Hvad er balsamico egentlig ?
Fra : JE

Dato : 03-01-04 18:04

Som jeg forstår det, så er balsamico en slags eddike.
Men hvad består den egentlig af?
Hvad er balsamico?

Fra : Peter Jespersen

Dato : 03-01-04 19:10

On 3 Jan 2004 18:03:46 +0100, JE wrote:

>Som jeg forstår det, så er balsamico en slags eddike.
>Men hvad består den egentlig af?
>Hvad er balsamico?

Det er en rund vineddike!

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
hAS ANYONE SEEN MY cAPSLOCK KEY?

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 03-01-04 21:34

On 3 Jan 2004 18:03:46 +0100, "JE" <janelneINGEN@SPAMmail.tele.dk>
wrote:

>Som jeg forstår det, så er balsamico en slags eddike.
>Men hvad består den egentlig af?
>Hvad er balsamico?

Hmm godt spørgmål. Jeg kender balsamico eddike som den mest
velsmagende type eddike der findes og pøser den gerne ud over alle
mulige og umulige madvare men jeg ved egentlig ikke hvad der gør
en eddike til balsamico. Balsamico er nok næppe italiensk for "ekstra
velsmagende eddikke"

Jeg glæder mig helt til at der er en som skriver en uførlig forklaring
på hvad balsamico eddike er.

mvh
Anders

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-01-04 21:42

Anders H. Andersen wrote:

> Jeg glæder mig helt til at der er en som skriver en uførlig forklaring
> på hvad balsamico eddike er.

Det eneste jeg (tror jeg) ved, er at det er en særligt sød eddike i
forhold til andre eddiker. Men læs her:

http://mp.sol.dk/madogvin/samlingen/i131.html

/David

Fra : Emil

Dato : 03-01-04 23:09

Anders H. Andersen skrev:

>Jeg glæder mig helt til at der er en som skriver en uførlig forklaring
>på hvad balsamico eddike er.

Du kan starte her:
http://www.italy.dk/mad/aceto0901.htm
http://www.meyersmad.dk/meyers.asp?PageID=9858

m.v.h. Emil

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 04-01-04 17:08

On Sat, 03 Jan 2004 23:09:13 +0100, Emil <emilsen@ostbirk.invalid>
wrote:

>Du kan starte her:
>http://www.italy.dk/mad/aceto0901.htm

Der kan man se, der nok ikke ret meget af den balsamicoeddike som vi
bruger i DK som er ægte balsam eddike lavet efter de traditionelle
metoder.

mvh
Anders

Fra : Emil

Dato : 05-01-04 01:43

Anders H. Andersen skrev:

>Der kan man se, der nok ikke ret meget af den balsamicoeddike som vi
>bruger i DK som er ægte balsam eddike lavet efter de traditionelle
>metoder.

Hej Anders

Selv om eddiken kun bruges dråbevis, kan man hurtigt blive
afhængig. Jeg har kun smagt den industrielt fremstillede, og den
er god nok til mig. Jeg *tør* ikke smage den originale til de
nævnte priser.

Lige netop eddiker har jeg eksperimenteret lidt med. Det var
billige eksperimenter med krydderurter og andet aromagivende.
Nogle poser frø, plads i vindueskarm/altankasse/have og lidt
tålmodighed kan give glæde langt hen i vinterens mørke.

Det som undrer mig lidt er, hvordan balsam-eddiken gærer. Normalt
gæres en svag vin med en 'vildgær' og giver vineddike idet
alkoholen indgår i forgæringen. Men her er udgangspunktet ren,
kogt og lettere koncentreret druesaft.
Årsagen kan være lokale gærceller og bakterier. Nå, skidt-pyt,
jeg bruger færdige vineddiker til mine eksperimenter.

m.v.h. Emil