Hvide pletter på akvarie og planter?! - Hj~
Fra : Jakob

Dato : 03-01-04 19:51

Hej med jer!

Jeg har prøvet at lægge to billeder i dk.binaer: Hvide pletter i akvariet

Jeg har lige konstateret hvide pletter (eller hvad det nu er) på min pumpe,
på ruden ved pumpen og på nogle planter.
Hvad er det - og hvad kan jeg gøre?!

Mine fisk er lige blevet behandlet for hvide pletter med "faunamor" mellem
jul og nytår. Vi har fulgt opskriften.
Der var dog stadig nogle pletter tilbage da vi var færdige med behandlingen.
Nu ser det ud til der er kommet flere igen.

Vi har en balahaj, to netsmerlinger (tror jeg de hedder), to blå guramier
samt fem fembånds-et-eller-andet (dem med de fem lodrette sorte striber).

Akvariet er lige startet op i december.

Er der nogen der kan komme med en god (hurtig...) hjælp, inden vi har
tab...?

På forhånd mange tak!!!

Hilsen Jakob

Fra : Jakob

Dato : 03-01-04 19:55

P.S.: Vi kører med kulfilter og belysning fra 8.00-19.30 ligenu, hvis det
betyder noget...

Jakob

Fra : ibber

Dato : 03-01-04 20:05

Det ser i hvert fald sygt ud

Fra : keld

Dato : 03-01-04 20:53

mon det er kalk?? det kan skrabes af med baberblad.

Fra : Jakob

Dato : 03-01-04 21:01

> mon det er kalk?? det kan skrabes af med baberblad.

Det er ikke kalk. Det ligner en slags svamp. Det sidder på planter og på
pumpen osv.

Andre konstruktive forslag?

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 03-01-04 21:02

> Det ser i hvert fald sygt ud

Ja, det gør så. Tak for hjælpen...

Jakob

Fra : ibber

Dato : 03-01-04 21:06

Prøv med kobber svampe
Det var noget man lå inde med i gamle dage

Fra : Jakob

Dato : 03-01-04 21:33

> Prøv med kobber svampe

> Det var noget man lå inde med i gamle dage

Hvad er kobbersvampe?!
Hvad bruger man dem til? Eller er det mig der helt på vildspor?

Jakob

Fra : jabbe\(4000\)

Dato : 04-01-04 13:06

Glemmer vi ikke at informere om at Bly er giftigt for naturen(dyr) og at
Kobber også er giftigt, der er visse fisk der ikke kan tåle det(kan ikke
lige huske hvilke)....

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (er stadig i gang med opbygningen, men har nogle
fisk i)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth, Prism E2, Symphony 3.3(drager)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm

Fra : Jakob

Dato : 04-01-04 13:23

> Glemmer vi ikke at informere om at Bly er giftigt for naturen(dyr) og at
> Kobber også er giftigt, der er visse fisk der ikke kan tåle det(kan ikke
> lige huske hvilke)....

Tak! Håber også på andre muligheder.

Jakob

Fra : Michael Olsen

Dato : 03-01-04 21:35

> P.S.: Vi kører med kulfilter og belysning fra 8.00-19.30 ligenu, hvis det
> betyder noget...

Kulfilteret skal sættes ud af drift når man
medicinerer fordi kullene tager de aktive stoffer
der er i medicinen så det ikke virker 100%.

--
Hilsen
Michael

Fra : Jakob

Dato : 03-01-04 22:11

> Kulfilteret skal sættes ud af drift når man
> medicinerer fordi kullene tager de aktive stoffer
> der er i medicinen så det ikke virker 100%.

Ja, men vi har medicineret færdig, og så skal man sætte et kulfilter i, står
der på pakken.

Jakob

Fra : ibber

Dato : 03-01-04 23:04

En kobbersvamp er noget man normal bruger til at rengøre gryder med

men kan også have en hjælpende effekt på forskellige svampe/snyltere

Fra : Jakob

Dato : 03-01-04 23:17

> En kobbersvamp er noget man normal bruger til at rengøre gryder med
>
> men kan også have en hjælpende effekt på forskellige svampe/snyltere

OK?
Ja, jeg spørger lige lidt dumt igen: Hvad gør man så med sådan en
kobbersvamp? Lægger den i vandet? Skrubber?

Jakob

Fra : ibber

Dato : 04-01-04 11:05

lægger den ned i vandet 2 stykker en i hver sin ende af akvariet

Fra : ibber

Dato : 04-01-04 11:08

Fik for mange år siden selv en slags svamp der efterhånden udviklede sig til
noget der nærmest ligenede tynde søstjener der sad sammen med arme ved arme
det var helt grotesk fyldte det halve af akvariet til sidst.
Et par kobbersvampe tog dem i løbet af en uges tid.
Det har nok noget at gøre med at kobberet udskiller noget gift som
svampesporer ikke kan tåle.

Fra : Miv

Dato : 04-01-04 12:20

Hejsa

Jeg er li' kommet til, har ik' læst alt "grundigt", men snublede over ordet
KOBBER ! --- Jeg holder selv Malawiciklider og ved at de overho'det ikke
kan tåle kobber i vandet, det anbefales endda, da lade vandet rende lidt ved
vandskift, for at få vand med kobber-aflejringer fra rørerne, væk. Ved ikke
om det gælder alle akvariefisk, men syntes bare li' at jeg ville nævne det.

Mvh.
Michael

miv@tdcadsl.dk

Fra : Jakob

Dato : 04-01-04 13:23

> [...]
ikke
> om det gælder alle akvariefisk, men syntes bare li' at jeg ville nævne

Tak for det!! Jeg ved ikke om mine fisk kan tåle kobber, men det er åbenbart
det eneste forslag der er kommet op ind til videre.
Der er ikke rigtig nogen der med sikkerhed kan sige hvad der kan være galt,
men i morgen vil jeg da prøve at gå ned til min dyrehandler og høre ham ad.

Billederne ligger stadig på dk.binaer, så hvis nogen andre skulle have et
kvalificeret gæt på hvad der kan være galt, så er jeg meget modtagelig og
taknemmelig!

Hilsen Jakob

Fra : Jakob

Dato : 04-01-04 23:44

Vi har som sagt medicineret færdig med faunamor mod de hvide pletter fiskene
havde (og desværre stadig har et par enkelte af),
men jeg synes at de hvide skimmel- eller svampepletter på pumpe, planter og
rude er kommet efter at vi satte kulfilteret i pumpen.
Kan der være en sammenhæng dér?

Hilsen Jakob