads at komme til på. Svjh. skal du have
bundkortet ud for at kunne komme til batteriet på det. Og når du så
sætter det sammen igen, skal du sikre dig, at bundkortet sidder presset
helt til hele vejen rundt.

Og som Kristian S. skriver, så er det billigste sted at købe den slags
batterier fx. hos Århus Radiolager, Sintrupvej, Brabrand, eller I må da
også have noget tilsvarende i Ålborg / hjørring, hvad der nu er nemmest
for dig....

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Thorkild (DK-9310)

Dato : 04-01-04 13:53

> [...]

> Hm, mærkeligt, jeg kan ikke finde nogen steder, hvor det står...

> Det er svjh. rigtig, men jeg mener godt nok, at det er loddet på og ikke

Hvis du sender mig en direkte mail skal jeg returnere den med den manual, jeg har
liggende - men måske er det mig der læser galt... Det ser rimeligt nemt ud.

Da jeg ikke har orig. system-software vil jeg være meget interesseret i at få det
batteri-værktøj du omtaler et andet sted. Kan du sende det til mig?

thorkild.j.n
det krøllede a
stofanet
Danmark

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-01-04 14:13

Hej Thorkild

Thorkild (DK-9310) wrote:

> Hvis du sender mig en direkte mail skal jeg returnere den med den manual, jeg har
> liggende - men måske er det mig der læser galt... Det ser rimeligt nemt ud.

Det gør jeg, og så vil jeg lige kigge på den tekniske manual en gang til....

> Da jeg ikke har orig. system-software vil jeg være meget interesseret i at få det
> batteri-værktøj du omtaler et andet sted. Kan du sende det til mig?

Det ligger på OS 9.x CD'erne, - ja faktisk også på både 8.1, 8.5.x og
8.6 CD'erne, og det skulle da meget gerne blive installeret sammen med
andet special software til PB. Ligger den ikke i 'Apple Ekstra-arkiver'?
- Ellers burde du kunne trække den ud med TomeView fra mappen
Installering af software' -> 'Systemsoftware' -> 'Store systemdele'. -
Prøv lige det, ellers skal jeg gerne sende det...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 04-01-04 23:11

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.DK> wrote:

> Hm, mærkeligt, jeg kan ikke finde nogen steder, hvor det står...

> Det er svjh. rigtig, men jeg mener godt nok, at det er loddet på og ikke

Den er god nok. Batteriet sidder under tastaturet (man skal lige tage
cd-drevet ud). Det sidder i en slags plastik/gummi "lomme" som holder
det fast og er forbundet til bundkortet med et kabel som ender i et
stik. Stikket kan løsnes med en meget lille fladbladet skruetrækker. Det
er relativt enkelt at skifte.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 04-01-04 13:11

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> writes:

> [...]
>omkring køb af Pismo batterier. - Hvis I gik sammen om indkøb af nye
>batterier, så kan I jo deles om udgifterne, - det sparer I på.

Ja, det bliver jo kun rundt 1000.00 kr, da $ er langt nede i øjeblikket.
men så er der bare det med omk. + told. Det kender du vel en del til? Hvor
spørger man for at få det bedste svar?
En andent problem er jo at jeg bor i NordVestsjælland og jeg tror Thomas
bor i Jylland. Men stadig, så er der vel en del at spare?
Hilsen Hanne

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-01-04 14:02

Hej Hanne

Hanne Hertzog wrote:

> Ja, det bliver jo kun rundt 1000.00 kr, da $ er langt nede i øjeblikket.
> men så er der bare det med omk. + told. Det kender du vel en del til? Hvor
> spørger man for at få det bedste svar?

Jeg har aldrig bestilt batterier i udlandet, så jeg véd ikke, om der er
told på dem. Men ellers spørger man normalt hos sin lokale Told&Skat
afdeling.

Hvis man fx. køber hos OWC (MacSales), så er det altid ab netto - altså
helt uden div. afgifter. Ved salg til fx. Danmark går der porto +
forsikring på. For fx. 3 stk. batterier vil jeg tro, at portoen med
FedEx udgør ca. $50USd inkl. forsikring. Hertil kommer så dansk moms +
evt told og miljøafgifter*) på 25% - _også_ af porto.. hvilket er
helt tåbeligt, - nå, men sådan er det bare....

*) Der er ingen miljøafgifter pt på NiMH og LiION batterier - kun på NiCD.

> En andent problem er jo at jeg bor i NordVestsjælland og jeg tror Thomas
> bor i Jylland. Men stadig, så er der vel en del at spare?

Tja, men dansk porto er jo ikke så meget... - Et batteri som dem til
div. PB kan sendes som brev til 24kr. og som pakke til 45,50kr.. - Jeg
vil anbefale pakke, da der så er erstatningspligt fra PostDanmarks side.
Det er der ikke på breve - uanset indhold.

Men det undrer mig, at de ikke på www.batterier.dk kan levere til en
Pismo, når de kan levere til næsten alle andre PB - inkl. de helt gamle
som fx. min PB 165.... Er du sikker på det?

Hvad med denne her 'CL5350D-763' LiION Intelligent til PB G3?
(www.batterier.dk -> notebook batterier -> Apple) til 1649kr. frit
leveret...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Thomas Hansen

Dato : 04-01-04 21:47

> [...]

> evt told og miljøafgifter*) på 25% - _også_ af porto.. hvilket er
> helt tåbeligt, - nå, men sådan er det bare...
På owc.com kan man få beregnet forsendelsesomkostningerne. Til DK koster
det 34 $ med UPS International Express og 37,38$ for to batterier og
45,57 for tre.

> *) Der er ingen miljøafgifter pt på NiMH og LiION batterier - kun på NiCD.
Det batteri jeg er mest lun på er et Li-ion:
http://eshop.macsales.com/Catalog_Item.cfm?ID=6250&Item=NWTBAPLLILF2EH

Rygterne om min bopæl er stærkt overdrevne!
Forøvrigt bor min søster i Holbæk og kan nok godt lokkes til at være
mellemled, hvis ikke jeg selv har tid til at rejse på landet...
/Thomas

--
All hail the black kitty!

Reply to thomash-at-skydebanen.net
iChat: thoomz

Fra : Thomas Hansen

Dato : 04-01-04 21:47

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> En andent problem er jo at jeg bor i NordVestsjælland og jeg tror Thomas
> bor i Jylland. Men stadig, så er der vel en del at spare?
> Hilsen Hanne
Hvis det er mig du mener, så tager du grueligt fejl! Jeg er bosat på
Vesterbro og regner ikke med at flytte foreløbig...-og slet ikke til
Jylland!
Hvor har du den idé fra?
/Thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-01-04 22:33

Thomas Hansen <no@spam.net> wrote:

> Hvis det er mig du mener, så tager du grueligt fejl! Jeg er bosat på
> Vesterbro og regner ikke med at flytte foreløbig...-og slet ikke til
> Jylland!

Der er en Vesterbro i mange byer. Her i Esbjerg har vi sågar en
Frederiksberg Allé. Det er en lille blind vej med grusbelægning, på
trods af, at den ligger ret tæt på centrum. Det er sikkert en privat
vej.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas Hansen

Dato : 04-01-04 22:51

> [...]
> Frederiksberg Allé. Det er en lille blind vej med grusbelægning, på
> trods af, at den ligger ret tæt på centrum. Det er sikkert en privat
Jaja, men de er billige plagiater uden de autentiske pornobutikker,
hashklubber, ludere, lommetyve og narkomaner, for ikke at tale om dyre,
byfornyede lejligheder, smarte modebutikker og trendy caféer.
/Thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-01-04 23:16

> [...]

> hashklubber, ludere, lommetyve og narkomaner, for ikke at tale om dyre,
> byfornyede lejligheder, smarte modebutikker og trendy caféer.

Der er i hvert fald en "massageklinik" i Nørrebrogade, som kun ligger få
hundrede meter herfra. Har I ikke også en Nørrebrogade i København?
Desværre har vi ikke en Vesterbro i Esbjerg, men der er en både i Odense
og Aalborg, ved jeg.
Hvad det andet angår, så kan der vist godt være gang i den i
Skolegade. Og så har vi da lidt havnemiljø, og det er ikke blevet
mondænt endnu. Politikerne har dog store planer om et stort projekt ved
havnen med dyre luksuslejligheder. Så vi er skam men herovre i
provinsen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas Hansen

Dato : 05-01-04 00:20

> [...]
> mondænt endnu. Politikerne har dog store planer om et stort projekt ved
> havnen med dyre luksuslejligheder. Så vi er skam men herovre i

Jeg tillader mig at tvivle på, at prisniveauet i de nævnte byer kan
følge med. I ejendommen ved siden af den jeg bor i, har de netop solgt
2-værelseslejligheder på 38 kvm. for 1 million!
Som en lokal kunstner har udtrykt det:
"Før var Vesterbro et råt sted,
nu er her pissesmart.
Undskyld!"

/Thomas

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 05-01-04 22:36

Thomas Hansen <no@spam.net> wrote:

> Som en lokal kunstner har udtrykt det:
> "Før var Vesterbro et råt sted,
> nu er her pissesmart.
> Undskyld!"

LOL

Og så har det endda været Jul i bydelen (Kanon julekalender i
øvrigt)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 04-01-04 18:01

> [...]
>
>Men det undrer mig, at de ikke på www.batterier.dk kan levere til en
>Pismo, når de kan levere til næsten alle andre PB - inkl. de helt gamle
ja og min 5300cs går jeg ud fra.

>Er du sikker på det?

Ja, jeg har talt 2 gange i telefon med dem og jeg har yderligere sendt den
adresse, som der blev henvist til i tråden. Det undrer også mig, da der jo
er solgt rigtig mange Pismoer. Det batteri jeg har fået leveret er nok til
en ældre model PB G3 det er ca. 1,5 cm for bredt og har slet ikke den
kontakt i enden, som det origonale har

De har svaret mig pr. mail at de kan ikke skaffe det. Ærgeligt!
Hilsen Hanne

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 05-01-04 00:16

no@spam.net (thomas hansen) writes:
> [...]
>Forøvrigt bor min søster i Holbæk og kan nok godt lokkes til at være
>mellemled, hvis ikke jeg selv har tid til at rejse på landet...

Undskyld hvis jeg spreder dårlige rygter jeg kan slet ikke huske
hvordan jeg har fået den opfattelse. nå, men jeg har jo været syg i det
sidste, så...

Jamen det lyder jo helt mægtigt med at du har en søster i Holbæk, for jeg
bor i Fårevejle.
Så hvis du får overtalt din ven, så kan jeg godt bestille. Jeg skal så
lægge ud med visa, men jeg ved ikke hvor meget man må købe på kortet. Det
overstiger vist ikke? Måske I kan overføre penge, når I ser en kvitering
for at jeg har bestilt og betalt?
Lad os tale nærmere om de, hvis I suynes det er en god idé.
Hilsen Hanne
Min mailadresse er den du ser her, så du kan skrive til mig privat.